Yrla sa for siden:
Har lest her inne at enkelte har spist noe de etterpå fant ut hadde et høyere karbohydratinnhold enn forventet. Hva er fellene? Hvilke har du gått i om du har gått i noen?
Yrla sa for siden:
Har lest her inne at enkelte har spist noe de etterpå fant ut hadde et høyere karbohydratinnhold enn forventet. Hva er fellene? Hvilke har du gått i om du har gått i noen?
Gudinnen_Saga sa for siden:
Jeg fant ut at baconcrisp på kino o.l. ikke var bacon men hvetemel!!! Så ikke gå i den fella.
Carisma sa for siden:
Det er ikke hvemel, men maismel. Som faktisk er enda verre. En regel er at heter det baconsnacks så er det ikke ekte. I tillegg er det jo ganske lett å se.
Señora sa for siden:
Rema1000 sin tomatpure inneholder 20g karbo pr. 100 gram og Landlord sin har 5,5g karbo pr. 100 gram. Les på boksene/glassene.
Carisma sa for siden:
Landlord har vel innrømmet at sin er feilmerket?
Gudinnen_Saga sa for siden:
He he. Ja, man skulle jo tro det var lett å se. :knegg: Nybegynnerfeil.
arnakristin sa for siden:
Hei,
Uvitenhet er vel den største fellen…
Regel nr 1 er jo å lese næringsinnholdet på det man har tenkt å putte i munnen!
Klipp&lim fra Til alle nybegynnere på lavkarbo…
trønderjente29 sa for siden:
Jeg også! :flau:
Åh, nå har jeg virkelig dumma meg ut. Er så skuffa over meg selv! Må bare dele det her, så kanskje flere lærer av min feil. Les bak på vitaminene dere tar! Det gjorde ikke jeg før i dag, dag 6 på induksjon: de inneholdt sukker, aspartam, maltitol og gudene vet hva mer. F#¤, så dette har jeg stappet i meg hver eneste dag på induksjon! ikke rart at vekta ikke rikker seg. Damn. Rett i søpla med dem, og på apotket og spørre om sukkerfrie vitaminer! (skulle tror det var en selvfølge) Dumme meg!:mad:
Gracella sa for siden:
Det er ikke rare mengdene man får i seg fra f.eks vitaminer. Jeg ser jo at de inneholder både sukker og maisstivelse.
Uansett er det kanskje greiest å bruke ketolysetablettene (har ikke lest innholdsfortegnelsen på de) både på ketolyse og på Atkins. I alle fall i begynnelsen...??
ketolysetablettene? er det noe man må kjøpe spesielt når man begynner med dette? litt sent for meg da eller? :o tror jeg satser på å dra på apoteket og kjøpe noen multivitaminer og magnesium uten sukker istedet.
Gracella sa for siden:
Ketolysetablettene er et sett med vitaminer/mineraler som Torkil har satt sammen for de som begynner på Ketolysekuren. Atkins (induksjon) og ketolyse(kuren) er relativt like, så det ville ikke forbause meg om de på Atkins vil ha god nytte av disse tablettene. (Men jeg vet ikke!)
Det går nok helt fint å kjøpe inn de tablettene du nevner også ;)
Edit:
... og det er aldri for sent å begynne med noe ;)
Peppa Gris sa for siden:
Jeg bestilte dem fra ketolyse.no og de kom dagen etter. Kjappeste servicen jeg noen sinne har opplevd :D
littleme sa for siden:
Jeg trodde gulrot var en fin grønnsak, men der tok jeg jo litt feil. Dessuten visste jeg ikke at mais ikke var lov, husker jeg. Posesupper og tacokrydder trodde jeg var enkle løsninger jeg kunne bruke, men det er noe med det å lese på ting før man har det i seg. Dessuten startet jeg på lavkarbo før jeg leste meg opp på det, heheh.. LITT ivirig. Ta en helg eller mer og les deg opp før du begynner!! :)
:ja:
bittersweet sa for siden:
hmm... Sukkerfrie oreo-cookies.. Burde vel lest lengre enn til "HURRA! De inneholder maltitol"..hehe. Heldigvis stoppet jeg etter kjeks nr 2.
