Hvor viktig er det å holde karboinntaket på det samme hver dag? Jeg er fremdeles i startfasen der jeg prøver finne ut hva som passer meg, og ser på diett.no at jeg har litt varierende karboinntak fra dag til dag. Ingenting over 25g så langt, men noen dager har jeg vært nede i 5-6 g, mens andre dager (som i dag) havnet jeg plutselig oppe i 24 g. Er det viktig at jeg prøver holde meg på omtrent samme nivå hele veien, eller vil det tåles greit med litt variasjon (forhåpentligvis mindre variasjon etterhvert som jeg kommer mer inn i dette)?
Jeg vet ikke helt hvor mine grenser er enda. Jeg har noen kilo jeg vil ned, i tillegg til de 12 jeg allerede tapte på lavkalorikost. Og der var det jo veldig viktig at jeg var rigid i forhold til inntaket, jeg hadde mine tilmålte 1600 kalorier om dagen. Jeg hadde selvfølgelig litt å gå på her også, med et daglig energibehov på rundt 2200 kcal, men det var ikke mye om å gjøre før jeg merket at ukesresultatet ble dårligere. Dess nærmere energibehovet, dess mer stillstand. Men er det naivt å tro at så lenge jeg holder det under, ja si 25 g, at jeg vil greie opprettholde en jevn og fin vektnedgang, selv om inntaket kanskje svinger mellom 5-6g og 25g? Finnes ingen fasit sikkert, hadde bare vært greit å høre litt synsing fra noen med erfaring! :)
Kiloene går av i rykk og napp og i en jevn fart, helt i sitt eget tempo. Du vil nok oppleve stagnasjon, platåer på kanskje måneder. Da er det viktig at man trives med kostholdet og vet hva man gjør.
For de fleste er det ikke noe poeng i å spise minst mulig (karber). Kroppen kan tro at det er hungersnød og dermed holder på reservene sine.
Det er viktig at du får i deg nok fett så du ikke tærer på muskelmassen din i tillegg til at du er mett og god.
Etter min erfaring er det viktig å holde inntaket nogenlunde jevnt, dvs. +/- 5. Helst ikke under 15 og helst ikke mer enn 25. Men som andre har sagt er det høyst individuelt og du finner raskt ut hva kroppen din liker. Noen tåler svingninger andre ikke. Så langt ned som 5 ville jeg uansett ikke gått. Det er etter min mening og erfaring altfor lavt.
Takk for svar! Ja,, 5-6 var definitivt det laveste, og så lavt har jeg ingen planer om å ligge fast. Det var de aller første dagene der jeg var litt redd for å spise for mye at det ble sånn. De andre dagene løsnet jeg litt på snippen og spiste litt mer. Tror kanskje mellom 15 og 20 er greit for meg, sånn trivselsmessig ift maten. Høres det akseptabelt ut? Hvordan blir fordelingen på fett og proteiner da?
Har opplevd platåer da jeg spiste lavkalori også, har jobbet meg opp og ned på de samme 800 grammene i hele sommer, og holdt på å bli gal. Maten funker for meg altså (det er jo bare vanlig mat), men det er vanskelig å holde på motivasjonen når man tross alt spiser mindre enn man egentlig skal, og enda skjer det absolutt nada. Jeg har gått kurs og alt er gjort i samarbeid med en dyktig kursleder, det skal nevnes. Men kanskje særlig nå på sommeren så føler jeg at jeg må takke nei til veldig mye som jeg egentlig har superlyst på, i frykt for at det skal bli for mye kalorier. Da blir det ofte at man føler at man forsaker mye uten at man egentlig får noe igjen for det (altså vektnedgang). Med lavkarbo kan jeg trygt spise de tingene jeg har sett på som fristelser tidligere, og enda gå ned i vekt. Sånn sett må jeg si det var befriende godt å skifte "fil" kostholdsmessig. Regner med det ikke vil gå like jevnt hele veien med nedgangen, men nå er det uansett de siste kiloene jeg jobber med så jeg er i grunnen forberedt på å måtte slite litt for det. ;) I dag gikk jeg på vekta og kunne endelig se et nytt titall. Dette har jeg gledet meg til helt siden jeg startet i vår! Det helt spesielle med akkurat dette tallet er at jeg ikke har sett det siden før jeg fikk mitt første barn for snart 10 år siden! For en fantastisk følelse, og for en boost for motivasjonen! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.