Spørsmål: Er frukt helt bannlyst på ketolysekuren, eller er frukt bannlyst fordi man da fort kommer opp over grensen for daglig inntak av karbs? Jeg sitter og planlegger morgendagens kveldssmoothie, og har lyst på noe tropisk. Derfor jeg lurer :) Tenker å ha i litt ananas og mango for smakens skyld. Sånn feks ti gram av hver. Noen som vet?
Jada, har mange av de selv også :) Bare hadde en craving på noe som smakte litt tropisk :) For eksempel med ananas, fersken, pasjonsfrukt og kokkos :P Men det utgår jo dersom alle frukter er bannlyste :P
Ja, det skjønner jeg :) Bare forstår ikke helt hvorfor bringebær til en verdi av 5 karbs i en smoothie går fint, men ananas til en verdi av 5 karbs ikke går fint dersom det er fruktose i begge, og det er fruktosen som er problemet.
Jeg ser mer på antall karbs enn på hvor det kommer fra, så lenge nesten alt kommer fra grønnsaker uansett og jeg får i meg nok vitaminer/mineraler.
Tror du skal stole på ditt eget regnestykke, å si at noe er "fy-matvarer" er til en viss grad for de som ikke orker, eller får til, å telle karbs skikkelig, for de er det nok enklere å bare kutte ut enkelte matvarer! Virker som du følger med på innholdsfortegnelser og vet hva du har med å gjøre.
Nå skal det kanskje sies at karbokvoten normalt er best å spre utover dagen (pga blodsukkernivået), men så lenge du ikke er i induksjonsfasen så har i alle fall ikke 10-15 karber ødelagt noe for meg, i ett måltid, så lenge det ikke er for ofte.
Så lenge du får i deg grønnsaker generelt over tid, i kostkoldet ser jeg ikke hvorfor du en dag du har spist mest 0 karbs-matvarer, kan unne deg noen biter med den frukten du vil. Det blir jo som med mørk sjokolade og annet "kos" som man må vurdere utifra resten av dagens karbo-rasjon.
Jeg har forresten et knalltips siden du likte kokosmelk :) Jeg lagde en drink en gang med Fun Light Tropical og kokosmelk og isbiter og litt vaniljepulver, tror jeg det var, og rom, og det smakte skikkelig Pina Colada. Nå er ikke alkohol så bra for å gå ned i vekt, men jeg valgte lavkarbo siden man i det minste ikke blir sparket ut av ketosen, da.
Kanskje man kan lage en frisk tropisk smoothie med noen av de samme tingene og tilsette litt mindre frukt enn vanlig, og evt noe kesam, kanskje en skvis lime, osv...
Hva du selv til syvende og sist velger å gjøre er selvfølgelig 100% ditt valg, du må bare være obs på at det kan få konsekvenser, og når du da velger å avvike fra kuren, så vil det ikke være "kuren som ikke virker", men du som gjør feil om vekttap uteblir. Torkil anbefaler at alle karber kommer fra grønnsaker + litt av de fete melkeproduktene. Dette er for at du da også får i deg alt det kroppen din trenger for at alle prosessene i kroppen skal fungere optimalt - bl. annet at fettforberenningen skal fungere optimalt. Han anbefaler IKKE at 5 g av dagens karber skal brukes på bringebær. Tvert imot sier han at bringebær kan benyttes av og til og i små mengder siden det har lavere karboinnhold enn annen type bær. Frukt anbefaler han å holde seg helt unna, tror ikke det egentlig er pga fruktosen, men pga at det har veldig mye karber i forhold til nytterverdien.
Men som sagt - dette er kuren - hva du gjør med den er ditt valg:)
Ok! Takk for gode råd! :) Nå har jeg vært i ketose hver dag siden jeg begynte, og vekten raser nedover i takt med at livskvaliteten øker, så det jeg har spist til nå har i alle fall fungert veldig bra. Nå har jeg ikke spist frukt i det hele tatt til nå, men jeg har nok spist litt for mye bær. Ca. fem av 15 blir gjerne bær, og resten fra grønnsaker og fete melkeprodukter. Men etter det du skriver, bente1, så tror jeg at jeg heller skal prøve å gjøre smoothies til litt kos i helgen, i stedet for daglig :) Tusen takk for gode råd! Gleder meg til å teste ut fun light tropical, Alynna. Hørtes kjempegodt ut som smakstilsetning i smoothie! Skal snoke litt på oppskrifter frem til i morgen, og poste om jeg finner noe godt! :)
Høres ut som en god ide å spise frukt/bær av og til og spise grønnsaker hver dag. Nøtter er også en slik matvare som regnes som snacks innimellom ifølge Torkils anbefalinger.
