< Tilbake til oversikten

Hva trenger kroppen DIN?

Kanutten sa for siden:

Uavhengig av kostfilosofi, hva har du oppdaget at kroppen DIN higer etter? Ikke av lyst eller sug, men sånn bare TRENGER? Min trenger fiber. Går det en dag uten at jeg får i meg kli småspiser jeg hele dagen og blir liksom aldri mett. Men når jeg starter hver morgen med to lavkarbo klibrødskiver så holder jeg meg mett leeeeenge og magen gjør ikke opprør. Uten klien min må jeg spise nexium for ikke rett og slett kaste opp. Så kli er viktig sier kroppen! En annen ting kroppen krever av og til er banan. Ja, jeg vet det ikke er lavkarbo, men jeg spiser såpass store mengder vanndrivende at det er ikke alltid kaliumtilskuddet er nok og da får kroppen lyst på banan siden den inneholder mye kalium. Jeg foretrekker god helse fremfor strikt lavkarbo (banan er jo ikke akkurat lavkarbo). Dessuten higer magen etter tyrkisk yoghurt UTEN sukker. Ikke det beste jeg vet, men jeg merker at kroppen vil ha det. Jeg har innsett at det er ikke bare under graviditet at kroppen krever spes mat, men hele tiden. Det gjelder lytte til den. SÅ derfor, hva kjenner du at kroppen DIN krever som du nødvendigvis ikke er enig i?

Carisma sa for siden:

Søvn! :ja:

LibraGirl sa for siden:

Søvn, vann å fett :)

Lindemor sa for siden:

Alenetid. Altså ikke kroppen alene, men sjel og sinn og det hele sammen. :)

Kanutten sa for siden:

DET må jeg bare signere. Alenetid er viktig! Jeg er så heldig at vi har et stort soverom med både kjøkkenkrok, tv og eget bad. Så når jeg trekker meg ned hit så VET de andre at jeg vil være alene.. en time eller to. Da dusjer jeg, tenner lys, koker te, setter på en serie eller en film, setter meg i storsenga og bare koser meg glugg!!! :love: Man trenger alenetid! :ja:

Lindemor sa for siden:

Høres deilig ut! Jeg kjenner igjen det å kunne trekke seg helt tilbake og at det signalet blir tatt av medboere. Jeg gjør det samme. Har soverom med eget bad og når jeg lukker døren til soverommet er jeg ikke tilgjengelig for noen. ;)

Lag deg gode øyeblikk!

Kanutten sa for siden:

:love: :roert: Det er godt det!! :klem:

Camomilla sa for siden:

Kroppen min trenger forskjellige ting periodevis :) Som regel godt med rent, rødt kjøtt, og grønne grønnsaker. Magert kjøtt synes den er litt slitsomt, og etter en periode med mye kjøtt fyser jeg ofte plutselig på salater og lettere eggeretter. En gang i måneden MÅ jeg ha noe søtt - jeg har gitt opp å forsøke og være standhaftig denne uka, og spiser lavkarbogodt med nesten god samvittighet.

LM1 sa for siden:

Kroppen sier selv i fra med å gi meg kick på enkelte ting. En uke kan det være appelsiner, så leverpostei, fisk en uke, etc. Da spiser jeg MYE av den tingen noen dager. Tror det må være noe av de samme dillene som gravide får :D Regner med det er fordi det er noe jeg trenger i de tingene jeg får diller på.

Klara sa for siden:

Kjøtt og smeltet ost. Det er som dop for meg :D

LadyLike sa for siden:

Skriver under på denne, jeg er VELDIG periodespiser og jeg tror det er fordi kroppen gir beskjed om at den trenger noe. Jeg har til nå alltid gitt etter, så lenge det ikke er godis og brus ;)

men over sommeren er jeg egentlig avhengig av isbiter med cola, altså et glass fylt med isbiter også litt cola :) Men jeg dropper det nå, passer ikke helt med lavkarbo.

