< Tilbake til oversikten

Stagnerer med 5 kilo igjen!

Ele sa for siden:

Hæi folkens!

Jeg har vært på lavkarbo i et år nå, med en pause på et par måneder på våren. Grunnen til pausen på våren var at jeg bare ikke klarte å slite av meg de siste 5 kiloene, jeg sto stilt i et par måneder før jeg bare ga opp!
Så levde jeg det gode liv en stund og for et par måneder siden satte jeg i gang igjen. I mellomtiden hadde jeg lagt på meg to kilo. På den siste runden klarte jeg å ta av de to kiloene relativt greit, men hva skjedde så? JO DET STOPPA OPP IGJEN! Det er så frustrerende! Virker som om kroppen bare NEKTER å kvitte seg med de siste 5 kiloene, motarbeider meg...
Og det er jo ikke det at jeg ikke kan lavkarbo heller, har jo tatt av over 17 kilo med det... Men noe må jeg nå gjøre feil?!? Noen som har opplevd det samme??

-Ele

Georgine sa for siden:

Det kan hende du og kroppen din ikke er enig om hva du skal veie.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Lavkarbo er vektstabiliserende, ikke noe som alltid gir vektnedgang. Nå har du en fin BMI, og kroppen følger nok mer med på den, enn på tallet du har satt deg mentalt. Kan hende du bare må innse at det er der kroppen din vil være, og se deg fornøyd med alle de kiloene du faktisk har mistet!

Yrla sa for siden:

Hva vi legger i "de siste fem kg" er svært individuelt. Om en vil bli mager må en være svært forsiktig med hva en spiser.

Newstart sa for siden:

Jeg har det på akkurat samme måten. Jeg er IKKE mager og ligger fortsatt ifølge BMI kalkulatoren på lett overvekt. Men jeg ønsker å gå ned hvertfall 5 kg til. 5 kg var liksom målet for da er jeg fornøyd. Så kan jeg gå ned noen kg til senere hvis jeg vil det. Men nå må jeg virkelig slite for å gå ned. Har stått stille ei stund nå. Slik var det sist jeg prøvde å gå ned også så var de siste kg forferdelig vanskelig. Men da gikk jeg ikke på lavkarbo.

Så alle råd mottas med stor takk:p

Yrla sa for siden:

Spiser du like mye som da du veide en god del mer er det kanskje årsaken? Jeg vet ikke.

Notabella sa for siden:

Jeg har stått stille siden april, å vil også ned 5 til +/-.
Holder på å kutte ut cipralex da jeg tror den har litt skylden, ettersom den akkuratt var begynnt å virke skikkelig når jeg stoppet opp. Men hvis jeg forsatt ikke greier å gå mer ned, så får det bare være. Jeg spiser lavkarbo uannsett og jogger noen ganger i uka så det blir nok stramt og fint til slutt uannsett :)

marjusen sa for siden:

Hihi, synes du ser veldig heit ut jeg Notabella.

herregud sa for siden:

Jeg ble heller aldri kvitt de siste 5 kg med lavkarbo, mao de som satt igjen på magen. Etter en vellykket vektnedgang på 40 kg så strevde jeg et helt år med de siste 5 kg uten å lykkes. Bl.a med trening, kaloriundersudd, mer fett, mindre fett, mer grønnsaker osv, osv..

Men etter at jeg fant denne tråden forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44422 så bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk i sommer. Jeg har nå spist 80/10/10 i ca 2 mnd, og ikke bare er de siste kg borte, men jeg er i bedre form nå enn da jeg var 20 (er 50 nå), og jeg har opplevd store forbedringer på veldig mange områder. Spesielt energinivå og humør.

