Er det noen som vet om en liste eller noe over de mest næringsrike grønnsakene? Uten at man trenger å ta for seg en og en og se seg blind på innholdet :P Har spurt min venn Google, men der sto bare masse om brokkoli. Jeg følger ketolysefilosofien, og vil derfor bruke karbo-kvoten min til å variere mellom de grønnsakene som gir meg mest :) Noen som har noen tips?
Næring og næring - det kommer vel litt an på hva slags næring du er ute etter. Erter og bønner er vel f eks relativt proteinrike, mens en grønnsak som avocado inneholder en del fett (Avocado er kanskje ingen grønnsak reint definisjonsmessig, men likevel).
Jeg anbefaler deg å sjekke matvaretabellen som ligger her på lavkarbo-sidene. Den er i tabellform og det er ikke vanskelig å sammenligne innholdet i de forskjellige.
For de litt mer spesielle grønnsakene har Bama gode oversikter.
matportalen.no/matvaretabellen/ sjekk her feks, eller les utenpå bokser og poser, det er ikke vanskelig etter en liten stund, blir en vane:)champinong,brokkoli, bomkål, sellerirot er grønnsaker det kan brukes endel av, rosenkål ogg løk kan du bruke begrenset av. Dette kan jo kokes, stekes, moses-varieres så man ikke blir lei. Isberg, agurk, squash kan du spise mye av, begrenset med tomat, paprika-dette jeg kommer på i farten før jobb her;)
Tusen takk for respons! :) Prøvde å sjekke igjennom de grønnsakene i tabellen, men syns nesten alle er svært mye vann i? Mellom 85 og over 95 prosent i veldig mye..
Ellers kan du jo google Superfood; da får du "gullmaten" som brokkoli, løk, hvitløk, gurkemeie osv. Så kan du jo sjekke matvaretabellen for karboinnhold etterpå?
Jeg tar vanlig vitamintilskudd og tran, så jeg har vel i grunnen forsøkt å bruke grønnsaker som har godt med antioksidanter, og en tommelfingerregel er at de med sterke farger ofte har godt med dette (som også gjelder bær, som vi heldigvis kan spise litt av - blåbær, bjørnebær, jordbær, bringebær).
Jeg har ikke noen planer om å begynne med algedrikker eller annen merkelig supermat, men bruker gjerne hvitløk/ingefær/chilli/kanel og andre gode kryddere - og fargesterke grønnsaker som paprika, tomat, spinat, gulrot - i den utstrekning jeg kan (siden en del av dette også dessverre inneholder karber i varierende mengder, som gulrot).
Det blir litt telling med disse grønnsakene, men det er jo greit å få bonusen med alle sporstoffene og antioksidantene, når vi først spiser karber :)
www.bama.no/eway/no/tema/helse/index.aspx har en del helt ok og relativt nøytral informasjon, om hvorfor man bør spise forskjellige typer grønnsaker. Det er mye fantatiske helsekostsider der ute, som sikkert skal prakke på deg acai-bær til 500 kr måneden, for å sette det på spissen.
Jeg merket at jeg fikk litt lite c vitaminer på lavkarbo kost. Paprikaen som inneholder masse c vitamin har løst det problemet :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.