ja, jeg har lyst til, det. men det er ikke så lett :eek: i går klarte jeg meg med 2 sigaretter fordelt utover dagen. i dag sto jeg opp kl 7 og har ikke røyka enda, men begynner å bli rastløs og stressa. jeg prøvde å slutte for noen mnd siden også- da med boka til allen carr. før jeg leste boka røyka jeg 4-5 om dagen og da jeg var ferdig med boka var jeg oppe i 20. nå har jeg kommet meg ned i igjen på 4-5 om dagen (i går bare 2) og skal holde meg unna den boka.
noen som har råd om hvordan man kan bli litt mindre stressa og rastløs?
evt. noen som har lyst til å være med å prøve å slutte?
Jeg synes de 3 første dagene var verst, nå tenker jeg ikke så mye på det.Det er nok viljen det står på:ja:Nå er jeg gravid og har liksom en annen grunn en bare meg å slutte:)
Ønsker deg masse lykke til ,du klarer det vist du vil:heia:
Lykke til, og dette klarer du!!
Å slutte å røyke er nok det viktigste du gjør for deg selv og de rundt deg som er glade i deg!
Å slutte er også en endring av vaner, så nå må du gjøre noe du ikke pleier å gjøre.
Det gikk en stund fra jeg sluttet og til jeg kunne ta meg en kaffekopp uten å tenke på at jeg "ville ha" en røyk.
takk for lykke ønskninger, og gratulerer med magetroll :) jeg slutta å røyke begge gangene jeg var gravid, jeg også- og begynte igjen når jeg var ferdig med amminga :( men da hadde jeg ikke lyst til å slutte. da slutta jeg bare fodi det er sånn man gjør når man er gravid.
takk :)
væææh- hva skal jeg finne på som jeg ikke pleier å gjøre da?
kaffe går fint uten røyk, jeg kan tilogmed dempe det værste suget med en kaffekopp. men blir jo noe kaffeskjelven her, da :(
takk:)Jepp det gjorde jeg også sist jeg var gravid ,holdt meg borte fra røyken i 2 år men så begynnte jeg igjen...så kjenner til det ja.
Men håper da denne gangen at jeg slutter for alltid:ja:
Det er ikke enkelt nei men som sagt med vilje så går alt,siden du har slutta før så vet du jo det:)
Jeg sluttet og røyke for over ti år siden, har begynt på litt igjen det siste året (uten at jeg er spesielt stolt over det ;) )
DEN gangen var det "piece-of-cake" og slutte fordi:
Jeg var helt 100% bestemt på å slutte, og hadde valgt dato hele to år i forveien faktisk... hver dag fram til dato'en hadde jeg nedtelling, og den siste uka smakte røyken seriøst piss!
Jeg var ikke forberedt på de fysiske abstinensene - trodde jeg var alvorlig influensasyk med omgangssyke (!) - når det i realiteten viste seg og være pga røyken. Hadde jeg tenkt "en røyk så føler du deg bedre" vet jeg ikke om jeg hadde klart det
Mamman min brukte samme metode, satte datoen den gangen 5mnd fram i tid, telte ned, og den siste dagen klarte hun ikke røyke i det hele tatt - selv om det burde være "røyk så mye du kan det er siste gangen"...
Vær som med lavkarbo forberedt på 2-3 uker (vanligvis) med abstinenser om du er av den typen som jeg er. Vær forberedt på at hjernen din vil prøve og lure deg til å ta "bare en røyk" - samme som på lavkarbo. Du kan oppleve at du føler deg syk - men det går over.
Jøss - når jeg skriver nå ser jeg jo hvor likt jeg har reagert på høykarbo som på nikotin... nesten helt like abstinenser i mitt tilfelle jo!
Det viktigste er at du faktisk ØNSKER og slutte og røyke! Ønsker og være røykfri (og luktfri hehe). Framhev alt det positive med helsen, som bedre ånde, bedre pust, merkelig endring i smakssans og mindre stress når det går lang tid mellom røyk. (Dæggern altså - akkurat samme som blodsukkerfall på høykarbo!)
Mine erfaringer og mine tanker, håper du kan plukke ut noe som gir gjenlyd i deg som du kan bruke til å nå målet ditt :)
nå har jeg vært ute et par timer og det har gått kjempebra. har ikke hatt lyst på røyk en gang:) men så kommer jeg hjem, da. det første jeg tenker på når jeg går inn døra er røyk:( og så begynner ungene å mase, da tenker jeg enda mer på røyk:mad: kanskje strategien er å aldri være hjemme- og ihvertfall ikke i nærheten av ungene:confused:
For meg var det at jeg plutselig hadde røyk oppi vrangstrupen.