Ellers trenger jeg søvn og nok vann, ellers skrur hodet seg av og jeg blir ubrukelig!

streber sa for siden:

Vann, masse!! Og veldig salt mat eller godis-i perioder. ( pleier å gi etter stort sett, bare det er lavkarbo)Jeg ble jo faktisk kjempesyk da jeg ikke saltet maten og ikke tok noe ekstra salt, så det er nok en ting jeg behøver ja. NOEN dager må jeg ha mer mat enn vanlig også, det hender det resulterer i et hopp ned i vekt , sånt kan man like:p

Kanutten sa for siden:

Godt å se at det var flere enn meg som får diller av og til. :p Og jeg tror at dillene skyldes det at kroppen har behov for noe og har erfart tidligere hvor den kan få tak i det den trenger.
Da jeg fødte pode nummer to mistet jeg mye blod. Legene ville gi meg blodoverføring, men jeg takket nei til det. Jeg fikk deretter tilbud om jerntabeletter, men takket nei til dem også. (Grunnet vondt i magen av dem.) Men jeg fikk dilla på rå brokkoli, og spiste minst en hver dag. Etter kort tid var blodprosenten normal igjen.

blucher sa for siden:

Kroppen min må ha vann, får vondt i hodet de gangene det blir for lavt vanninntak.
Uten magnesiumtilskudd, får jeg leggkramper (ikke ofte eller voldsomt, men de kan forekomme om natten hvis det går en tid (noen dager) uten magnesiumtilskudd).
Ellers har jeg ikke lenger noen spesielle diller på ting meg 'må' ha - det er deilig!

LadyLike sa for siden:

Hadde sikkert fungert for meg også, men tanken på å spise brokkoli er ikke særlig fristende!! Jeg spiser jerntabletter og håper at mitt jernlager tar seg opp snart :P

TrillTrall sa for siden:

:ja: I går tuslet Lille Gubben tidlig til sengs (han har begynt på jobb igjen denne uka og strever litt med å få døgnet på rett kjøl) og jeg sendte ungene i seng etter fotballkampen og deretter satt jeg et par timer og sullet på nettet, strikket ferdig en sokk og så "Jamie slanker Amerika" på tv. :) Nyyyydelig!

kamp sa for siden:

Jeg trenger proteiner... Mer enn den "anbefalte" dosen. Vist kvelden kommer og jeg ikke har spist 80g protein så føler jeg meg helt desperat etter kjøtt.. Veier nå ca 60kg..

Ellekaramelle sa for siden:

Innimellom bare MÅ jeg ha gulrot som en av grønnsakene mine.. og avogtil er det bare HELT nødvendig med noe frukt. Det kan være nok å drikke et lite glass juice, eller spise en plomme eller to. Men jeg har funnet ut at det er like greit å følge kroppens signaler når det gjelder dette. Avogtil vil kroppen min ha sjokolade og chips også..men der setter jeg foten ned, og nekter å høre på det tøyset. haha..:D

LadyLike sa for siden:

Ja, vi kan ikke gi etter for alt! Det er som med småbarn :p

halkatlala sa for siden:

hender jeg kan drikke litervis med vann og fortsatt være like tørst- da hjelper det med farris:)

Newstart sa for siden:

Hmmm det må være vann. Får jeg vann så er alt greit. Nok vann vel å merke. Men jeg er også nødt å ha litt fiber i eggebrødet mitt som jeg spiser til frokost. For ellers løper magen bananas. Må vel kanskje si at jeg er litt avhengig av stekt løk til middagen. Åh det er så deilig sammen med broccoli, blomkål og squash. Mmmmmm.:D

Chalos sa for siden:

Kroppen min trenger MASSE vann og søvn!. Føler meg mye mere opplagt om jeg får i meg minst 3L vann iløpet av dagen og får en god natt søvn.

Jabba sa for siden:

Magnesium må jeg ha - ellers får jeg kramper i beina. Og nok søvn! Kan nesten ikke få sagt hvor utrolig viktig søvn er for meg!

