Jeg er ganske ny på lavkarbo, bare ett par dager faktisk. Men jeg har prøvd å lagd omelett til frokost og egg og bacon og det byr meg i mot. Jeg lurer på om et lite glass melk, en brødskive fedonbrød med smør og ost vil ødelegge mye for vektnedgang? Hvis jeg har dette alternativet til frokost så føler jeg alt vil bli mye lettere.
Det er dessverre ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt. For noen vil det hindre eller sinke nedgangen - for andre vil det ikke :)
Så det er noe du må finne ut av hvordan kroppen din reagerer på. Ellers anbefaler jeg alltid Nannah sine knekkebrød, de er veldig gode og holder seg godt :ja:
Det er som Zincite sier - ikke noen fasit som gjelder for alle. :cool: Frokosten du beskriver er lavkarbo, den - ikke i det strengeste sjiktet, men alle behøver jo ikke å legge seg der, heller.
Dette avhenger jo da av hvilken mengde kh du ønsker og ligge på hver dag... Dette kan være fedon-retning, men da bør du lese deg godt opp på den retningen slik at du kan gjøre ting riktig - og ikke i ettertid si at "lavkarbo virker ikke" - uten at du er sikker på at du har gjort det riktig :)
Jeg ville kuttet melka og drukket vann istedet... det finnes også mange gode oppskrifter på lavkarbobrød som har enda mindre kh enn fedon-brødet. Men som det sies - alt dette avhenger av hvilken retning du ønsker og følge, hvor mye du skal ned i vekt, om du er reelt overvektig osv.
Lavkarbomat med lite kh er en tilvenningssak, du er bare på de første par dagene. Samtidig er utvalget uendelig mye større enn egg og bacon og omelett til frokost. Det handler om kunnskap :)
Les nybegynnertråden til arnakristin for info - og les deg gjennom oppskriftsforumet for matforslag. Det er delt opp i feks "frokost" slik at du kan se hvor mange alternativer som finnes.
Tusen takk for svar alle sammen. :D
Jeg har lest meg opp en del og jeg ønsker egentlig ikke å følge fedonretningen, fordi jeg er av dem som vil se resultater fra mnd. til mnd. ikke gå ned 1/2 kg i mnd liksom.
Men, Nerthus, du spør om jeg er "reelt overvektig". Vel, jeg veier 70 KG, 1.70 høy. Jeg er ikke VELDIG overvektig, men har ganske mye fett fordelt rundt på kroppen. Fett % på 27. Jeg har nå lagt elsk på fiberrik med salat, litt paprika og ost, og bremykt!Og droppet melken (savne savne). :)
Det sies at man skal trekke fra fiber på antall KH, er dette reelt? KH blir vel ikke borte? Eller gjelder det bare en spesiell retning?
Du er jo ikke overvektig da. :rolleyes: Du sier du vil se resultat fra mnd til mnd, men da blir det jo ingenting igjen av deg. :)
Men uansett så har jo et lavkarbo kosthold mange helsemessige fordeler. Du må bare bestemme deg for hvor mye karbo du vil ligge på. Kanskje Fedon ikke er så dumt for deg allikevel, siden du savner melk og ikke liker egg og bacon og ikke er overvektig...:)
Jeg ville ha spist det du foreslår til frokost og tatt egg og bacon til lunsj eller kvelds.....Tror ikke det vil ødelegge for vektnedgang så lenge du holder deg til fett fett og fett resten av dagen.... He,he,he:D
Spiser du lavkarbo over tid - ihvertfall et halvt år og mer - tror jeg du vil merke at kroppssammensetningen din vil endre seg - selv om kanskje vekta ser ganske lik ut. Bruk målebånd, evt ta bilder av deg selv slik at du kan se forskjellen over tid :)
Når det gjelder melk, vil ikke et glass melk i ny og ne gjøre noen stor katastrofe mener jeg. Samtidig finnes det et alternativ i soyamelk som kan være verdt og prøve. Merk da at soya ikke anbefales og innta mye og ofte pga mulig påvirkning på hormonbalansen. Min favoritt som jeg bruker i smoothie sammen med fløte (fordi jeg må roe litt ned på kaloriene) er gogreen sin soyadryck med kalsium (blå skrift). Den har bare 1g kh pr 100 g og hele 4 g protein pr 100 g og er veldig energifattig. Jeg liker smaken kjempegodt og gjør at smoothien ikke blir så tykk om jeg bare bruker fløte, evt fløte og vann.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.