< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og psoriasis

sacha10 sa for siden:

Hei. Lurte på om det er noen her som har psoriasis som har prøvd ut Lavkarbodietten en stund.
Årsaken til at jeg spør er at mannen min har det og tenkte kanskje det var noen som hadde informasjon om hvorvidt det var positive eller negative reaksjoner ved å følge Lavkarbodietten når man har psoriasis.
Tar i mot alle råd som kommer. Han har fått utskreven ny krem/salve hver gang han har vært hos lege. Enkelte av sårene virker som om at de aldri vil gro skikkelig. Han har ikke fått noen kostholdsråd eller annen oppfølging foruten om de forskjellige salvene han har fått skrevet ut. Tror det er 6 eller 7 forskjellige salver han har til nå.

smgj sa for siden:

Jeg har lest at lavkarbo kan virke positivt - i sær om man finner, og utelater eventuelle matintoleranser underveis. Tror en av lavkarbodamene (Annika Dalquist eller Sofie Hexeberg) har beskrevet et par caser også. Lån bøkene og sjekk?

sacha10 sa for siden:

Jeg skal notere meg navnene og se hva jeg finner på biblioteket. Takk for svar:)

Albertina sa for siden:

Interressant.
Jeg har psoriasis og har fulgt lavkarbo/ketolyse i 2 uker nå, og merker allerede bedring i huden.
Hadde vært gøy om det var andre her inne, som har fulgt dietten noe lenger hadde kommet med sine erfaringer.

Camomilla sa for siden:

Jeg har hatt eksem "bestandig" - sannsynligvis atopisk - og er myyye bedre i huden. Er ganske overbevist om at jeg har kuttet ut mye fra kosten som jeg egentlig ikke tåler så godt, og at alt fettet jeg spiser er godt for huden :) Lavkarbo har også virket på immunforsvaret generelt, og jeg er mye mindre tilbøyelig til å pådra meg forkjølelser og magebesvær. Siden atopisk eksem også er et immunforsvars-problem (auto-immun sykdom) vil jeg tro at bedringen her også kan ses i sammenheng med et bedre fungerende immunforsvar. Det samme vil vel gjelde psoriasis - det er vel også en auto-immun lidelse?

abhansen sa for siden:

Etter 3 uker på Atkins så er min psoriasis nesten borte. Utslett jeg har vært plaget av i ansiktet er helt borte. Nå er det ikke mer kortisonsalve :p

Det beste er at soleksem som jeg har vært plaget med i 20 år er helt borte. Jeg tålte ikke være i solen i mer en ett par minutter før blemmene kom, men nå kan jeg bevege meg ute uten å bli "vanlig" solbrent.

Nesten for godt til å være sant og jeg lurer jo på om det virkelig kan vare.

Karissima sa for siden:

Jeg har psoriasis og ble anbefalt av hudlegen min å kutte ned på karbohydrater samtidig som jeg skulle innta til dels store doser omeg 3-6-9 pluss noen vitaminer. Har ikke brukt noen form for kortison salver , kun fuktighetskrem som jeg var storforbruker av .Hadde tidligere store sår og flassete hud under føttene og dette er nå helt borte.
Det blir lavkarbo resten av livet for mitt vedkommende :D

kentiver sa for siden:

Jeg har veldig god erfaring med lavkarbo og eksem. Jeg har seboreisk eksem, altså blir rød\tørr rundt nasen, og i hårfestet. Og når jeg spiser lavkarbo så blir jeg MYE likere, trenger nesten ikke bruke hydrokortison, og rødheten i huden blir nesten 100% borte.

Har jo skeid ut et par ganger iløpet av årene jeg har spist lavkarbo, og ALLTID etter at jeg har spist mye karbo, så blir jeg rød, tørr og plages helt til jeg er tilbake i ketose igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.