Yrla sa for siden:

Min trenger mat og drikke, mye salt og friske grønnsaker, den elsker hvit fisk, og får tilskudd av sink, magnesium, alle b-vitaminene, c, e, a og d-vit. Selen, kalium og krom tar jeg også. Kjøper de enkeltvis og billig på ebay. Uten magnesium oxid blir jeg forstoppet og uten magnesium chelate blir jeg anspent.

Camomilla sa for siden:

Idag trodde jeg kroppen min ville ha hickorymarinert ytrefilet av svin. Det ville den ikke. Den ville egentlig ha entrecote. Av og til kunne den vært tydeligere på FORHÅND :p

Klara sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Jeg har bodd på hotell i et par dager nå med mat som IKKE var særlig lavkarbo. Jeg småspiste hele tiden... HELT til jeg fant en pakke med sukkerrørfiber (?) som jeg hadde oppi tyrkisk youghurt. NÅ er magen glad igjen! Og jeg spiser ikke så ofte!

Rin sa for siden:

Min kropp trenger kjøtt! Samt godt med fett. I tillegg takler jeg virkelig minimalt av sosial omgang, i den grad at hvis jeg har hatt selskap hele dagen, klarer jeg heller ikke å sove før jeg har hatt 5-6 timer aldeles alene. :cool: En kombinasjon av sykdom og det å være en enorm einstøing i utgamgspunktet...

Kanutten sa for siden:

Alenetid er veldig undervurdert!!! Jeg elsker sitte alene med mitt eget selskap. :o Ungene og sambo er ikke alltid så glad for det da, men jeg trenger det. Og da tenker jeg MYE! Planlegger middager, ferie, regninger, lørdagstur etc etc. Jeg TRENGER tid og rom for tanke! :D Så det så.

Carisma sa for siden:

Å nei! Jeg kan ikke fordra å være bare i mitt eget selsskap, ender med veldig destruktive tanker på kort tid... :rolleyes: så kroppen min trenger å ikke være alene!

streber sa for siden:

:)jeg behøver mye alene tid også og blir lettere frustrert om jeg ikke får nok, men er også kjempesosial , man må vel finne balansen som passer en selv:)

Kanutten sa for siden:

Jeg trenger også nok søvn... i form av MYE! Jeg sover glatt ti timer hver natt.... :o Stakkars sambo, det kunne ha vært kjedelig for ham det, men vi legger oss samtidig og etter kos og pusk snurrer jeg meg rundt og begynner snorke mens han setter på film, (vi har en 50 tommer stående ved fotenden av senga). JEG synes det er koselig å høre lyder fra filmen mens HAN synes det er koselig å høre snorkelydene mine :love: :lol:.

Kanutten sa for siden:

Kroppen min har ikke fått lavkarbobrød på flere dager. Ikke rart den er oppblåst og hyler etter noe. Så jeg tok en pakke av denne utskjelte prionoreggerøreblandinga og hadde fiber, frø og rømme oppi den. Det er det kjappeste brødet jeg noensinne har laget! Brødet ble knallgodt! NÅ er magen mett og glad. :ja:

Camomilla sa for siden:

Ooo, godt tips! I dag tror jeg kroppen min vil ha wok til middag. Men den er jo litt upålitelig :p

Klara sa for siden:

Nå om dagen vil kroppen min ha SALT! Er det greit å spise ekstra med vanlig salt, eller bør jeg skaffe meg noe fancy?

FrkMarge sa for siden:

Jeg MÅ ha masse vann. minst 2-3 L daglig. Om ikke er munnen knusktørr og kroppen skriker etter det.
I tillegg MÅ jeg har proteiner i alle måltider. Om ikke kommer jeg inn i blodsukkergaloppen.
Nå når jeg spiser LCHF er det problemet helt borte. Jeg blir ikke lenger helt skjelven, svimmel og ør når jeg ikke har spist på 3 timer... :)

Kanutten sa for siden:

Jeg har fått dilla på avkokt laks! :eek: Med rømme og agurksalat! :eek: :sikle:

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Søvn, helt klart. Jeg kan spise så sunt som bare det, men jeg er ødelagt uten nok søvn. Ellers er nok væske viktig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.