< Tilbake til oversikten

Lightbrus = opp i vekt?

emilita sa for siden:

Her er det snakk om alle light bruser...
Føler at jeg har gått opp igjen ved å ha drukket noe brus (1 liter på to dager).
Hva tror dere om det?

Peppa Gris sa for siden:

Det gjør jeg og :/ Så jeg unner meg brus veldig sjeldent. Drikker jeg brus regner jeg med å ha gått opp i vekt i dagene som kommer.

emilita sa for siden:

Det var det jeg regna med...full slutt på det fra i dag av... Enn fun-saft???

Photobscura sa for siden:

Det er nøyaktig det samme søtningsmiddelet (aspartam) i Fun Light som det er i lettbruser ellers.

Rogue sa for siden:

aspartam er generelt dårlig for deg, det hjelper deg ikke å gå ned i vekt, spesielt ikke om du drikker ting med kullsyre i. Selv om det ikke har karbohydratene til sukkeret vil jeg nesten si at rent sukker er bedre enn aspartam.

Om du vil ha søt kaffe eller te, eller frokostblanding vil jeg heller råde deg til å få tak i Acacia sirup eller fiber. God søthet og bra for deg!

"Bortsett fra mindre gass og oppblåsthet, kan Acacia gi lindring av høyt blodtrykk, ved å senke dårlig kolesterol, avgifte fordøyelseskanalen, hjelpe deg å gå ned i vekt ved at fiberet metter, og det stabiliserer blod-sukker nivåene. "

www.themargareth.com/2010/12/medisin-for-de-som-ikke-har-helt-normal.html

[font=inherit][/font]

Ueland sa for siden:

Bare for å motsi folk, jeg har ikke hørt om noen av mine bekjentskaper som har gått opp i vekt av lettbrus/lettsaft. Jeg og drikker kun lett-drikke.

Carisma sa for siden:

Jeg trekker mye vann aav light-drikke. Både av søtningstoffene og fordi brus inneholder endel salt.

smgj sa for siden:

Du liker ikke smaksatt rent mineralvann da som farris med sitron eller noe sånt? Eller rett og slett vann med noen skiver agurk eller sitron?

Eller... te uten sukker? Jeg drikker grønn te uten sukker - det fungerer fint for meg. (Men det var en tilvenning, det også. Og jeg likte ikke farris før jeg var 22-23 år... :D)

Om aspartam viser seg å være en av dine party-stoppere så er det like greit å unngå den mest mulig.

Cherry sa for siden:

Har helt slutta å touche alt som hete lightdrikker. Verken brus eller saft eller andre ting som er søta med sånne saker. Skal jeg ha brus drikker jeg vanlig brus, for det er ikke så ofte.

Jeg har blitt av den oppfatning av at mat og drikke skal være naturlig og disse kunstige søtningstoffene er laaaaangt fra naturlig. Da er det bedre å drikke vanlig cola spør du meg. Det ble ikke bedre ut av at jeg fant ut av piloter ikke får drikke light-brus. Wonder why? Fordi det dreper nervene og reaksjonsevnen samt sløver ned tørr jeg påstå.

Ja, det er mulig du får opp i vekt av lightbrus. Meget mulig, aspartam gir nemlig større fettlagring enn sukker. Det er på tide at vi innser at selv om sukker ikke har noen næringsverdi, så er enkelte søtningstoffer vi stapper i oss tusen ganger verre.

barfor sa for siden:

Er vel bare snakk om vannvekt så ser ikke helt problemet. Det forsvinner jo av seg selv etter kort tid hvis man slutter med det.

Livsglede sa for siden:

Om en må ha "vann" med smak eller drikke med noe med smak, hvorfor ikke lage seg litt limonade? Lages enkelt med å fylle på en flaske eller karaffel med vann, ha i sitronsaft eller limesaft etter ønske. Det søtbehovet vil som regel forsvinne etterhvert:D

emilita sa for siden:

hjelp...ok, da er det stopp på alt av saft, light brus og andre drikke tinger med søtningsstoffer.....hjelpe meg...