Så om jeg går tilbake til lavkarbo igjen til høsten som egentlig var planen vet jeg ikke, men foreløpig så er det ikke noe som tyder på at jeg kommer til å gjøre det. Skal ta noen blodprøver til høsten og se, men hvis de fortsatt er fine, eller bedre, så kommer jeg til å fortsette :)

Bestemamma sa for siden:

Kan jeg få spørre deg om du er plaget av mye løs hud etter den store vektnedgangen din...? Jeg har gått ned 35 kg og har mye løshud etter å ha gått ned temmelig fort...:mad:

Strever med de siste 5-6 kiloene, men jeg tror det er fordi jeg innerst inne ikke vil ha de bort ennå. Vet jo at det som ligger på magen skal brukes til å fylle i puppene til høsten/vinteren når jeg får gjort brystløftet......:D

Newstart sa for siden:

Ja du er inne på noe der for det der har jeg også tenkt på siste dagene. Men det er bare det at hvis jeg kutter ned på mat mengden så blir jeg uvel og kjempe sulten. Og vekta rikker seg allikevel ikke. Men kanskje jeg har prøvd for lite. Kanskje jeg skal prøve igjen og over lengre tid.:p

Yrla sa for siden:

Ikke reduser så mye at du sulter. Bare litt om du kan ha det bra med det. Noen ganger tenker jeg "nå spiste jeg egentlig llitt mer enn jeg trengte". I sånne tilfeller kan man tenke på å ikke gjenta samme mengde en annen gang. For eksempel.

herregud sa for siden:

Nei, jeg tror at jeg har vært heldig, ikke noe løshud.. men for ca 1 år siden så begynte huden å henge litt på magen, men den trakk seg fint sammen igjen heldigvis :) Nå som jeg har mistet nesten alt fettet under huden, så har den blitt ganske stram, men litt rynkete når jeg bøyer meg, men jeg tror at det vil gå vekk etterhvert også :) Litt smårynker sitter igjen på innsiden av lårene også, men det blir stadig bedre :)

Bestemamma sa for siden:

Da har du vært utrolig heldig.:D Hvor fort gikk du ned de 40 kiloene da, eller mesteparten av dem i det minste?
Huden min er stram når jeg står eller ligger på rygg, men når jeg sitter eller ligger på siden er det en masse rynker på magen...nå når jeg tar sol er det ekstra ille:(
Har du smurt deg med noe, eller har du et tips til meg? :o

Søren, noe jeg har halvveis glemt...er du mann?!!! :p

herregud sa for siden:

Jepp, jeg er mann :)

Jeg brukte ca 1 år på det. De 20 første med å veie maten, de 20 neste med lavkarbo, og de 5 siste med 80/10/10.

Har desverre ingen tips til deg.. men jeg har ikke smurt på noe eller gjort noe for å unngå overflødig hud. Har bare hatt ren skjær flaks :D

Bestemamma sa for siden:

Nei, ikke så mye flaks som det faktum at du er mann og menn har minst ti år yngre hud enn kvinner......:p Ergo har du en hud på alder med en kvinne på rundt 35-40 og de bruker ikke å få så mye løshud etter slanking som det en kvinne på 50 kan få.....:(

herregud sa for siden:

Kjekt ;) Vi får nyte de fordelene vi har :)

Bestemamma sa for siden:

Liksom dere menn ikke har nok fordeler....:p (elsker menn altså):D

Ele sa for siden:

Tusen takk for tilbakemeldinger!
Jeg tror dere har et veldig godt poeng på at kroppen ikke vil gi fra seg mer på lavkarbo nå, litt den følelsa jeg har hatt i det siste...
Og siden mannen holdt på å gå i spinn og NEKTA :mad: enda en lavkarbo middag har vi blitt enige om å prøve oss litt på grete roede, men fortsette å prøve å holde karbo sånn passe nede. Vi reiser til USA om tre og en halv uke, og da går vell alt til dundas uansett!! :p

Yrla sa for siden:

Så du tror grete roede skal gjøre det lettere? Hvordan da? Kalorirestruksjonen eller karbohydratøkelsen? Hvorfor tar du ikke en streng lavkarbo istedet? Skal du gi etter for klagingen til mannen din altså?

Ele sa for siden:

Hey, ikke misforstå, jeg er pisslei selv også! :P
Og, ja jeg har levd på STRENG lavkarbo, langt inn i grusom-ånde-ketolyse.
Jeg har slanka meg med grete roede før og veit jo at det er greit å gå ned noen kilo der, selv om jeg ikke kommer til å leve på det et år, som jeg har på lavkarbo! Men det er nå snakk noen få kilo da, så det går nok bra! Og jeg gleder meg HEMNINGSLØST til å kunne spise litt frukt, litt pasta, gulerøtter, hodekål osvosv! Lykke... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.