Hei.
Jeg er helt fersk her inne og har akkurat startet med lavkarbo-kosthold. Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål......startet for 1 og en halv uke siden med lavkarbo. Har gått ned 1,3 kg siden da, men veide meg på vekten i dag og da viste den 1 kg opp igjen!! Skal sies at jeg har mensen akkurat nå, men burde vel ikke ha gått opp 1 kg av den grunn....? Og en annen ting er at jeg drikker ca. 1 liter cola-light om dagen. Dette inneholder jo ikke noen karbohydrater, så kan jeg fortsette med det? Er nemlig ikke glad i vann, selv om jeg prøver å drikke 1/2 liter om dagen I tillegg drikker jeg kaffe med melk, ca. 3 kopper om dagen. Mitt mål er IKKE å gå i Ketose, men ligge på ca. 50 karbohydrater om dagen (max). Ønsker å gå ned 5-7 kg.
Det er nok bare vann og/eller mage/tarminnhold, det er "umulig" å legge på seg et kilo fett ila et døgn ;).
For noen virker cola light/zero/annen sukkerfri brus som vektstoppere og de kan være med på å opprettholde et søtsug.
Det beste er vann (eller farris).
Takk for svar. Nei, er vel ikke akkurat 1 kg fett jeg har lagt på meg. Føler heller bare at jeg da har stått på stedet "hvil" siden jeg startet, og dermed redd for at jeg gjør noe galt. Men håper og tror at jeg sakte men sikkert går ned de kiloene jeg ønsker:)
Stix er en god pekepinn, samme med acetonånde.
Når det nevnes inn og ut av ketose kan være vond, så er det simpelthen fordi overgangen til ketose kan gi hodepine, svimmelhet, kvalme, skjelvinger og ekstreme sukkerabstinenser, på lik linje som ut av ketose kan gi magevondt i form av romling, kraftig luftproduksjon, diare og obstipasjon. Her kan man også oppleve hodepine og generell uvelhet.
Alle disse bivirkningene er ufarlige, men særdeles ubehagelig. Kan være greit å holde seg på en grense som ikke gir en slik ubalanse da det utsetter kroppen for unødig stress.
Kan nevne at de fleste i ketose kommer etter en tid til den formeningen om at kroppen både fungerer bedre; mindre væske i ledd og vev, bedre konsentrasjon, hukommelse, organfunksjon i form av mindre produksjon av insulin (for diabetikere), mer energi og humør.
:confused:
Type1- diabetikere er jo det fordi de ikke produserer insulin i det hele tatt(med visse unntak:p).
Type2- diabetikere produserer (som oftest;)) noe insulin, men den virker for dårlig eller det er ikke noe til en stor kropp.....
Fordelen for diabetikere er som for andre, blodsukkeret blir mer stabil og dermed lettere å kontrollere!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.