Heisann.
Mitt spørsmål her er om det er flere her inne som er plaget med benkramper? Da lurer eg også spesielt om det er noen som går på lavkarbo ketose som har dette problemet??
Eg starta med og få små kramper i beina etter en uke eller noe, men bare etter enda en uke var dem så vonde at eg kunne nesten ikke gå opp en trapp før foten låste seg helt og det gjør jo så inni granskauen vondt!!!! Så siden eg ikke noen andre ganger har vært plaga av det så lurer eg litt på om det er kosten som gjør det :mad:
Men går på tabletter nå som heter Aktiv som er mot lette benkramper så det hjelper veldig:D
prøv med magnesium. Jeg får noen himla kramper i legga og da hjelper magnesiumen .Var til og med til legen for å sjekke magn.nåvået.Det var normalt,men jeg tar uansett da de fungerer godt mot kramper.
Jeg sliter også veldig med krampe - på tross av magnesium men det jeg lurer på er HVORFOR får vi krampe på en lav karb diet? Noen som vet? Jeg spiser veldig variert, er i ketose og går ned i vekt. Eneste plagen er krampene :confused:
Ser jo ut som om det er dietten da som gjør dette siden alle har plagen med krampene. Eg har egene tabletter som er mot benkrampe og vis eg glemmer den en dag så får eg virkelig svi! Så her tar eg en stor pille hver dag mot krampene!!!
Men det er uansett plagsomt at det er slik da! Men deilig og gå ned i vekt :)
mener å ha lest at det har noe med elektrolytt-balansen i kroppen å gjøre? Hvis man er i begynnerfasen hvor kroppen kvitter seg med mye vann, mister man gjerne litt salter også? Selv om man drikker masse vann på lavkarbo, får man gjerne ikke i seg nok salter og mineraler?
Men dette var kun sånn of the top of my head- jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise :)
Når vi spiste normalt fikk vi magnesium fra kornvarer og nøtter. På lavkarbo spiser vi lite av nøtter og ikke korn. Om du vil spise naturlig magnesium kan du spise mandler, sesamfrø, paranøtter, solsikkekjerner og gresskarkjerner.
Jeg føler at jeg er ganske avhengig av magnesiumtablettene mine, ja!
Har ikke hatt så store plager som trådstarter beskriver, men merker det plutselig i en legg, gjerne om natten, dersom jeg har slurvet noen dager.
Nycoplus Aktiv er et mineraltilskudd som består av magnesium, kalsium og krom. Kombinasjonen av mineraler i Nycoplus Aktiv er med på å opprettholde et sterkt skjelett, noe som er viktig når man trener. Produktet kan hjelpe mot lette benkramper. Nycoplus Aktiv passer for alle som er i aktivitet, fra mosjonister til de som trener ofte. Anbefalt daglig dose: 1-2 tabletter daglig.
De inneholder 250mg magnesium, så om du tar 2 stk pr dag, tar du faktisk en ganske stor dose magnesium!
Du må ikke ta magnesium i tillegg til disse tablettene. Da får du heller slutt emed dem og heller ta tbl som gir 600mg magnesium, noe osm er anbefalt maks dose!:)
Jeg googlet magnesuim for en tid tilbake og kom over et sted hvor det sto at magnesium også hjelper kroppen med å forbrenne karbohydrater... me like a lot
Magnesium virker også beroligende på nervesystemet, hjernen, hjertet, muskler (ref.kramper) og har en rekke positive virkninger. Tar du et par tabl. før sengetid, sover du også bedre. Du merker om du får for mye, da får du kanskje diare. 4-500 gram daglig er jeg anbefalt av en amerikansk ernærigsfysiolog. Også hun sier at magnesium er med på å forbrenne karber. Ny forskning viser at de aller fleste mangler magnesium i dag, pga jordsmonnet (kunstgjødsel, utarming av jorda etc.) - spesielt eldre, de som bruker mye alkohol (alkoholikere) men også ved sykdom, medikamentr etc. Jeg hadde glemt det (har jo lært om det før) - men har startet med 500 mg hver dag nå, og mine leggkramper om natten har i hvert fall forsvunnet.