Ninasju sa for siden:

Jeg drikker både pepsipax og litt funlight og har ikke gått opp i vekt av det. Om jeg hadde gått mer ned av å ikke røre pepsimax er en annen sak :-) jeg drikker ikke på litervis da, men unner meg et glass innimellom.

emilita sa for siden:

Samme her, men har merka at jeg ikke gikk ned. Så nå er det fullt stopp for meg iallefall

Peppa Gris sa for siden:

Nettopp, man må slutte med det, ellers så forblir jo vannet der ;)

Dersom jeg drikker brus og spiser kunstig søtning går jeg ikke ned i det hele tatt, da er jo lavkarbo som slankekur ganske håpløst. Dersom man spiser lavkarbo for å beholde vekten er det jo flott, derimot :)

Rin sa for siden:

Toleransen for kullsyre og/eller kunstig søtning kan også endre seg etterhvert som kroppen endrer seg, vekt- og hormonmessig - det kan være lett å glemme, eller benekte, siden "jamen jeg har jo gått ned greit så langt selv om jeg drikker sånn og sånn". :) Tror i alle fall dette stemmer for meg - jeg samler vann (og blir i tillegg veldig oppblåst) av pepsi max nå, selv om jeg ikke gjorde det før, da jeg var mer overvektig enn nå.

Opheliia sa for siden:

..jeg er avhengig av pepsi max, men burde vel akseptere og innse nå at det er en stor partystopper hos meg også. sukk - men er bare å akseptere det med en gang og slutte å drikke så mye (jeg kan drikke 1 liter daglig:o:o:o):(

Veldig greit med sånne tråder av og til, så blir jeg minna på hvor dårlig pepsi max egentlig er :P

Snorkfrøken.... sa for siden:

Jeg har faktisk prøvd meg litt frem på pepsi max. På meg er det faktisk ingen forskjell på vekten om jeg drikker det eller ikke. MEN jeg er veldig glad for at jeg har avvent meg med pepsi max og vet at det verken er sunt for kroppen eller tennene:)

trønderjente29 sa for siden:

jeg må bare si at den gangen jeg slanket meg 30 kilo så drakk jeg rikelig med pepsi max/cola light osv hver eneste dag. ikke fikk jeg hull i tennene heller. bare for å få litt motvekt mot at light brus er djevelen selv liksom:p det gjelder kanskje for noen, men ikke for alle ;)

Jeg merker meg dette og begynner å drikke 1l pepsi max om dagen...

Her skulle det være et stor smilefjes bak:D

Cherry sa for siden:

Hjelper strengt tatt ikke, da lightbrus ER djelvelen selv. På tide å begynne å tenke litt på hva man stapper i kroppen sin og at man ikke bare stapper i den alt som heter "sukerfritt" bare fordi det er sukkerfritt. Jeg syns det er rart at man på lavkarbodietter hvor det er snakk om at maten skal være ren og naturlig finner det naturlig å stappe i seg alsken ting som slett ikke er naturlig som en erstatning for sukkeret.

Det er ikke bra for kroppen å ikke spise heller, men man går jo jævla fort ned i vekt den første tiden man ikke spiser liksom. Det betyr ikke at det er anbefalt å sulte seg.

Haha! Ja ikke sant? Den gangen gikk jeg ned i vekt fordi jeg sultet meg tynn med lavkaloridiett. Det er jo ikke bra, men jeg er jo en lettere person den dag i dag.. gikk "bare" opp igjen 8 av de 30 kiloene:p

Og det synes jeg er bra gjort, da har du klart å være striks etter fullført slanking:cool:

Petra71 sa for siden:

Det går kjempefint for meg å drikke light brus i alle fall :)
Vet faktisk en som byttet ut vanlig cola og gikk over til light og gikk ned 20kg på kort tid :)
Så at man skal legge på seg av light brus er jeg ikke så sikker på ;)

Peppa Gris sa for siden:

Så siden du kjenner en som gikk ned så lyver vi som går opp eller står stille? Hvorfor i alle dager skulle vi det?