Dagene gikk og månedene gikk helt til ferien.. Nå har jeg igjen smått hatt meg noen sigaretter, og en blir til 2 - 2 blir til 3...
Det verste er at jeg har holdt meg røykfri fra 28 februar t.o.m Juni mnd.
Klarer fortsatt og la vær og røyke på jobb, men det blir en og annen utpå kvelden.
Jeg tror det ofte er slik at når en er klar for det så slutter man.
Ellers så har en røyker bygget seg opp et nikotin behov.. Det og lure hjernen til og slutte er jaggu meg vanskelig, men så glemmer man det og tror alt er under kontroll.
Jeg har fast tro på at jeg en dag skal klare og slutte med kreftpinnene.
Mine råd er:
Bestem deg
Slutt
Røyke suget varer rundt ett par min så er det over.
Ikke begynn med en sigarett (det er nok til og starte igjen)
Åh, kom på en sak; Hver gang du får lyst på røyk, så puss tenna.
1: du blir avledet fra røyksuget
2: røyk smaker ikke godt med nypussede tenner
3: du får fine, hvite tenner og frisk pust
Jeg brukte nikotinplaster de første dagene etter at jeg sluttet. Rett og slett fordi jeg visste fra tidligere forsøk at jeg ble så utrolig sinna og rastløs!:o
Denne gangen klarte jeg det! Etter 27 år som innbitt vane-(heldigvis ikke stor-)røyker, har jeg nå vært totalt røykfri i snart 19 måneder!:D
Skal ikke lyve for noe. Det hender jeg har ekstremt lyst på røyk i de rareste situasjoner, men da fniser jeg litt for meg selv i etterkant, for jeg røyker jo ikke, jeg!;):D:)
Abstinenser som søvnløshet og økt matlyst går over! Stå på, det går faktisk an!:heia:
ja. det der med søvnløshet... fikk ikke sove i går kveld, så jeg sto opp og tok meg en halv prince :( men på den lyse siden så er ikke en halv røyk så mye. det er mindre enn de 2 dagen i foveien. alt i alt en jeg fornøyd med gårsdagens innsats :)
og- ja. det ble en del tannpussing i går ;) vurderer å kjøpe inn et par forskjellige tannkremer i dag. litt mer spennende med forskjellig smak hver gang :rolleyes:
En ting som funka veldig bra for meg når jeg skulle slutte var ar jeg ikke oppsøkte de situasjonene som jeg før pleide å røyke mye. Dette var bare for en kort periode så jeg kom over det suget.
Tenker på sånn som den første kaffen på morran, etter sex, etter middag osv...
Jeg slutta å røyke i januar, og er fremdeles røykfri.. Suget holdt jeg unna ved sukkerfrie pastiller, grønnsaker og hyppig tannpuss.. Pluss at jeg tok det i en periode jeg hadde bronkitt og lungene vår så vonde at hvert trekk var en pine...
Trodde at å røyke etter sex var noe de gjorde på film.. :p
Jeg har aldri røykt etter sex, kanskje det er siden det meste av slikt foregår på soverommet og at jeg aldri røyker der? Og nå har jeg en røykfri kjæreste som ikke liker at jeg lukter røyk når vi legger oss. Han hadde nok blitt bra sur om jeg løp inn i stua for en røyk! :lol:
Jeg har mange ganger vurdert å slutte, røyker til vanlig ca 5-10 i løpet av dagen, alt etter hva jeg gjør og hvem jeg er sammen med. Men, nå når vekten har gått opp igjen, blir det ikke aktuelt å slutte før jeg kommer meg ned i vekt... gikk opp 15 kilo den ene gangen jeg sluttet! :eek:
Røykte ikke mens jeg gikk gravid eller ammet, men det er en spesiell tilstand og jeg regner ikke det som røykekutt.
Syns du har vært flink Halkatlala! :heia: Håper du klarer sove uten å stå opp!
jaja. fikk ikke sove. nå har jeg vridd meg i flere timer og blitt mer og mer irritert. så nå har jeg blitt sint som ei fele og stått opp. nå sitter jeg ved kjøkkenbordet og lurer på om jeg skal røyke og sove eller ikke røyke og se hvor sint jeg kan rekke å bli før kidsa står opp?
Hvis du tror at det er røyken som gjør at du ikke får sove, så er det jo det... Ikke la røyken bestemme over deg, du må ta kontroll og bestemme over røyken!!!