Med ref til det jeg skrev tidligere .... har begynt å ta 2 magnesium på sengekanten nå i stedet for 1 morgen og 1 kveld - RESULTAT = sover sååå godt nå og de få ganger jeg har hatt kramper er det når jeg strekker meg etter en god natts søvn :) kjempefornøyd !
Jeg tar magneium oxid, 500 mg om morgenen for å få løsere avføring og 200 mg magnesium chelate om kvelden for å sikre nok magnesium til kroppen så den blir fin og rolig. Kalium er også lurt å ta for å få fart på tarmbevegelsene, så jeg skal kjøpe det også. 200 mg's. Jeg fikk mye av kalium da jeg spiste mye frukt tidligere, men nå uten frukt er tilskudd nødvendig. Kaliummangel er ofte det de som svimer av mangler.
hei! har bare hpldt på etpar uker... ikke lest bok.. teller ikke men prøver ... vannvittige kramper i leggene, først bare om natten men nå også om dagen... får man kjøpt disse magnesiumtablettene på apotek? tar ingen tilskudd...
Herregud. Jeg har glemt magnesiums-tablettene mine to kvelder på rad nå, og i natt våknet jeg av at jeg hylte, og det tok noen sekunder før jeg skjønte at det var krampe i leggen. Utrolig smertefullt! Hjalp med massasje fra en noe skrekkslagen samboer, men jeg vet i alle fall at jeg ALDRI skal glemme de igjen! Au!
hadde jo fortsatt ikke magnesium i går kveld, men leste lenger oppe at paranøtter var en kilde.... tok en håndfull og sov godt i natt!! men skal kjøpe ! ikke så glad i sånne tilskudd, men er d nødvendig så må man:)
Har du karbohydrater nok til å spise litt frø og nøtter innimellom så er det ikke sikkert det er nødvendig med magnesiumtilskudd for deg. Kjenn etter. :)
Du får kjøpt magnesium både på helsekost og apotek.
Ernæringsfysiologer anbefaler tilskudd på 350 til 400 mg daglig. Det står på boksen hvor mange mg en tablett har. Selv tar jeg 500 mg og sover veldig godt på det, i tillegg til at magen er blitt bedre.
Heisann igjen! iogmed at jeg nå faktisk kommer inn i buksa igjen :D har ikke veiet meg men det kjennes greit, skal jeg heretter holde meg til et moderat lavkarbo kosthold, noe ala fase 2 atkins og har begynt å spise ca 10 paranøtter pr dag, 1 fiberrik (solsikke minst karb) og tomater! trenger ikke gå ned så mye mer så da kan det heller gå litt sakte.... leggkrampene er nå helt borte uten tabletter :)
Ja, om man har et reelt underskudd av magnesium i kroppen må lageret fylles opp før dosene kan modereres uten problem. Det er først når lageret er fylt opp man kan begynne å ta kalsium-magnesium-tilskudd som dolomitt etc.
Kalsium/magnesium er litt kinkig. Mange av oss øker forbruket av melkprodukter på kavkarbo, samtidig som vi spiser mindre eller ingenting av fullkorn. Kalsium konkurrerer med magnesium om å bli tatt opp og om det er stor skjevhet i dietten (mye kalsium/lite magnesium) kan resultatet bli dårlig tannemalje, stresshodepine og kramper i tillegg til treg mage.
Så om man ikke spiser en del nøtter og nøttemel så må man til med tilskudd. (Og så kan man lure på hvordan jeg vet dette ...:rolleyes: )
Jeg har tatt magnesium til skudd siden jeg begynte på lavkarbo for snart 4 år siden, 300- 600mg hver eneste kveld! Bruker nok litt mer melkeprodukter enn før, men tåler det ikke så bra, så mye er det ikke.