Det om nøtter leste jeg her inne. Det andre står vel begge steder. Han gjentar til stadighet at man skal bruke den lille kvoten man har for karbohydrater til grønnsaker. Jeg spiser en stor salat daglig og går over grensa av bare det.
Men nå er hovedkilden til fruktose i kostholdet ikke frukt, men sukker. Fruktoseinnholdet i frukt er ikke så høyt egentlig, mesteparten av karbohydratene i frukt er glukose.
Du har misforstått innlegget til Rostrup om du konkluderer med at frukt er usunt. Han nevner forøvrig ikke frukt i teksten en eneste gang.
Nei jeg har ikke missforstått: Forskningen går på to ulike former for sukkermolekyler, uansett hvilken matvare den fruktosen kommer fra, vil den ha samme virkning på kroppen - dersom forskningen er korrekt da ;)
Vanlig rørsukker består av ett fruktosemolekyl og ett glucosemolekyl - altså 50/50 fruktose. Jeg har definitivt ikke sagt det er sundt å spise sukker....
I frukt er det varierende mengder, en del frukt har mye høyere innhold fruktose, annen frukt har mer sammensetning som normalt sukker:
Ifølge USDA-databasen, matvarer med mer fruktose enn glukose inkluderer bl annet:
Ugunstig mat (dvs. mer fruktose enn glukose)
Matvarer søtet med slikt som agave nektar , noen mais sirup, og frukt juice konsentrater.
Hovedpoenget mitt med å legge link til den forskningen var uansett bare å gi MissPivotal en ekstra motivasjonsfaktor til å holde seg unna frukt. Når man går på Ketolyse skal man nemlig ikke spise frukt overhodet:rolleyes:
Det jeg mente med at du misforstod, var at Rostrup sitt innlegg ikke omhandlet frukt, men fruktose.
Fruktose er ikke sunt i store mengder, det er de aller fleste enige om. Men, den mengden fruktose du får i deg fra frukt er ikke stor. Dessuten får du i deg en del løselig fiber, vitaminer, mineraler og fytokjemikalier. Dette reduserer de skadelige virkningene fruktose har.
All den negative omtalen om fruktose har ført til en misoppfatning om at frukt er usunt, og det henger mest sammen med navnet.
Leveren klarer fint å håndtere fruktose i begrensede mengder. Bare det å kutte ut tilsatt sukker er et kjempetiltak for å redusere fruktoseinntaket.
Forsøkene som er brukt for å kartlegge de negative effektene av fruktose er gjort ved inntak av ren fruktose som søtningsstoff, ikke ved inntak av matvarer.
På ketolyse skal man ikke spise frukt nei, fordi karbohydratmengden vanskeliggjør det å holde seg i ketose. Så, om ketose er målet bør man holde seg unna frukt.
Å dra inn frukt i denne sammenhengen blir idiotisk og det er heller ikke det Espen skriver. Frukt inneholder lite fruktose eks banan som inneholder 5 gram pr 100 gram, mens brus inneholder 5 gram pr dl og de færreste drikker 1 dl alene. Alle sukkerholdige varer med rørsukker, brunsukker etc inneholder derimot mye fruktose. Studier gjort på fruktose fra frukt viser positive effekter på vekt, blodsukker, insulinresistens osv. Studier gjort på fruktose fra rørsukker viser ikke det samme og ofte negative effekter. Å sammenligne fruktose fra brus med frukt og si at det er usunt i moderate mengder blir som å se at mettet fett er usunt fordi pommes frites og potetgull er usunt...
Utfordring: Vis meg en studie hvor frukt\grønnsaker er brukt som eneste fruktosekilde som viser de samme negative resultatene som det å drikke store mengder fruktose fra brus etc viser.