Røyk er nemlig oppkvikkende, ikke søvndyssende! Det at du får sove etter en halv røyk, vil jeg heller kanalisere til at du får dempet abstinensene dine! La kroppen kjempe i noen netter, så skal du se at du får sove etter en kort stund! Ikke fortsett å fôre "NikotinTrollet", du gjør det bare mye vanskeligere for deg selv!!!
Søvnløshet er en svært kjent bivirkning av røykeslutt, så det er i hvert fall ikke innbilt!
Jeg var sjeleglad legen min hadde advart meg mot søvnløse netter. Da var det bare å stå dem av i visshet om at det bare var forbigående.
Sørget for å ikke ha røyk i huset, så jeg ikke kunne gi etter når jeg nok en gang satt oppe på pcen langt på natt!:p
Nei, ikke innbilt, men etter min mening et resultat av abstinensene, slik at det ikke vil bli noen bedring om man fortsetter å tro at "bare jeg tar en halv røyk så får jeg sove"! Det er jo klart at man får en uro i kroppen, en ganske grusom en også, når man stopper å tilføre kroppen et stimulerende stoff som nicotin. Jeg kjempet i mange uker og hadde mareritt i mange måneder om at jeg hadde røyket, når jeg selv sluttet for over 8 år siden. Da hadde jeg røyka i 13 år, storrøyker som lå på 30-40 om dagen! Jeg er utrolig stolt av at viljestyrken min endelig greide å overvinne! Det er en kamp man må kjempe, på egenhånd! Ingen kan gjøre det for deg, akkurat som med slanking! Man må ta et eget valg og stå det ut, og forhåpentlig kan man få gode råd og støtte på veien, men til sist så er det et eget valg om man skal seire!
Du skrev at : Hvis du tror at det er røyken som gjør at du ikke får sove, så er det jo det...
Underforstått at det bare var noe hun innbilte seg! Og det er det jo ikke!
Det er vanskelig å slutte å røyke, lettere å slutte med heroin, men enda vanskeligere å slutte å spise søtsaker!:p
All ære til alle som klarer å stumpe røyken for godt! :heia:
Selv lever jeg på tanken om at jeg kan begynne igjen når jeg blir 70!;)
Det jeg tenke med de ordene var at hun lar røyken kontrollere seg dersom hun fortsetter å programmere hjernen sin til å tro at, "bare jeg får tatt den halve røyken, så sovner jeg" Da har hun allerede bestemt seg for å mislykkes! Røyken har kontrollen! Den halve røyken må stoppes og kroppen MÅ få reagere på abstinensene til giften er såpass mye ut av kroppen at den normale evnen til å få sove kommer tilbake...
nå har jeg vært å svømt og hadde ikke lyst på en røyk da jeg gikk ut fra svømmehallen. dette gå forbausende bra på dagtid.
får prøve å huske magnesium litt før jeg rekker å bli folkesint i kveld og se om det gjør nytta :D jeg er fortsatt ved friskt mot og tror jeg skal klare det :)
Røykeplasster! Da tar du brodden av slike innfall som natterøyken. Og ikke minst får man satt fokus på hva som er reelt røykesug og hva som er vaner. :ja:
hadde vel håpet at jeg skulle klare meg uten plaster. men nå har det ikke gått så bra i dag :( får penger på tirsdag, kjøper plaster da hvis det fortsatt går dårlig :(
Kan jo kutte ned på røyken med å begynne med batteridrevet røyk. Da får du nikotinen men slipper alt annet shit som er i røyken. Denne kan brukes overalt, røyken som kommer ut er ren damp. Kjenner mange som har byttet og savner ikke røyken. De bruker denne som ett ledd i å slutte. En byttet for å spare lungene. Lykke til med røykslutt.
Sluttet å røyke for noen år siden. Det enkleste er å legge det fra seg og aldri ta i det igjen men det i seg selv er jo ikke direkte lett. Røyket i ti år før en fikk roet det ned så var vel sånn passe innrøkt egentlig. Det er helt nydelig å ikke trenge det spetakkelet nå og det er heller ikke noe som stinker røyk lenger. Merker det godt om en har vært i lag der det røykes. Heldigvis er det få i min omgangskrets som røyker også. Det hjelper på.
For motivasjon så er det veldig usexy å røyke, det stinker, det koster, det skader helsen, (finnes dem som slåss for sin rett til å innhalere røyk men jeg tror dem ikke liker å sitte i osen fra et bål f.eks..) Tobakksindustrien har designet tobakk for å gjøre folk avhengige av deres produkt så om du røyker er du deres "bitch".