Jeg har påvist lett økt kalsium og lavt magnesium. Har kramper i hele kroppen og tendenser til dårlig emalje på fortennene, men har ikke hodepine og i hvert fall ikke treg mage, da jeg lider av kronisk diare(i mer enn 12 år)!
Noen tanker har jeg - om de er kloke vil jeg ikke innestå for... :p
Du er sjekket for hyperparathyrodisme? Det er visstnok den mest vanlige årsaken til forhøyet serum kalsium... Og så er det en variant som regnes som en ufarlig, arvelig tilstand.
En del forskning antyder også at forhøyet serum kalsium kan være en følge av lite magnesium...
Forhøyet kalsium kan også ha sammenheng med vitamin d. Vet du noe om statusen din der?
Videre - du har fibro, om jeg husker riktig... bruker du noen form for steroider? Noen steroider kan medføre magnesiumtap...
NB Disclaimer - jeg synes dette er vanskelig selv i min egen kropp - hvor jeg kjenner matvaner, medisiner og vitamininntak osv. Det er som sånne balansebrett, men ikke bare i 3 dimensjoner siden vitaminer og mineraler påvirker hverandre hele tiden.
Så når jeg skriver tankene mine her så ikke ta det som noe annet enn det - noen tanker basert på hva du skriver og det jeg kjenner til. Begge deler sannsynligvis mangelfullt. Det jeg håper på er at du kanskje kan finne noe nyttig og ta opp med deg selv og eventuelt din lege. :)
Ingen steorider av nos slag! Bruker kun medisiner mot diabetes og smertestillende i tillegg til magnseium!
Er ikke sjekket for noe enda, faktisk! Det hele begynte før sommeren da jeg gikk til legen med min diare og kramper i hele kroppen bare jeg strakk litt på meg!
De første blodprøvene viste lavt fosfat. Inn til kontroll. Da var fosfaten fin, men vit- D lav. Ny kontroll, da var begge fine.
Uavhengig av dette, var jeg hos reumatolog som tok masse blodprøver og hos ernæringsfysiolog(i forbindelse med GBP) som også rekvirerte masse prøver.
Bare noen dager etter besøk hos ernæringsdamen fikk jeg brev med beskjed om meget lavt magnsium og at jeg måtte ta 600mg hver kveld. Men det gjør jeg jo allerede!:eek:
Denne uken fikk jeg epikrisen fra reumatologen med beskjed om lett økt kalsium, lav s- magnesium, forhøyet ALAT på 68(<45) og CK på 331(<210). Vit- D 46 (50- 150). Beskjed om at dette må følges opp av fastlegen.
Tror nok jeg må få meg en ny legetime ganske snart og snakke med henneom hva dette kan bety hver for seg og til sammen. Skal til gastroskopi 4/11 pga diareen og tenker at det muligens ligger noe malabsorpsjon i bunnen her, men dette er ikke mitt ekspertisefelt akkurat og jeg blir bare kokko av å lese om alt det KAN bety med lave og høye verdier av ting!:p
Så lav vitamin d - om disse blodprøvene var tatt på slutten av sommeren - så bør du iallfall vurdere å begynne med tilskudd der. På seinsommeren burde d-vitaminlagrene ligge mye høyere. Det er mulig at også denne kan være lavt på grunn av forhøyet kalsium om det ligger noe "muffens" til grunn for det. Dog - som jeg forstår deg er ikke din veldig høy, bare lett forhøyet. Tror nok en legetime er et godt valg, ja... Lykke til!
Prøvene ble tatt 9. og 12. august!
Det står ikke verdiene på kalsium og magnesium, bare lett økt og lav!:p
Har ikke lyst til å begynne med tilskudd uten å ha snakket med legen. Skal få bestilt time neste uke. Må ringe og flytte en time for datteren uansett!
Takk, takk!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.