Igjen: Hovedpoenget mitt med å legge link til den forskningen var uansett bare å gi MissPivotal en ekstra motivasjonsfaktor til å holde seg unna frukt. Når man går på Ketolyse skal man nemlig ikke spise frukt overhodet. Torkils egen begrunnelse for det er at frukt kun tilfører sukker og vann og ikke inneholder noe som helst nyttig som du ikke får gjennom grønnsaker...:rolleyes: Et viktig prinsipp her inne er også å gi råd i forhold til den kostholdsfilosofi hver enkelt har valgt:)
Jeg har heller aldri sagt at brus, sukker, chips eller pomms frites er sundt, tvert imot, alle helsegevinstene jeg har hatt etter at jeg kuttet dette ut fra kostholdet mitt tyder på at det er svært riktig av meg å kutte dette helt bort fra mitt kosthold;)
Som du vet sammenlignes kun glukose og fruktose i denne studien. Dette er imidlertid ganske enkle molekyler, og jeg kan ærlig talt ikke se at en kilde til dette molekylet er mindre skadelig enn en annen kilde GITT SAMME MENGDE, selvfølgelig. Alle skadelige ingredienser blir selvfølgelig enda mer skadelige i større mengder:)
Jeg må også få lov til å si at det å kalle andres innlegg for "idiotosk" ikke er helt i den ånd vi ønsker å ha her inne. Man kan godt være uenige, jeg har valgt å kutte frukt ut fra mitt daglige kosthold, du har valgt å ikke gjøre det. Hvor skadelig det egentlig er kan også diskuteres på et saklig grunnlag, og det er helt ok å være uenige. Men man har faktisk såpass stor respekt for andre at man ikke kaller andre mennesker her inne "idiotiske" bare pga at de er litt mer eller litt mindre restriktive i sine matvalg enn man selv er....
Merk at jeg ikke sier at personen er idiotisk, men selve sammenligningen. Men jeg beklager ordbruken. Kilden har mye å si, frukt inneholder f.eks vannløslige fibre og en rekke andre stoffer som gjør det lite sammenlignbart med juice eller brus. Grønnsaker inneholder også fruktose og sånn sett må jo de og være skadelige? Helt greit for meg at folk ikke spiser frukt, jeg spiser max en til to om dagen selv, men det er likhetstegnene enkelte setter med ren fruktose jeg reagerer på da forskning viser en helt annen effekt:)
Faktisk, hvis du leser denne studien ser du at det ikke helt stemmer: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21621801 de som spiste 50-70 g fruktose fra frukt og noe grønnsaker (det er veldig mye frukt og grønnsaker!) gikk ned mest i vekt, fikk lavere fasteblodsukker og redusert insulinresistens, sammenligna med gruppa som omtrent ikke inntok frukt og lite grønnsaker (under 20 g pr dag), så om kildene til fruktose er bra, dvs fra frukt og grønnsaker, oppnår man langt bedre resultater enn om mengdene er mindre men kommer fra dårlige kilder. Jeg finner det helt naturlig da både frukt og grønnsaker inneholder mye annet bra enn bare fruktose og glukose.
Beklager til trådstarter for avsporinga, men når debatten rota seg inn på fruktose ble jeg litt tent ;)
Undersøkelsen sier ikke hva de som spiste mindre fruktose erstattet maten med fruktose med. Om det var brød de spiste f.eks er det jo ikke rart de gikk ned mindre.
