< Tilbake til oversikten

Ikke lett å spise ute

Fauna sa for siden:

Vi var en tur i Strømstad i dag og skulle etter hvert spise litt mat. Fant et sted hvor de hadde biff og cæsar-salat med kylling. Så bra, tenkte jeg. 2 alternativer!

Men da jeg spurte om bernaise-sausen fikk jeg greie på at det var ferdiglaget på flaske og den inneholdt sukker. Så da var det utelukket. Bestilte salaten, men da den kom var det kun salatblader og kyllingbiter som svømte i dressing. Jeg hadde jo glemt å si at jeg ikke skulle ha dressing! Så da ble det to små kyllingbiter som jeg skrapte av sausen på. De andre var for fulle av det, så de spiste jeg ikke. Hyggelig måltid...

Hvordan gjør dere det når dere er ute? Det virker så håpløst for meg. Flere steder jeg har vært har de bare ferdigkjøpt saus og da er de vel utelukket? Tips til utespising tas i mot med stoooooor takk!!!! :):):)

Vegard L sa for siden:

Bestill en vanlig middag og spør om å få ekstra grønnsaker i stedet for potet/pasta/ris.

Det er ikke store mengdene sukker du får i deg fra en porsjon med bernaissesaus. Seriøst, det ødelegger ingenting! Om dietten hindrer deg i å spise ute med venner og være sosial har du kommet på et nivå der dette faktisk går utover livet ditt, og det er første steg på veien til å gå på en skikkelig sprekk.

Når du først går ut og spiser, kos deg med maten! Prøv å tilpass deg dietten så langt det lar seg gjøre, ved å f.eks. be om ekstra grønnsaker i stedet for karbohydratkilden. Du spiser tross alt ikke ute hver dag (såvidt jeg vet), så om du ikke får det helt optimalt akkurat på disse måltidene så vil det ikke påvirke resultatet noe særlig. Tenk på hvor mange måltider du spiser i løpet av en uke, og hvor liten del disse ute-måltidene faktisk utgjør!

Nerthus sa for siden:

Støtter heipådu 100% - og sier meg helt enig! Gjør ditt beste - og når du har gjort det - nyt maten du får og spise ute :)

Yrla sa for siden:

Spør om du kan få saus i skål for seg eller ikke i det hele tatt. Eller spør om du kan få litt olivenolje i en skål for seg istedet for saus. Eller be om smør eller rømme om du vil ha det. Du kan også si du følger en diett der du kun kan innta karbohydrater fra grønnsaker. Når kokken får vite det vet han hva han skal gjøre fordi han bør ha ernæringskunnskap nok.

Rin sa for siden:

Jeg tenker nok sånn som heipådu og Nerthus, jeg også - når jeg er ute nyter jeg indisk curry uten brød/ris, eller biff og fløtesaus med grønnsaker istedet for poteter, eller en burger med sidesalat, uten brød, etc. Jeg gjør måltidet til noe innenfor mine (ketogene) grenser, og tilgir at det ikke er helt optimalt likevel. Det er jo uansett ikke SÅ ofte jeg spiser ute. :cool:

Carisma sa for siden:

Dessuten er det bedre å spise noe enn å bli såsulten at man sprekker på noe ordentlig usunt i ren panikk senere på dagen!

Kitt sa for siden:

Støtter de andre her!
Du kan også be om hamburger uten brød, feks, med ost og bacon!:)
På Nordby- senteret har de MAX, en hamburgerkjede som serverer lavkarboburger, kjøtt i et salatblad i stede for brød!:D

Man lærer etterhvert!:heia:

MissPivotal sa for siden:

Jeg har egentlig synes det var overraskende enkelt :) Bare gi beskjed på forhånd at du ikke tåler mel eller sukker. Det ordner det meste. I tillegg kontrollerer du selv hva du bestiller i forhold til karbohydratinnhold.

Siden jeg begynte på ketose har jeg vel vært ute og spist tre ganger. I går spiste jeg burger, som jeg bestilte uten pommes, brød, dressing, ketchup. Så fikk jeg den med ekstra ost, aioli, bacon og salat. Var kjempegodt! De brukte biffkarbonader, så ikke stress med karbo i de heller. Så var det sushi, som jeg bestilte uten ris, med chilimajones, salat og soyasaus uten sukker eller mel. Det tredje var laks med salat ved siden av. Der ble jeg nesten lurt, for de hadde bbq-saus på laksen! Uten at det sto i menyen. Men da ba jeg om ny, noe jeg fikk. Kos dere ute, bare få servitøren med på laget med en gang :)

Snorkfrøken.... sa for siden:

Jeg støtter meg til de andre, gå ut og spis med god samvittighet:) Og gå deg en tur etterpå dersom den dårlige samvittigheten kommer:)

annex sa for siden:

Hei,
jeg har god erfaring med å rett å slett si ifra at jeg er på lavkarbo.

Har møtt på kelnere som vet hva det er, og som tydeligvis har fått spørsmål om lavkarbotilpasset mat før.
Kelnerene foreslår litt annet tilbehør, eller en annen saus, så det har stort sett gått veldig greit.
Kokkene er tydeligvis inneforstått med ønsket om lavkarbo, og har fikset dette for meg uten problem.

Det er sikkert forskjell på matsteder, hvor mye betjeningen og kokkene vet om lavkarbo,
men stiller vi spørsmålet om lavkarbomat ofte nok,
så kanskje de setter opp lavkarbo-retter på menyen, håper jeg...

Fauna sa for siden:

Takk for tips!! Det skal benyttes :D

Fauna sa for siden:

Takk for alle innspill. Må nok bare slappe litt mer av, tror jeg. Har vært så redd for å få i meg for mye karbohydrater og ramle helt ut av det hele. Jeg tror jeg har hatt behov for streng kontroll slik at jeg har visst at jeg har spist riktig.

Men med deres råd i bakhodet, spiste jeg ute i går :) Vi var på et koselig kafé på Koster. De hadde "buffè" om jeg kan kalde det det, hvor man bestilte det man ville ha grillet ved siden av. Av kjøtt hadde de ulike pølser, de turte jeg ikke prøve. Men fikk grillet "havskatt" eller steinbitt. Av bufféen spiste jeg salatblader og en brokkoliblanding med sitron og litt gresskarkjerner over. Deilig :) Så jeg kommer meg! :)

Ellers må jeg skryte litt av meg selv og si at jeg ikke har hatt noen sprekk på de 5,5 ukene jeg har holdt på. Så selv om jeg blir gående lenge uten mat så har jeg klart å holde meg. Skal sies at jeg gjerne har med meg noen nøtter i veska som jeg kan ta dersom ting blir litt hardt :D

babydoll sa for siden:

Jeg pleier heller ikke være så streng på mat jeg spiser ute som den jeg spiser hjemme. Det er jo tross alt bare en gang i skuddåret eller så jeg spiser ute, så det har ikke noe å si. Bare jeg ligger unna de store karbo-kildene føler jeg det er greit. Det finnes som regel alltid noe på menyen som er lavkarbovennlig, om enn ikke hele retten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.