< Tilbake til oversikten

Legene mine er uenige ...

DrømmerOMbaby sa for siden:

Jeg har lest gjennom den lavkarbo boken (med han mannen utenpå som jeg aldri husker hva heter), og har forstått det sånn at man kan og bør spise litt fett hver dag. Derfor har jeg brukt smør til å steke maten i, og brukt en del ost, kremfløte og rømme.. men legen min er uenig i at fete meieriprudukter skal brukes og mener jeg bør regne ut kaliroene på dette. Men min andre lege ba meg gå på lavkarbo, og ketolyse er jo en del av lavkarbo vel?! Jeg hadde lyst å begynne litt hardt for å miste de første kg litt fort sånn at motivasjonen kom sigende.. og det gjorde den helt til jeg var hos legen som mente at dette var tull.. Fikk beskjed om å ikke blande lavkarbo og Fett-diett. har lagt på max 20 karb om dagen siden jeg begynte på fredag og føler meg ganske opplagt.. bortsett fra litt magetrøbbel og mye do-besøk...

Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn og aaaaner ikke hva jeg skal tro eller hva jeg skal gjøre...

Noen som har noen fornuftige ord å gi meg?? :)

Cyan sa for siden:

Vanlige allmennleger har generelt lite kunnskap om lavkarbo. Min gamle lege hadde litt kunnskap og anbefalte meg det, min nye lege vet ingenting om det, men stoler på at jeg vet hva jeg driver med (selv om hun innimellom kommer med noen statlige tulle-kostholdsråd som å spise Vitamargarin og være forsiktig med det mettede fettet :p).

Mitt råd til deg er faktisk å lukke ørene for kostholdsrådenen som legen din gir og heller følge Ketolyseboken slavisk. Hvis du ønsker og har råd vil jeg også anbefale deg å oppsøke en lege som kan lavkarbo, f.eks. Lindbergklinikken eller Sofie Hexeberg. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe eller låne boken Frisk med lavkarbo av Sofie Hexeberg.

Megvel sa for siden:

Du kan oppfordre lege nr 1 til å ta blodprøver og måle hvordan det går med deg. Husk differensiert kolesterol, for det snille kolesterolet går gjerne hardt opp (så totalen blir høy). Men det slemme går ned.

Mamma (-18 kg på ketolyse) nevnte litt beskjemmet(!) at hun nok gikk på ketolyse til legen hun trodde skulle kjefte. Damen sa "flott, jeg har fått slanka mange pasienter på det!".

kamp sa for siden:

Lavkarbo må inneholde mye fett, så vist du spiser lite karbohydrater MÅ du bruke mye fett. Og mettet fett er ikke farlig så bare bruke oat og smør :)

nisse sa for siden:

Du kan jo altid bytte legen. Min sa at det er viktigst å finne noe som fungerer for meg og som jeg klarer å fullføre i flere måneder for å få effekt av det. Hun sa og at slankekurer hvor man går småsulten hele tiden er oppskrift på katastrofen. Vi tokk blodprøver og alt er ok. Dette var da etter noen måneder med ketolyse. Turte ikke før. :rolleyes:
Ønsker deg masse lykke til. ps.- bestill time hos en lege som har tro på dette og vet at det fungerer, ta blodprøver og på nytt igjen etter noen måneder :)

Tusen takk for svar! Min andre lege jobber med eurodiet og lavkarbo, så det er hun som har bedt meg på på lavkarbo. Har liten tro på fastlegen min fra før da det tok 5 år før hun fant ut at jeg hadde PCOS mens hun andre legen skjønte det med en gang da jeg fortalte min "historie", men hun tok en blodprøve for sikkerhetsskyld. Men fløte, sæterrømme osv osv.. Er det det samme hvor mye fett jeg bruker så lenge jeg ikke komme utover de 20 karbene jeg skal ha i løpet av en dag?

Cyan sa for siden:

Det enkle svaret er ja :) Det litt mer kompliserte svaret er å holde seg på en omtrentlig fordeling på 75% fett, 20% Protein og 5% karbohydrater (energiprosenter).

Jeg er for å ikke gjøre det altfor komplisert i starten. Siden du er helt ny på ketolyse ville jeg fokusert på å følge boka og ikke tenke så mye på fordelingen nå i starten og se hvordan det går. Generelt trenger man ikke å være redd for å få i seg for mye fett i hvert fall. Svært få nybegynnere har det problemet, da fettfrykten ofte sitter dypt. Derimot er det mange som går i fella med å få i seg for lite fett.

Hamster59 sa for siden:

Det er ikke for ingenting det heter høyt fett lavt karbo. Men vi er blitt så fettskremt her i landet pga myndighetenes "ernærings-indoktrinering". De første ukene på lavkarbo lå jeg hver kveld og var livredd for å få hjerteinfarkt pga alt fettet. Etter ca et år slapper jeg mer av.. Bruker smør til steiking, seterrømme eller creme fraiche i tilbehør og kremfløte. Og vekta? Minus ca 20 kg på et år!

Det var godt å høre.. Da kan jeg fortsette å kooose meg med fløtegrøt til middag innimellom, og ringebær og krem til kvelds. Kan virkelig like denne dietten! Og jeg er jo nesten aldri sulten.. fantastisk! Dette må jo bare gå riktige veien :)

Opheliia sa for siden:

Obs obs, det er ikke alle som liker at det blir kalt for diett:p Det er tross alt kostholdsforandring, en kan ikke gå tilbake til gamle rutiner (en kan jo, men du vil legge på deg alt igjen..):D

Yrla sa for siden:

Så lenge du spiser lavkarbo er ikke mettet fett farlig. Det er i kombinasjon med sukker det er skadelig.

sylwester sa for siden:

De %-ene der er for kalorier tror jeg.. dvs. at 75% av kcalinntaket egentlig er ca 57% av gramvekt fett. 20% av kcalinntaket i proteiner tilsvarer 34% i andel gram og 5% av kcalinntaket i karbo tilsvarer 9% i andel gram. Bakpå etiketter i norge er det jo andel gram per 100g vare, ikke prosentandel kcal.

Cyan sa for siden:

Jepp, jeg glemte å presisere at det er energiprosenter det er snakk om.

:Dhehe, mente selvølgeig livsstilsforandring :p begynte så bra for 5 mnd siden på lavkarbo, men de siste 2 mnd har jeg gått opp igjen MASSE fordi jeg har spist vanlig og med masse sukker. Så jeg skjønner at dette er noe en må leve med.. og siden jeg har pcos og insulinresistens så er jo det ihvertfall gunstig å gå på lavkarbo :)

Meeen, jeg lurer på EN ting til.. hehe..
Jeg spiser veldig lite om dagen..
eks :
2 speilegg + 5 striper bacon til frokost
Litt ost og skinke og evt agurk / tomat til lunsj
1 kyllingfilet og 100g blomkål til middag
100g bringebær og 1 dl kremfløte til kveld.

Er det veldig lite? er så redd for at forbrenningen skal stoppe hvis jeg ikke spiser nok liksom..

Yrla sa for siden:

Det tror jeg du vil kunne merke i tilfelle ved å bli energiløs, bli kaldere og mer gretten. Om du ikke sulter er det vel ok?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.