< Tilbake til oversikten

Forandring i menstruasjonen

Lindemor sa for siden:

I morgen er det fem uker siden jeg kuttet karbohydratene i mitt kosthold. Spiser 70% fett, 25% protein og 5% karbohydrater daglig, eller tilnærmet lik dette.

Jeg opplevde at menstruasjonen kom på forventet dag, men mot normalt har jeg nå hatt blødninger i 11 dager mot normalt 4-5 dager. De første 6 dagene i rikelig mengde og i beskjedenhet de neste 5, men ikke borte.

Er dette noe som flere kjenner seg igjen i?

Jeg har vært som en klokke i åresvis så jeg lurer på hva som faktisk skjer.

Yrla sa for siden:

Jeg har lest det tidligere her inne at mange opplever økt/mer langvarig blødning. Men dette skal ikke være langvarig, men noe som skyldes kroppens omstilling i forhold til kostendringen. Hormonene vil mest sannsynlig balanseres med tiden.

Silversun sa for siden:

Jeg går på p-piller, og har aldri fått mellomblødninger tidligere, men nå begynner jeg å blø med en gang tar pillen noen timer senere enn normalt. Veldig kjedelig, men jeg må vel prøve å bli flinkere til å ta den til riktig tid :P

Lillemy71 sa for siden:

Jeg brukte NuVo-ring da jeg begynte på lavkarbo og hadde også en del blødninger utenom det vanlige. Det stabiliserte seg, men etterhvert har kroppen nå etablert sin egen og kanskje egentlige syklus. Dvs at jeg får mensen ca en uke før jeg tar ut ringen, dette har skjedd over så lang tid nå at jeg valgte og slutte med prevensjon og la kroppen få styre selv. Syklusen min nå er som ei klokke og jeg har aldri hatt så regelmessig mens før, tydeligvis at når maten er i balanse kommer kroppen også i balanse.

Lindemor sa for siden:

Takk for svar!

Jeg bruker ingen prevensjon og har altså vært som klokken selv i mange år. Det er kun kostholdet og forandring i dette som kan være årsaken til den endring jeg nå opplever. Må innrømme at jeg håper det går seg til. Er ikke så greit å blø i så mange dager. Det er enda ikke over.

Silversun sa for siden:

Huff ja, det er veldig kjedelig! Dersom du søker litt rundt her finner du mange som opplever det samme, og det virker som om det stabiliserer seg for de fleste etter noen måneder.
Leser også om flere som plutselig har fått igjen menstruasjonen etter å ha vært uten lenge ved bruk av f.eks p-piller eller p-sprøyte, så det er tydelig at kostholdet har mye å si!
Denne tråden kan være nyttig å lese! :)

Lindemor sa for siden:

Tusen takk Silversun!

Petra71 sa for siden:

Jeg hadde blødninger de 2 første mnd, blanding mellom enorme blødninger og litt mindre :(

Lillemy71 sa for siden:

Som andre sier, søk rundt her inne så finner du mange som har opplevd det samme. Det tar tid for kroppen og omstille seg til et lavkarbokosthold og ikke minst få alle hormoner på stell. Det kan godt være at du kommer til å ha det slik en stund til, inntil kroppen har blitt normal og frisk igjen men hold ut det blir bedre. Alt blir bedre på lavkarbo :D

Lindemor sa for siden:

Takk! :)

Jeg burde ha søkt litt mer enn det raske søket jeg gjorde før jeg la inn dette innlegget, for jeg ser jo nå at det er skrevet mye om temaet og at jeg ikke er alene om å erfare.

Jeg håper at jeg raskest mulig får litt anderledes blødninger enn det jeg nå opplever....:(

Okie sa for siden:

:( de to neste jeg hadde etter den lange første var tunge (kom mye) og varte litt lenger enn vanlig (men ikke som den første etter lavkarbo omlegging).

Håper din er greiere med deg enn min var med meg:)

Yrla sa for siden:

Pass på å få i dere jern, folat (b9)og b12, da, om dere mister mye, så kroppen kan gjendanne det tapte.

tinamejo sa for siden:

Dette har jeg også merka. Så det har noe med lavkarboen assa..
Jeg går på Diane, men får konsekvent mensen på den tredje uka på brettet, og ikke den fjerde.. Merkelige greier.
TAKK for svar.

Mithila sa for siden:

jepp, og det kan ta si tid! Dersom det ikkje gir seg, ville eg gått til legen. Eg gjorde det, og fekk eit preparat som stoppa blødningane. Nå trur eg ting fungerer slik dei skal.

Fløtepusen sa for siden:

Da kan jeg vel slå fast at det høres ut som om jeg er på rett spor med kostholdet mitt, for her har det vært mens i to måneder gitt :D Helt siden uke to med LCHF. Trodde det var minipillen som var synderen, til tross for at jeg var mensfri i seks måneder på dem før jeg omla kostholdet...men har nå lest om flere med samme erfaringen. Vi satser på at det går seg til. Det er tross alt bedre med en heftig mens i en periode, enn å bruke resten av livet på å fly på do (rart hva man kan venne seg til å leve med. LCHF har fjernet alle mageproblemer!!!)

Nå skal det sies at jeg ikke har tatt jerntilskudd (vurderte å begynne da jeg følte jeg hadde mistet flere liter blod) men da jeg skulle gi blod forrige helg hadde jeg en blodprosent på nesten 14. Får i oss mye bra igjennom dette gode kostholdet med andre ord!

Pruttilutt sa for siden:

Da jeg kom i ketose i juli i fjor fikk jeg mens 2. eller 3. dag, blødde 9 uker i strekk, to uker "fri" og så nye 8 uker. Ikke små-blødning, men kraftige blødninger. Hormonene var helt på bærtur, så legen ba meg vente, men fortsette i ketosen til det jevnet seg ut.

Hvis jeg er i lengre perioder (måneder) ute av ketose har jeg ikke mens, men med en gang jeg kommer i ketose igjen må jeg i lengre perioder gjennom den der forbaskade greia igjen. Nå sist 4 uker.

Lindemor sa for siden:

Har lyst til å oppdatere denne tråden.

For mitt vedkommende ble det en lang periode med blødninger den første syklusen etter oppstart av ketogent kosthold, men menstruasjonen kom som normalt i periode nr 2 og oppførte seg da som en alltid har gjort. Det har den gjort siden.

For mitt vedkommende stabiliserte det hele seg veldig fort.

Lissi80 sa for siden:

Jeg steriliserte meg under keisersnitt med nr tre og fikk etter det kraftigere menstruasjon (noe som visstnok er vanlig). Etter omleggingen til LCHF gikk jeg tilbake til slik det var før steriliseringen :) Så hos meg har det jo også forandret seg -men til det bedre :)

Heggen sa for siden:

Heisann:)
Jeg har også merket forandring. Har hormonspiral og har hatt minimalt med besøk av tante rød. Men etter å ha begynt på lavkarbo har den kommet igjen, og blir gjerne værende en hel uke huff. Håper at det endrer seg etterhvert:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.