Du må gjerne argumentere for at 50-70g karber er best, men den diskusjonen hører ikke hjemme på en tråd om Ketolysekuren. Bruk enten en av trådene om kostholdsfilosofier som tillater mer karber eller generell kostholdsdebatt for det. :)
Kan godt hende at det er riktig for mange, kanskje tom for en gjennomsnittsperson, uten at jeg vet det, men det stemmer ikke for alle. Mange av oss som har valgt Ketolysekuren er mer karbohydratfølsomme enn en gjennomsnittsperson. Merk også at Ketolysekuren kun er anbefalt for folk som har mer enn 10-15 kg å gå ned.;)
På ketolysekuren skal du maks ha 15g karbohydrat om dagen som kvinne. Når man gir råd til en nybegynne på denne kuren, er det viktig å holde seg til prinsippene for den kostholdsfilosofien de har valgt! -Og frukt skal ikke spises på ketolysekuren.:)
Ett middels stort eple gir 15g karbohydrat - det vil fylle hele dagskvoten for en som har valgt dette kostholdet. Isteden kan man spise grønnsaksblanding av 100g blomkål, 100g brokkoli og 50g squash til middag, salat av 75g salat, ett par snach agurker, litt paprika og litt tomat til lunch, ha ca 3 egg om dagen, samt 1 dl fløte eller sæterrømme, og man vil allikevel holde seg under 15g karber om dagen. Supplerer man dettte med karbofrie varer som feks fet fisk, kjøtt, bacon, ost, meierismør, majones og cocosa, så har man fullverdig mat for en hel dag;)
Oi.. Var ikke meningen å sette i gang en utrivelig diskusjon, her! :_ohmy:
Er som sagt veldig ny med dette kostholdet, og føler et behov for å forstå hva jeg holder på med :) Forklaringen at dersom man bruker fem gram av kvoten på en matvare som egentlig ikke tilfører stort av det kroppen trenger blir det feil, kan jeg veldig godt slå meg til ro med. Takker for input!
Var så absolutt ikke din feil, spørsmålet ditt var helt greit:klem: Jeg ville aldri lagt inn en slik link om jeg hadde visst hvilken diskusjon som kom. Poenget med det var bare en liten ekstra motivasjon for å gjøre de valgene du bør på denne kuren;) Og den konklusjonen kan du helt klart slå deg til ro med. Masse lykke til til deg i fortsettelsen!
Det er jo det som er poenget, frukt og grønt inneholder mye annet som "nuller" ut flere av problemene med fruktose, mens fruktose fra andre kilder ser ut til å skape negative effekter, derav, det er ikke likegyldig hvor man får fruktose fra selv om man har samme mengde.
bente1: Det er ikke det jeg sier, jeg motsa bare det du sa om at det var likegyldig med kilden så lenge mengden var lik. Det kostholdet inneholdt uansett langt mer enn 50-70 karber siden de var fruktose alene, jeg spiser på ingen måte slik selv. Ja, jeg skjønner at det på ketolyse ikke fungerer med frukt, det har jeg ikke motsagt, jeg bare hang meg på sidesporet flere andre la opp til med fruktose som heller ikke hadde noe særlig med trådstarters spørsmål :) Husk at grønnsaker også inneholder fruktose og sånn sett er det nesten umulig å unngå det helt på ketolyse :)
MissPivotal: Ikke meninga å ødelegge tråden din, lykke til med ketolyse, håper du får gode resultater slik jeg ser flere andre har gjort :)
Jeg for min del synes det er vanskelig å finne ut hva som er frukt, bær og grønnsaker. :o
Det jeg tror er et bær viser seg å være frukt, grønnsaken viser seg å være et bær. Og frukten er egentlig en grønnsak! Så jeg spiser det som karbene tillater.
Ingen har sagt at man skal spise frukt på ketolysekuren, for det skal du ikke.
Men, jeg syns det er et poeng at anbefalingene blir gitt på riktig grunnlag. Å fraråde frukt pga fruktoseinnholdet syns jeg er mer i retning av skremselspropaganda enn faktabasert opplysning.
Frukt hører ikke hjemme på ketolysekuren pga karbohydratinnholdet. På samme måte som brød, potet, ris og pasta ikke hører hjemme i et slikt kosthold.
Jeg også! Spiser for eksempel en del avokado, og har alltid tenkt på det som en grønnsak. Og tomat. Men ser nå at begge to botanisk sett betegnes som bær! Er jammen ikke lett å holde styr på alt sammen.. :(
Jeg leste en veldig lite oppklarende artikkel som sa at ja, de var frukter fordi de var frukter på planten/treet de vokste på, men at de var bær botanisk sett fordi de hadde frø :P Hehehe.. Må nesten le litt! Godt at de mest innlysende, karbo-rike tingene er lett å skille :)
Avokado er også noe for seg med sitt høye fettinnhold og lave karbohydratinnhold, ulikt enhver frukt, grønnsak og bær. Ligner mer en myk nøtt om den skal sammenlignes med noe, men jeg synes den er noe for seg; en vegetabilsk fettkilde som er anvendelig pga sin mykhet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.