Etter en drøy uke med lavkarbo-kosthold kjøpte jeg igår keto-stix, og er helt klart i ketose (lilla). Nå lurer jeg på hvor ofte skal/bør man teste? Hver dag? Eller så ofte som etter hvert måltid? Eller bare når man lurer?
Da jeg nevnte for en venninne at jeg skulle prøve lavkarbo, viste det seg at hun også hadde prøvd, men var egentlig veldig negativ til det (for henne selv iallefall), ettersom hun ble tung og sliten og syntes det var pes med alt fettet. Hennes første utsagn var at jeg måtte for all del ikke i ketose, det var kun for de som hadde veldig mye å gå ned!!! (Jeg vil ned ca 5 kg) Men jeg skjønte ikke helt hvorfor ikke? Kan noen "fill me in"?
Hun og mannen var også veldig klar på at jeg måtte IKKE trene på lavkarbo, men jeg finner ikke noen grunn for det heller egentlig, annet enn at man den første tiden, før man har vent seg til det nye kostholdet, er (kan være) nettopp tung og sliten og ikke klare å yte så mye som før. Men er det direkte skadelig?? Jeg kjenner at jeg vil prøve litt lett trening idag, selv om bena og armene fortsatt er som bly, for jeg kjenner faktisk masse uforløst energi inni meg som vil ut/brukes, hehe.... Også vil jeg gjerne få strammet opp litt sommerflesk da, hehe... Er det spesielle hensyn som må tas når det gjelder trening og ketose?
Og til slutt et sikkert veldig dumt sp.mål, men.... Hva er egentlig forskjellen på ketose og ketolyse?
Takknemlig for svar, ha en fantastisk sommerdag!!! :)
Slenger meg på denne!
Svare først: Ketolyse er navnet på kuren, ketose er tilstanden kroppen er i når den er tom for karbo og går løs på fettet.
Jeg har ligget på rundt (under) 50 g karbo den siste uka, og stixen sier jeg er i ketose, et eller annet sted mellom 10 og 50 i følge fargene på boksen. Min ble litt mer lys skogsbæryoghurtfarga enn både 10 og 50 :o (Mitt spørsmål er: Jeg ER i ketose da, eller?)
Har ikke merket noe til den energiløsheten, er tvert i mot mer hyperaktiv enn noen gang, og har aaalt for mye energi. Kan være fordi jeg trappet gradvis ned over halvannen ukes tid fra 100-130-ish gram karbo og ned mot 50. Å trene er ikke farlig, selv om det kanskje er tyngre enn vanlig :)
Har forstått det slik at man skal teste med stix om kvelden, to timer etter siste måltid eller no sånt.
Har trent en 45 min tid nå, og øt (?? heter det det, hehe... yte, yter, øt har ytt???) iallefall ikke mindre enn før, noe som var gledelig å føle... Da kanskje man får enda mer fart på sakene, med et 3-4 treningspass i uka... Føler jeg har MYE mer energi idag enn tidligere, så dette går visst rette veien, HURRA :D
Da tester jeg for ketose om kvelden før jeg legger meg jeg :) Men kan man likevel gå litt ut og inn av ketose under dagen ettersom hva man spiser, eller for fort kan dette svinge egentlig????
Det kan vel variere både etter hva man spiser, vanninntak etc som påvirker hvor mye som skilles ut i urinen. Sto i papirene som fulgte med stixene at mye vann, veldig harde treningsøkter etc kunne påvirke.
Så bra at det er flere som får en opptur og ikke en nedtur i starten på dette :D Jeg har iallefall aldri hatt så mye energi, løftet så tunge vekter eller vært så utholdende på løpeturer noen gang. En mil var som å hente posten, mens gårdagen ble ødelagt av ETT mariannedrops (jeg tenkte jeg var innafor karbgrensa uansett). Ble skikkelig uggen i kroppen, helt energiløs og slapp, vondt over alt og dårlig i magen (TMI) I dag er det heldigvis tilbake til normalen :D (Folka på kontoret knyter meg snart fast i en stol...)
(Bagatell: "Har ytt", tror jeg)
Såvidt jeg har forstått kan kroppen fremdeles være i ketose selv om ikke stixen blir lilla. Jeg har derfor ikke giddet å tisse på pinne mer enn én gang. Det er overskuddsketoner som kommer ut med urinen som måles, og såvidt jeg har skjønt kan forbrenningen fremdeles være ketogen selv om det ikke er overskudd i urinen. Til å begynne med i kostomleggingen har jeg lest at kroppen danner fler keton-legemer og at det vises tydeligere på stix, enn når kroppen er vant til å bruke keton-legemer som drivstoff. Hadde jeg vært deg, hadde jeg stolt mer på hva kroppen forteller deg, enn hva stixen viser - overskuddsenergi, dårlig ånde, høyere kroppstemperatur - alt er typiske tegn på ketose og bedre bevis på at du er på riktig spor :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.