< Tilbake til oversikten

Sticksene igjen ...

lucifine sa for siden:

Jeg vet at utslag er utslag og at mørk farge betyr antakaligvis at du drikker for lite vann.. Betyr dette at en kan få sterkere utslag dersom en drikker for lite? Altså om jeg har en høykarbo dag og faller ut av ketosen, vil jeg kommer raskere inn i ketose/få sterkere utslag om jeg ikke drikker nok`

NEI jeg skal ikke prøve dette, jeg bare lurer på hvor pålitelig disse sticksene egentlig er. .Hadde en sabla HK dag i går og i dag hadde jeg en fin lilla farge på sticksen min. Vet jeg ikke har drukket nok vann i dag, så da lurer jeg på om jeg burde "trekke bort" en farge??

Huff er det noen her osm skjønner hva jeg prøver å skrive her?

lucifine sa for siden:

Altså: kan jeg lure meg selv til å få utslag dersom jeg ikke er i ketose pga lite vanninntak?

Sånn, det var bedre formulert!

MissPivotal sa for siden:

Nix :) Om du skiller ut ketoner i uriner, gir det utslag. Om du har drukket lite blir det sterkere konsentrasjon av ketoner i urinen. Om du ikke er i ketose skiller du ikke ut ketoner med mindre det er om morgenen (eller du har drukket, tror jeg). Å ikke drikke nok vil ikke kunne gi høyere konsentrasjon fordi du da ikke har ketoner i urinen. Kun mer konsentrert av det andre den består av :) Slik jeg har forstått det i alle fall.

Gracella sa for siden:

Og ketoner kan man ha i urinen av andre grunner enn at man er i ketose med fettforbrenning...
Ikke heng deg opp i stixene, spis riktig og det går bra.;)
Ikke stress, det kan få vekten til å stagnere.

lucifine sa for siden:

Neida er ikke opphengt, men det har vært et par ganger det jeg har tenkt at "Nå har jeg skeiet veldig ut, nå er jeg vel ikke i ketose lenger" og likevel fått utslag på sticsen. Vil liksom ikke "lure meg selv" for det er bare kjipt og resultatløst på sikt.

Pruttilutt sa for siden:

Har du utslag, så er du i ketose. Dog, mål på kvelden to timer etter måltid.
Det tar litt tid før maten kommer seg til tynntarmen hvor næringsstoffene blir tatt opp. Spiser du en sjokolade og måler halvtimen etter er du i ketose, men 2-2,5 time etter det vil du ikke ha utslag på lik linje som ved tidligere målinger.

megog sa for siden:

Hva når stix'ene ikke gir utslag da? Hverken morgen eller kveld? På tross av at jeg går ned i vekt og holder meg langt unna alle karbohydrater? Nå er det torsdag, jeg har ikke spist noe særlig med karbohydrater siden mandag. Og ikke noe utslag. Heller ikke på morgenen. Hender det at stix'a ikke funker?

Pruttilutt sa for siden:

Hvis du måler to timer etter siste måltid på kvelden og ikke får utslag, så kan det være du er i ketosee, men at du drikker så mye vann ila. dagen at konsentrasjonen av ketoner i urinen blir mindre. Drikker du lite (noen sier <2 liter) så skal konsentrasjonen være høyere og vil gi sterkere utslag.

Du kan like fullt gå ned i vekt selv om du ikke er i ketose. :)

smgj sa for siden:

Er vel ikke så farlig da? ;)

Jeg mener, jeg skjønner at "farge på stixene" er et mål på at man oppnår ketose - men det er vel vektnedgang som er hovedmålet, og så lenge du går i den retning så "gjør du riktig" så fremt du føler deg bra i tillegg?

Gracella sa for siden:

Nei.
Leveren kan produsere ketoner etter et fettrikt måltid (!!!) eller mens den holder på å forbrenne alkohol.
Periodisk faste (f.eks ila en natt) kan også gi ketoner i urinen.
Dette skjer også i kroppen til personer som spiser høykarbo og ikke er i ketose (og med ketose mener jeg den tilstanden kroppen er i når den bruker fett som hovedforbrenningskilde). Dette finner dere info om flere plasser på forumet, evt kan dere teste det selv. Jeg har testet det på mannen min, han fkan få "sterkere" utslag enn meg etter et måltid med biff og bernaise. Og han er ikke i ketose!

Manglende utslag når man VET at man spiser slik at man er i ketose, kan skyldes at stixene er ødelagt. Det skal veldig lite til for at hele boksen er ødelagt, kanskje man ikke har skrudd boksen skikkelig igjen eller latt den være åpen for lenge? Fuktig på fingrene? Nyskjerrige barn eller ektefelle??

Et tips er å ta vare på disse "tørkeposene" når boksen er tom, og ha den over i den nye boksen slik at man har to poser som holder stixene tørre.

Ketoner i urinen er kun et bevis på at man har ketoner i urinen :rolleyes:.
Men spiser man riktig, vil disse ketonene være en indikasjon på at man er i ketose/fettforbrenningstilstand.
Jeg tror Nille hadde en god tråd på disse ketostixene, søk etter den for å få vite mer :)

megog sa for siden:

Takk for svar! Her kom ketosen torsdag, dvs 4 dager uten karbohydrater (minst mulig). Nå har det gått fint selv med ei brødskive. Jeg hadde sikkert litt opplagsnæring å gå på da, før kroppen skjønte at den måtte starte på de store reservene ;-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.