Hei.
Jeg har lest tråden her, og vil gjerne bidra med hvordan jeg sluttet å røyke for ca 2 år siden.
Jeg røykte 20-30 sigaretter daglig, og hadde røykt i 30 år. (sluttet da jeg var 46 år).
INGEN trodde jeg ville klare å slutte, selv ikke jeg.
En flåstete bemerkning fra en bekjent var starten på en røykfri tilværelse for meg.! Vi kunne treffes til fjelltur under skitrekket på Geilo ( i juni), jeg skulle få 4 mnd til å trene opp kondisjonen før treffet. Jeg svarte ja til det og kunne ikke trekke meg da. Tanken på å "miste ansikt" den sommeren, var min motivasjon til å begynne å trene kondisjon og slutte å røyke. Hver gang jeg fikk lyst på en røyk, gikk jeg ut på tur , og tenkte på hvor ydmykende det ville bli for meg dersom jeg ikke klarte å holde avtalen. Det var ett slit i starten, skal ikke underdrive det nei, men for en seier når jeg oppdaget etterhvert at jeg ble bedre i pusten , kondisjonen, fikk finere hud og følte meg flottere både i sinn og skinn! Turen under skitrekket og helt opp, endte med at jeg var først til topps, riktignok med tungen nedpå knærne, men for en deilig og befriende følelse!!! Når jeg kunne klare det , kan hvem som helst klare det. Stå på , det er en seier!!
ja- jeg har røyka siden jeg var 13 og vet liksom ikke om noe annet å gjøre hvis jeg blir stressa eller kjeder meg. men jeg takler ikke lukta av røyk selv. så da er det vel kanskje på tide å slutte.jeg røyker aldri inne eller i sosiale sammenhenger lenger. samt at legen sier jeg må slutte og det hadde sikkert vært fint å kunne si til kardiologen på ullevåll på mandag at jeg ikke røyker lenger, men det kan jeg vel bare glemme å juge på meg så tidlig i løpet når det ikke er hver dag som er røykfri engang. (bunnløst skuffa over meg selv som tok 2 sigg i går). men på den annen side- 2 røyk er mye mindre enn 20 røyk. og jeg har jo trappa ned over lang tid fra før her, så kanskje jeg bare skal ta det i mitt tempo og ikke se på det som verdens undergang hvis det blir en halv sigg 1-2 ganger om dagen en uke eller to :confused:
Jeg pleier å si at jeg ikke har slutta, bare velger å la være. Har to som ligger igjen i en skuff, som har ligget der i vel snart over ti år. Tenner jeg en går vel panneluggen også lol.
Jeg ble lei lukten, dårlig ånde, følelsen av stramme blodårer og alt annet fysj som fulgte røyken. Jeg klarte aldri ha mat rundt røyken og likte jo ikke røyk lukt selv. Å kjøre bil og røyk var lik bilsyk på flekken.
Så jeg gikk over til de mildeste og vondeste røyken som var. Klarte ikke plaster for de var sterke. Kjøpte meg sugetablettene med nikotin og tyggis i stedet. De kasta jeg etter noen dager. Hadde rett og slett ikke lyst på de.
Den første uka var verst. Og jeg måtte snakke alvor til meg selv hver gang jeg har vært fristet i sosiale sammenhenger (noe alla - husk hvor ille den første uka var, nei vil ikke gjennom det igjen). Nå savner jeg ikke røyken i seg selv men det sosiale og noen ganger trøsten. Men går jeg forbi noen som røyker svir det i nesen og jeg har blitt helt anti hehe..
Så ikke vær negativ om det blir noen røyk i hist og pist. Du er bestemt ikke sant? Får nok du også og finner siste strået. Plutselig før du aner det går det noen dager og du biter sammen tennene og tenker disse abstinensene gidder jeg ikke holde ved like eller ha flere ganger:) så har du klart det du også.
det du sier der er ikke så dumt. jeg prøvde å lære meg å strikke i vinter og ble så oppslukt at jeg ble rent irritert når jeg måtte legge fra meg strikketøyet for å ta en røyk når noen kom på besøk. hahaha, jeg må nok ta opp igjen den strikkinga mi. har faktisk halvferdig noe jeg skulle prøve å lage hunde genser av. kunne jo fortsette på den og se om jeg får den til. hvis ikke så rakk jeg jo å bli en kløpper på luer :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.