Jabba sa for siden:

Det Petra mener er at det ikke er alle som legger på seg av light brus....ikke at dere andre lyver... :-)

åhh, så kjempefint sagt av deg! nå ble jeg veldig glad! :suss:

Petra71 sa for siden:

Mener jo bare at man reagerer så forskjellig :)

Rin sa for siden:

Tja - det blir feil å anta at alle som velger lavkarbo har som utgangspunkt å ønske å gi kroppen sin best mulig næring, sånn bevisst og uttalt og basta. Jeg skjønner standpunktet ditt, og har selv det å leve helt rent som et slags fjernt ideal - men oi, jeg røyker. Og jeg tar meg en sukkerfri redbull iblant. Og jeg vet godt at disse ikke akkurat består av brokkoli og bringebær. :cool: For mange er det langt tilstrekkelig at man blir bedre/flinkere enn man har vært. Dermed er det også til hjelp å diskutere og informere om at lightbrus er noe man kan eller ikke kan inkludere i hverdagen mht mål og vekttap og velvære - ikke alle er klare for å gi opp alle dårlige vaner på sparket, og det kan være vanskelig og vondt å venne seg av med sukker - så kan man kanskje tilgis for å velge å konsentrere seg om resten når dét i alle fall er "overstått". :)

emilita sa for siden:

Jeg for min del har nå kutta ut light brus og "sukkerfrie" drikker. Ett spørsmål... hvordan er det med farris? Den aromaen er det noen dirty devil der? For det står jo ikke noe bakpå flaska :-/

smgj sa for siden:

Det er nok "naturlig aroma" som i de fleste tilfeller betyr "vi har laget en kjemisk forbindelse som ser akkurat ut som det molekylet vi mener lager smaken i [sett inn ønsket frukt]".

Husk også at med hensyn til de aller fleste stoffer så er også mengde en faktor man bør være obs på.

Selv drikker jeg farris med glede... men ikke i mengder "som vann"

Står det (som jeg mener det står på Farris-flaskene) "en dråpe lime/sitron", eller bare "sitron" eller "lime", som det står på f.eks Grans taffelvann, så er det the real deal. Står det derimot "en smak av ..." eller "lime/sitron etc-smak" så kan du nok ikke regne med at det er snakk om naturlige aromaer. Det er regler for sånt noe! ;)

smgj sa for siden:

Reglene er her:
www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20110606-0669.html

Det som er viktig er www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20110606-0669.html#map023 artikkel 3 punkt c)

(min utheving)

Dette punktet tillater at kjemisk framstilt "sitron" kan helles i flaskevann og merkes "naturlig aroma" om den er "kjemisk lik", sånn som jeg leser det.
Mer i artikkel 16, men det er for tidlig på morgenen til at jeg klarer å vri hodet rundt den. www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20110606-0669.html#map039
Jeg har forøvrig sendt en mail til ringnes... så får vi se om de svarer.

emilita sa for siden:

Wow, dere er effektive må jeg si. OK, da blir det en liten redusjon på farris og. drikker jo det så klart ikke som om det var vann, men er litt lettere å få i seg farris enn vann for meg... I know it aint good :-/

smgj sa for siden:

Er interessert selv, jeg. Forøvrig tror jeg "naturlig aroma" er noe av det minst problematiske av tilsetningsstoffene. ... Jeg tror som sagt man skal være litt forsiktig med mengden, men om man tåler sitron tåler man nok også sitronaroma.

Ah, ser ut som jeg har vært litt naiv her ... Men det siste jeg skrev er i alle fall sant. :p

Jeg kan uansett ikke tro at de smakstilsatte farrisene er annet enn harmløse. Det er snakk om så marginalt. Jeg bruker mye sitron i matlaging, og tidvis i vannet mitt. Av smaken å dømme, tror jeg at jeg nok selv er mer raus med sitrusfruktene (eventuelt de kjemiske like stoffene) enn hva Ringnes og Grans er.
Da ville jeg vært mer forsiktig med de smakstilsatte Imsdalene og Bon Aquane. De smaker jo nesten saft!

smgj sa for siden:

Så enig, så enig... Moralen er - les etiketten nøye.