Den lille nøttefabrikken har en nøttemix som heter "Spesial", røstet i rapsolje, med salte mandler, cashew, makademia og peanøtter... De påstår at den inneholder 10g karbohydrater pr 100g. Jeg tørr å påstå at det er feil og en mulig felle...
Megvel sa for siden:
Noen bacon inneholder sukker. Og tørket kjøtt (druesukker).
Peanøttsmør kan ha tilsatt sukker i tillegg til det vi vet om i peanøttene.
Men detaljer ikke alle fordøyer mais...
komatøs sa for siden:
Dette får meg egentlig til å tenke på kinoturer, og når da bacon snacket ikke er greit, hva ordner dere av godt da? Blir jo litt rart å sitte på kino og ikke ha noe godt, og å knaske en brokkoli blir liksom ikke det samme som smågodt/popkorn:_oppgitt:
Megvel sa for siden:
Å, jeg oppfordrer folket til å bli stoppa i kinodøra med en smuglet pose brokkolikvaster :D:D:D
Chalos sa for siden:
Finnes jo noen mørke sjokolader som du kan spise litt av!.
Julie sa for siden:
Sist gang jeg var på kino hadde jeg med meg tre Atkinsbarer, samt en liten flaske sukkerfri Solo. Det virker kanskje som lite, men på slutten av filmen så hadde jeg "bare" spist to av dem - de er såpass mektige at jeg ikke orket mer! :ja:
komatøs sa for siden:
:w00t: Hahaha, ja man kødder ikke med brokkoli -tilhengere assa! Herlig. Atkins er en god ide Julie, kom til å tenke på Cavalier også. Blir nok litt uvant lell
Julie sa for siden:
Ja, det er en tilvenningsgreie, men jeg husker at når jeg stod i kø i kinokiosken sist gang (midnattspremiere på Harry Potter-filmen) - og da gikk det TREGT siden det var helt stappfullt (og jeg mener stappfullt!) - så var jeg ikke fristet av godteriet engang. Det var liksom ikke verdt å ødelegge ketosetilstanden, få hodepine, oppblåst mage osv osv., bare for å kunne spise godteri én kveld. Pluss at det da - for min del - er mye lettere å komme hjem og tenke "jaja, nå har jeg jo spist godteri, så da kan jeg like så godt ta meg is/chips/e.l".
jeg tar med cola light/farris og baconcrisp (ekte baconcrisp;))
Cherry sa for siden:
Off topic, om du bare skal ned maks 8 kg så er det ikke rart vekta ikke rikker seg på atkins altså.
Å??? :eek:
smgj sa for siden:
Cherry sa for siden:
Nei. De ekstreme lavkarbodiettene egner seg i aller høyeste grad best for folk med vesentlig overvekt, 15+ kg f.eks.
Megvel sa for siden:
Det tar mye lenger tid om man har mindre å miste. Men man kommer ikke under BMI 22 på en vanlig atkins, vanligvis. Men jeg må bare anbefale at du leser boka!
Jeg hadde forberedt meg på at det kom til å ta lengre tid siden jeg ikke er kraftig overvektig, men "bare" overvektig. Har boka, leser i den hver kveld ;) er den norske versjonen da, og jeg synes den er litt rart skrevet/oversatt.. Vil ikke under 22 i BMI, vil bare bli litt under "akkurat ikke overvektig" sånn at jeg føler at jeg har litt slingringsmonn så jeg ikke blir overvektig igjen :rolleyes:
urk. ok, må nesten takke deg for at du er den første som har fortalt meg det! :D har ikke sett det noen steder i Atkinsboka, nemlig. (kanskje jeg ikke har lest nok)
Peppa Gris sa for siden:
Man kan jo ta med skikkelig baconcrisp, ingen som kontrollerer veska di i kinokøen :D
Carisma sa for siden:
Tja, jeg går på kino for å se film jeg, ikke for å spise... :o I situasjoner hvor man knytter så det å spise mot det å kose seg må man kanskje jobbe litt med det mentale :ja:
Bæret sa for siden:
Neida, det stemmer ikke.
(Om Ketolyse da, men Atkins er vel omtrent det samme.)
