Hei folkens...
jeg har nettopp startet med lavkarbo a la ketolysekuren, men er redd for all fettet..
jeg trener ikke og har vært arbeidsledig i ca 6 mnd nå og det har resultert i at jeg har lagt på meg 10 kg.
har nå fått meg jobb og sal tilbake til skolen på deltid og bestemte meg for å starte på lavkarbo.
har ikke sumlet meg til å bestille ketolysekuren (boken og tablettene) men har på egenhånd startet allerede (for å komme inn i det) er på dag 4 nå.
Mitt spørsmål handler om fett. er nemlig redd for all fettet jeg spiser.. ikke fordi jeg spiser så mye av det men fordi hjernen min er ikke 100% overbevisst enda. Eksperter sier at når man trener så bruker kroppen først energien som kroppen har skaffet seg fra dagens inntak av mat før den etter en stund begynner å brenne kroppsfett... er denne teorien konvertert til lavkarbo også?
Vi spiser ikke karbohydrater men spiser fett. Og dette skal medføre at kroppen skal brenne sin egen fett. Men vil ikke kroppen teoretisk sett først forbrenne det du har spist? For deretter å gå over til kroppsfettet? Og vil vi da ikke forhindre dette ved å hele tiden spise fett? For kroppen kommer ikke så langt med å brenne kroppsfett når den hele tiden for mat med fett??
Må man da ikke samtidig med å kutte karbo i tillegg passe på hvor mye mat man får i seg?
Eksempel.... når jeg tidligere var småsulten spiste jeg frukt, en kule is, en pizza stk, en grillpølse, en kakestykke, en liten muffins osv....
men nå når jeg er småsulten så må jeg ty til eggerøre, sardiner i olje, tunfisk i olje, en halv boks cottage chease, tyrkist yougurt, en lammekottelett, et biff stykke...jeg føler at disse tingene er mektige enn lista over og hvis jeg hver gang må ty til mektig mat så føler jeg at kroppen ikke rekker å brenne kroppsfett, for den må heletiden forbrenne fettet fra maten.....
er det noen som kan forklare denne prosessen.. jeg føler at jeg i tillegg til å telle karbo må jeg telle kalorier også... og da er det jo like vanskelig som å trene og spise salat:eek:
Det tok lang tid før jeg fant ut at fett ikke var så farlig som hode mitt trodde ;)
Når jeg nå bare får i meg nok fett til hovedmåltidene mine så trenger jeg ikke småspise i mellom måltidene. Blir jeg litt sulten så finner jeg noe fett og da forsvinner det kjapt igjen.
Vil anbefale deg å kjøpe boken og lese den nøye, kjempeviktig med kunnskap for å lykkes!:)
I mellomtiden kan du lese denne flotte nybegynnertråden forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Der ligger det også en masse lenker som vil hjelpe deg til å forstå bedre hvorfor fett er bra for deg.
Det med fettet er noe vi alle har slitt med i begynnelsen, så du er ikke alene om det;) Bruk litt tid på å lese deg opp om temaet, lettere å gjøre det som er riktig når man har litt mer kunnskap om temaet.
På ketolysekuren skal du kun telle karbohydrater, ikke kalorier, hold deg under 15g om dagen, vær nøye med veiing i begynnelsen, og legg alt inn på diett.no, så har du kontroll på at du ikke kommer over.:)
Spis når du er sulten og til du er passe mett - nb: ikke overmett!
Nå har du nettopp startet, kroppen din har fremdeles karbohydrat-abstinenser, så du føler fremdeles sult og sug. Dette vil gå over, og hvis du spiser nok fett til hvert måltid, vil du mest sannsynlig greie deg fint med 2-4 måltider om dagen og slutte med småspisingen. Det at sulten regulerer seg fører også vanligvis til at kaloriinntaket regulerer seg til et nivå som er passe for kroppen din.
Ønsker deg masse lykke til. I tillegg til vektnedgang har dette kostholdet masse helsegevinster, så jeg håper du vil stortrives med det slik vi andre her inne gjør:)
var ikke selve fett spisingen jeg er redd for.. men mekanismen bak det... fikk det ikke helt til å gå opp siden jeg mest sannsynlig kommer til å ligge på 3-4000 kcal per dag grunnet høyt inntak av fett og samtidig gå ned i vekt.. men jeg tok en titt på den linken som ble postet over deg og det forklarte alt... så nå er jeg ikke redd lenger:cool:
har som sagt ikke lest ketolyse boken enda og kom inn i det med en liten porsjon frykt... :o
Det tar litt tid å skulle snu om på alt man trodde var rett for så å finne ut at mye av det var feil ;) Jeg slet ihvertfall, men trives med mye smør, olivenolje, fete melkeprodukter etc nå og kunne ikke vært dem foruten :) Lykke til med kuren, håper du oppnår resultatene du ønsker!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.