Har jeg forstått det riktig hvis det er sånn at man ikke bare kan se på karbohydratinnhold?
Man må se på potetstivelse og sånn, selv om det er lavt karbohydratinnhold? Eller?
Hvordan er det da når det står at noe inneholder, maisstivelse og gelatin? Er det da noe vi må unngå?
Fant nemlig en ny pose med ferdig blomkålsuppe, "Erlings Blomkålssuppe" fra Nordfjord sin serie Norske Klassikere, og den hadde vært så fin å varme i mikro i blandt til lunsj eller noe.
Det står at den bare inneholder naturlige råvarer, og næringsinnholdet er Protein:1g, Karbohydrat:1g og Fett:2g
Men jeg blir alltid litt i tvil når det under ingredienser står, vann, blomkål (31%),fløte,gelatin,maisstivelse, salt og pepper.
Gelatin er malte dyrebein osv, så det er det bare proteiner i:) Ellers må du nesten bestemme dette selv. Jeg hadde ikke brydd meg om så små doser, men mange gjør det.
Jeg styrer unna "sukker" med alle variantene på innholdslista. Men om det er en dert med stivelse i så er det med i det daglige KH-budsjettet, bare... Og husk, ned er ned... Om du har det bra og eller går ned så er det fint!
I norge skal ingredienser deklareres i mengde-rekkefølge (etter vekt, tror jeg). Så her er det mindre maisstivelse enn gelatin. Mesteparten av de totale karbohydratene kommer nok fra blomkålen og fløten.
Under candidadietten skulle jeg holde meg unna sånt tilsatt sukker/stivelse, men nå spiser jeg mat med litt i. Sånn som f.eks spekepålegg og røkelaks.
Takk for oppklaring!
Da er jeg litt mer med igjen. :)
Prøver å spise så rent som mulig som en hovedregel, men da vet jeg litt mer hvordan dette fungerer de dagene det passer bedre med et alternativ.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.