Carisma sa for siden:

Vanlig farris med sitronskiver oppi er hvertfall naturlig! :)

Du burde lagt til noen lenker her som understøtter det du sier. Jeg spiser særs lite søtt, annet enn flytende stevia som jeg bruker hver dag for å kunne ta joddråpene mine uten å spy ... Stevia smaker veldig søtt, men det er ingenting som tilsier at det øker insulinutskillelsen, heller motsatt. Dette er interessant. (Skroll ned til "safety".) Og er så langt det eneste søtningsmiddelet jeg har brukt over de siste fem årene som ikke trigger noe som helst falsk sult eller søtsug i noen grad.
Jeg har sogar flere ganger målt blodsukker før og etter inntak av sjokolade søtet med maltitol, med ikke mer marginal stigning enn et vanlig lchf-måltid. Jeg, og flere med meg, reagerer også på maltitol laksativt, noe som til dels vitner om at sukkeralkoholene ikke taes fullt opp i tarmen.
Jeg er i grunn ganske på linje med kostdoktorn, av det jeg har lest, men denne "artikkelen" uten ordentlige referanser til linker etc, er ganske tynn, synes jeg.

Om man skal snakke empirisk, så er det jo også mange som (uten at dette på noen måte er særlig bra eller optimalt) har gått greit ned i vekt tross et relativt stort inntak av matvarer inneholdende aspartam, maltitol, sukrin, splenda etc.

Paris sa for siden:

Da er light-produktene herved lagt på hylla for min del! Har fulgt "reglene" til punkt og prikke hele ferien - ikke ned et gram viser vekta... Og at jeg har stappa i meg pepsi max, kullsyrevann (i mengder!) og litt sprite zero - ja det har jeg... så det skal det bli en slutt på nå!!

smgj sa for siden:

Ringnes svarer raskt :)

Mitt ankepunkt til slike "naturlige aromaer" kontra smak fra en ekte sitron er at vi antakelig ikke får med alle sitronsmaksstoffene... og at mengdene kan bli "rare" i forhold til ekte naturlig. Men jeg tror også at slike "naturidentiske" aromaer er noe av det tryggere mhp tilsetningsstoffer.

Og det er kanskje på tide å dele dette ut fra light-brustråden? Hjelp? :)

Tulla1966 sa for siden:

Jeg har gått ned 11 kg siden 24.05.11.
Drikker Farris Bris m/lime(den grønne), minst 1,5 liter pr dag, og litt mørk sjokolade(helst 86% )til hver kaffekopp (2-3 pr dag).

Veldig godt sagt! Kunne ikke vært mer enig :ja:

mizzim sa for siden:

jeg fikk beskje av ernærings fysiologen jeg gikk til, at jeg kunne drikke så mye light brus jeg bare ville.. så lenge jeg ellers spiste sundt ville jeg gå helt litk ned i vekt som vist jeg kuttet brusen

MadamMim sa for siden:

Sukk... Har selv gått ned 25 kg på rett over et halvt år, hvor Pepsi max totalt redda meg. Det hadde aldri gått uten...

Men denne gangen går det tregere, og kanskje det er en ide og redusere Pepsi Max inntaket... Sukk sukk sukk :-)

Jabba sa for siden:

Signerer! Bra skrevet!

Jabba sa for siden:

Det gjelder ikke for alle!
Her spist søtt HVER DAG i 2,5 år og har allikevel gått ned 43 kilo.....

Ueland sa for siden:

Skal man pirke så gjør absolutt alt at vekten endres, akkurat det er et kjemisk og naturvitenskapelig faktum ;)

Hvilke mengder folk kan ha i seg av forskjellige ting vil jo dog variere siden forbrenningen varierer fra menneske til menneske.