Ok. Det var godt å høre :) 8 kilo er jo nesten 10 kilo though.. :p Fortsetter uansett på induksjon til jeg har gjennomført 14 dager slik boka sier. Bare for å kunne si at jeg har prøvd iallefall! ;)
lucifine sa for siden:
Kjøpte noen sjokolader her og da de kom i posten måtte jeg smake! Hadde jeg visst at de hadde så mange kh så hadde jeg kanskje droppet det :P Lærepengene: 1) fordi om det selges her og er sugarfree betyr ikke at det er lurt å spise dem. 2) lurt å spørre om slikt før en kjøper :P
Yrla sa for siden:
Ikke maiskorn fra store mais men små hele mais på boks er lov, minimais.Yrla sa for siden:
Man skulle jo tro nutrilett-barene også var trygge siden de markedsføres som slankende, men de inneholder rent sukker og er som vanlig sjokolade å regne(høy GI), bare tilsatt vitaminer for å være spesielle nok til å sette prisen opp.Opheliia sa for siden:
Litt mer off topic, men se om du ikke kan få tak i den nye atkinsboka, den er litt bedre enn den "gamle" (hvor ting står litt merkelig..). Dessuten så er det mange som lever på ketolyse/atkins som "kun" skal ned rundt 10 kg, så selv om en får best effekt (hvis jeg kan si det slik) ifh til vekttap jo tyngre man er, så tror jeg du fint kan spise sånn som du spiser, hvis du trives med det. Det sier seg jo selv at det går saktere for deg enn de som skal ned 15,20,30++ kg. Det tar 150 år for min egen del, jeg skal ned rett over 10 kg, men trener veldig mye styrketrening, så det tar tid...
takk, skal prøve å få tak i en annen versjon. synes den jeg har nå er rett og slett merkelig skrevet.. litt selvmotsigende til og med, men det blir en helt annen debatt;) hva er det som er best kostholdsretning for oss som kun skal ned 8-10 kilo da?:o
Yrla sa for siden:
På atkins.com står det mye nyttig også.
Hircine sa for siden:
Du har helt sikkert lest masse du, om du har lest hver kveld :D Jeg har to atkinsbøker på engelsk, og i begge to står det at om man har mindre enn 15kg å ta av anbefaler de å begynne på vedvarende vekttap (altså fase 2), ikke på induksjon (fase 1) som er mer som en kickstart for de med mye å ta fra.. Kanskje det kan være en idé for deg? Å begynne direkte på vedvarende i steden? Bare et lite tips :)
Har ikke lest så mye, for boka er dårlig og da går det trått.. Takk for tips! Har allerede i dag begynt med mer salat og litt mer karber. Jeg tror også nå at det muligens er unødvendig for meg å fortsette med induksjonen noe mye lenger (ser jo at etter en uke med streng induksjon har jeg ikke gått ned ett gram eller en eneste millimeter, så :rolleyes:)
Hircine sa for siden:
Hehe, kanskje du skulle hatt den på engelsk da, jeg liker veldig godt begge bøkene jeg har! :D
Prøv å gå for fase to du, så ser du om det går :) Lykke til videre!!
bigmum sa for siden:
På kino har jeg med ristede mandler fra Polly, YUMMY, og Black&Green 86%, den er også gooo :) Eller så kan man jobbe med det mentale,som tidligere foreslått, håhå.
Camomilla sa for siden:
Tomatpuré, ferdigkrydder, posesauser og -supper har alle endel kh (særlig tacopulver og slikt). Tomat og rød paprika er vel de grønnsakene som vokser over jorda som har mest kh (bortsett fra mais som er verstingen og fy på ketogen kost), og som kanskje må begrenses litt om man er streng. Løk har også endel. Krydder-/sursild oppdaget jeg til min skuffelse også er fy-mat :(
Skal legge til at jeg tillater meg selv flere karber fra grønnsaker og en og annen wok-blanding, fordi det tross stivelse er mye bra næring i rotgrønnsaker også. Men det er ikke ofte, altså.
Ja. Skal fortsette på en induksjon/fase 2 mix fremover og prøve å holde det en stund. Vil begrense karbene til 20 og kcal på rundt 2000. Leste nettopp i boka at hvis du kun har "de siste 5 kiloene" å ta av (jeg har 8, men det er ikke så langt unna) kan du måtte regne med at det tar 2+ mnd å bli kvitt dem. såh.. der fikk jeg vel svar på hva jeg bør gjøre: fortsette, og bare gi det masse tid. :rolleyes:
BenteR sa for siden:
En del av salatene som selges i kafeteria rundt etter, får iallefall mitt blodsukker i været. Jeg har kjøpt dem UTEN dressing, men blodsukkeret har likevel steget raskt.
