< Tilbake til oversikten

Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

FrkMarge sa for siden:

jeg skulle lage tapas til oss i går kveld og da er frityrstekte osteboller et absolutt MUST her i huset:D
Men i oppskriften skal det jo være en liten del hvetemel (tydeligvis for å holde bollene sammen når de stekes)

Vel jeg tenkte som så at jeg sikkert kunne bytte ut hveten med litt fberhusk og st det ville bli greitt og som sagt så gjort.
Røren så grei ut den, helt til den kom oppi oljen... da fløt bollene helt ut og ble til flytende flak som løste seg opp i oljen...:eek:

Måtte jo bare ty til gluten da... ikke hadde jeg hvetemel nesten heller, så det ble en liten dæsj hvetemel og en litt større dæsj durumhvete som måtte dures ganske kraftg i foodprosessor og litt ekstra vann, så ble det da osteboller til slutt...

Men er det ikke mulig å lage fritert mat uten hvetemel?:confused::confused::confused:

Zincite sa for siden:

Baconcrisp skal være et godt alternativ.
Her er en oppskrift fra Sverige som kanskje kan være et annet alternativ.

Carisma sa for siden:

Prøvd med glutenmel?

FrkMarge sa for siden:

Har ikke prøvd noe annet jeg.... men det er vel like mye karbohydrater i glutenfritt mel vel? Er jo lksom på katalyse jeg.... + at jeg har erfart at jeg kan reagere ganske voldsomt på utskeielser...:( ligger til vanlig på max 20g kh

Carisma sa for siden:

Ja, glutenfritt mel er noe helt annet! Glutenmel brukes endel i baking på lavkarbo, fås på helsekost.

FrkMarge sa for siden:

Takk oppskriften:) Men dette er vel en helt annen rett enn det jeg pleier å lage tror jeg????:confused:

Oppskriften jeg bruker er å lage røre av olje, vann krydder og hvetemel (nesten som en slags pannekakerøre), som det blandes masse ost i, så lager man "boller" av røra med ss som man tar direkte i varm olje.
Det er ikke mulig å rulle mine boller i noe slags "strø" på utsiden slik som man gjør når man grilljerer noe... fiskepinner fx.

Zincite sa for siden:

Det vet nok du bedre enn meg :lol: jeg leste osteboller og kom på noe annet jeg hadde est. Men med den oppskriften du beskriver ville jeg prøvd meg med mandelmel eller kokosmel eller en blanding. Det er jo ingenting som skal heve. Men vil tro at du trenger en mindre mengde? Jeg har ikke brukt det så mye selv, så er bare tanker jeg gjør meg :cool:

Carisma sa for siden:

Men de har vel ikke noe bindingsmiddel? Glutenmel gjør ting veldig seigt, så det vil binde deigen.

Zincite sa for siden:

Som sagt har jeg ingen erfaring :p jeg er bare litt skeptisk i utgangspunktet til glutenmel - fordi jeg tror det er sunnere med ting som ikke er laget av korn, og hvis man skal bruke korn så er det sunnere med ting fra hele kornet :p
men jeg klarer ikke alltid leve etter det...
Trodde allikevel at en slik røre ville henge sammen - men det er bare min teori ;) og jeg mener ikke å ta valget fra andre.

Cherry sa for siden:

Glutenmel burde gå. Pleier å steke fisk i det.

smgj sa for siden:

Alternativt får man fire på karbohydratkravene og forsøke potetmel?

FrkMarge sa for siden:

ok.... misforstod deg jeg:p

Dette har jeg aldri hørt om:confused:
Hvordan er dette melet for en som mistenker sterkt at hun har enten glutenintoleranse eller hveteintoleranse?

smgj sa for siden:

Kan benyttes for å teste teorien etter en måned eller to uten glutenholdig mel...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.