Rogue sa for siden:

Jeg tror alles kropper reagerer ulikt på forskjellige stoffer, noen går ned i vekt av å bytte til lightbrus, andre ikke. For min del går det mer på at jeg ikke vil ha i meg aspartam og benytter muligheten når noen spør til å si at det ikke er bra for de. ikke å rette fingeren mot alle som drikker pepsi max og si "skam deg!". Dere er alle sammen kjempeflinke her inne. Men om du vil ha noe søtt og kulsyrete uten aspartam eller sukker. så vann med kullsyre og egen frukt i. Stevia som nevnt over her er jo også fantastisk.

smgj sa for siden:

JEg ba om å få hvite hvilke produkter av Farris og Bris som ikke hadde kjemisk framstilte "Naturlige Aromaer" og fikk dette svaret.

Så da sier vedkommende at om man velger sitron eller lime så kan det hende man får fruktframstilt smak. :p

Bestemamma sa for siden:

Nei, det stemmer IKKE! Stevia øker ikke blodsukker eller søthunger og det smaker søtt. :)
Jeg har gått ned 35 kilo med kun steviasøtning av te og lemonade (og skikkelig mat selvsagt :p)

Newstart sa for siden:

Det beste man kan drikke er vann det- det gjør jeg. Drikker bare vann. Jeg er en av de som reagerer på lett brus. Da stagnerer vekten. Så da holder jeg meg til vann, enkelt og greit. Kjapt,trygt og billig:p. (nei var visst kiwi det:D).

Men kjekt at andre kan drikke ubegrenset uten å merke noe. Det hadde vært kjekt om jeg også hadde kunnet. Jeg koker meg en kaffe jeg om kvelden hvis jeg er snasen, koffeinfri vel å merke ellers svimer jeg av.:rolleyes:
Syns det er kos.... Når jeg tenker meg om så drikker jeg faktisk en god del vann om dagen. Kanskje jeg kan drikke brus når jeg har nådd vekta men akkurat nå er det helt uaktuelt.

goiago sa for siden:

tatt av 4 kilo på 2 uker selv med litt pepsi max,vært 2 glass i uka, men ellers bare vann :=)

catarntsen sa for siden:

Jeg har gått ned 5 kilo på en uke, selv om jeg har drukket tab-xtra hver dag.. Tor det er veldig individuelt fra person til person..
Jeg reagerte faktisk på lett brus og lettsaft før jeg begynnte på lavkarbo...men etter jeg startet har det gått helt fint...å godt er det ellers hadde jeg nok dødd på meg siden jeg er vannt til å drikke cola hver dag :p

nightly sa for siden:

Signerer disse:)

Jeg klarer ikke å skjønne hvordan man kan legge på seg ved å drikke litt light-brus, når forbrenning er høyere enn inntaket... Om man trener aktivt og spiser moderat, hvordan kan noen glass pepsi-max ødelegge det? Om man bare lar kostholdet stå for vektnedgangen, så er jo det en annen sak...

Yrla sa for siden:

Kanskje noen legger på seg vann pga intoleranse?

emilita sa for siden:

Da har jeg begravet mine light vaner og tom farris.... skal prøve å holde meg mest mulig det som ikke er vann eller tørr hvitvin hihi....

Paris sa for siden:

har på nytt blitt hekta på pepsi max... lurer på om det er en viss tante på vei? Føler pepsi max ofte "redder" dagen min dersom jeg ikke klarer så godt å drikke vann... Men nå skal jeg kjøpe sitron og ha i vannet...

Og eple gir også en god smak - kan ikke være forbudt å legge eplebiter i vannet? Dersom man ikke spiser dem?

Rogue sa for siden:

eplebiter og agurk i vannet er fantastisk godt og absolutt lov!

Lillemy71 sa for siden:

Denne signerer jeg på.

I begynnelsen gikk jeg ned helt greit og brukte uten problemer lightbrus og andre sukkerfrie produkter (brukte det, men det kan jeg ikke nå lengre. Da er det full stans i vekta og jeg blir veldig oppblåst. Når det gjelder det trådstarter spør om så vil jeg vil si ja man kan gå opp i vekt og bli oppblåst av lightbrus, men jeg vil tro dette er vannvekt og ikke reel fettvekt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.