Ene plassen spurte jeg om hva de hadde hatt oppi siden jeg fikk høyt blodsukker, og der hadde de hatt sukker i.:eek:
De anså ikke det som dressing siden det "bare var sukker, eddik og olje":eek:
-Om man er mais-elsker, så er det mye bedre med minimais.
Ikke spis maiskorn eller store maiskolber!
-Er man gulrotelsker, er det best å ha gulrota rå.
Ikke spis kokt gulrot!
-Om lysten på potet tar overhånd, er det best å koke poteta og avkjøle den helt og lage seg en potetsalat med lite potet og masse andre godsaker.
Ikke spis kokt potet!
:eek:
Insyga sa for siden:
Ha ha, ja la oss!!
Mwn det er vel lov å ta med godis, har aldr "smuglet" det
med inn.
Går vel ann med litt nøtter, kanskje noe hjemmelaget godis
Jeg trodde forresten crabsticks var lavkarbomat. Den gang ei...
Skulle så innmari ønske tacosalat var lavkarbo. Det og kebab!!
Rin sa for siden:
Nei, det finnes da ikke noe forbud mot å ha medbragt snacks på kino. :cool: Jeg har aldri hatt noen vane med masse snacks for kinofilm selv, pleier bare å ta med noen pastiller i tilfelle tørr munn, og evt en atkinsbar eller noen nøtter i tilfelle jeg faktisk blir sulten.
Tror det eneste jeg har brent meg litt på av matvarer var majones - jeg kjøpte den basert på rapsolje og tenkte det måtte jo være et fint valg, før jeg oppdaget at den har noe sånt som 5/6 kh per 100g, i motsetning til den "vanlige", som har 2. (Og så er det seff ideelt å lage den selv istedet, men verden er ikke alltid ideell, altså :cool:)
Peppa Gris sa for siden:
Atkins sin musliblanding, han på helsekosten mente den var super. Kun 6.4 karber per 100. Er jo 6.4 karber per porsjon, altså per 25 gram :dåne:
Cherry sa for siden:
Mehh...koker poteten jeg, avkjøler den og varmer den opp igjen, som regel stekt. Oppvarma potet har en GI på 23, noe som for meg er absolutt akseptabelt ;)
Om man finteller karbohydratene, pass opp for avocadoen og kjøp HASS avocado som bare har 0,5 karber eller noe sånn og 198 kalorier, istede for den andre som har sånn...4(??) karber og 498 kalorier.
Vaniljekesam ligger kanskje lavere på karbene men den inneholder maisstivelse. Ikke bra.
Carisma sa for siden:
Og sukker!
Raspet ost innholdet ofte karbohydrater. Sjekk varedeklarasjonen!
Petra71 sa for siden:
Jeg spiste burger på Peppes og gikk ut av ketose!!!
Selvfølgelig uten brød.
:(
Jabba sa for siden:
Ja - og 25 gram er utrooooooolig lite......
nøtta sa for siden:
herligheeet, jeg har vært i gamet lenge men gikk på denne gitt :rolleyes: for DEN har jeg kjøpt. jeje.... Genial tråd dette her hehe.
Men den spesial nøtteblandingen som det var snakk om tidlig i tråden stemmer nok, for det er en del macadamia nøtter og mandler som trekker ned khd mengden :)
Peppa Gris sa for siden:
Du får holde deg til 25 gram da :p
Silversun sa for siden:
Jeg trodde også at crabsticks, og lobnobs, var fine å ha som pålegg på lavkabobrød, men den gang ei!
slankepia sa for siden:
Altså jeg skal ikke ned mye, skal ned rundt 8 - 7 kilo om det lar seg gjøre. Går på atkins og på induksjonen har jeg gått ned 4 kilo :-)
Megvel sa for siden:
Hvorfor i alle dager er ikke tacosalat lavkarbo? Man bruker bare sin egen hjemmelagete krydderblanding!!!
nøtta sa for siden:
hehe ja, ha det på creme frech med litt søtning og kanel, evt bær og nøtter :) ikke det værste produktet da :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.