< Tilbake til oversikten

22. juli 2011, en dag vi aldri vil glemme!

Bjella sa for siden:

Huff så trist dag dette er.
Mine tanker går til alle de som er berørte.

Restart sa for siden:

Dette er så skremmende...
Vanskelig å finne de riktige ordene, men ta godt vare på hverandre alle sammen...

Spinnerette sa for siden:

Helt surrealistisk og forferdelig.

runnmensunn sa for siden:

En trist dag!
Varme tanker til pårørende.

Johnny_b_good sa for siden:

Det måtte vel komme her også før eller siden. En kan ikke sitte i eventyrland og tro at vi ikke er en del av verden heller.

Har en tro på at det vil bli en god del ettervirkninger av dette men det blir jo klarere etterhvert som en får mer informasjon om saken. Det er jo alltid trist når slikt skjer men dette er tross alt ikke noe uvanlig og mange steder skjer dette i større grad med verre utfall så på en måte er det en vekker for hva som faktisk skjer der ute og hva vi mennesker er i stand til å gjøre med hverandre.

Tiril77 sa for siden:

Min sønn skal egentlig på leir med fremfylkingen (AUF) om kort tid... Jeg får helt grøsninger med tanke på at dette like godt kunne vært han som var berørt.. Tårene renner her. .Alle mine tanker til alle de omkomne, sårede og berøret... Hjertet mitt blør for dere :(:(:(

Bønna200 sa for siden:

Dette har jeg i grunn ventet på, men fælt er det fordet.
Har en venninne som skulle vært der, men hun dro noen minutter før det smalt...
Mine tanker og medfølelese går til alle pårørende...

Photobscura sa for siden:

Det er like forferdelig og forjævlig uansett hvor det skjer. Nei, vi skal ikke være så naive at vi ikke tror det kan skje her, men vi har fortsatt lov til å reagere med sjokk, vantro, og ikke minst sorg.
Den sikreste teorien er uansett så langt at dette ikke er noe internasjonalt terrorangrep, dette sier både Aftenposten og NRK (de eneste kildene jeg stoler på nå, spekuleringer har jeg hørt så mye av i dag, at jeg nesten føler meg syk).

Jeg har selv vekslet mellom å føle meg kald og virkelighetsfjern, og rystet og emosjonell. At man vet at det kan skje beskytter en ikke fra å reagere. Vi er jo tross alt mennesker.

Selv sto jeg i dusjen da det smalt, og det ristet i gulvet jeg sto på. Jeg tok det som en selvfølge at det var et jordskjelv, ettersom det var et på Østlandet i går natt, noe både familie og venner av meg merket, men så begynte tekstmeldingene å tikke inn og telefonen å ringe. Det tok litt tid før det sank inn ...

Deanna sa for siden:

Det er menneskelig å være naiv å ikke se realitetene før det faktisk skjer. Vi har vært beskyttet så lenge, som et lite barn.

Hører at det er fryktelig mange episoder av hetsing mot muslimer/mørkhudete i Oslo i kveld, og det skremmer meg nesten mer enn bomber.

LadyLike sa for siden:

Jeg var ikke langt unna området når det smalt, men takk og pris ikke så nærme at jeg var midt oppi det. Men var rett ved kun 5min. etter smellet. Fikk bare beskjed om å løpe og komme meg bort derfra. Utrolig skremmende og uvirkelig..

Første tanken min var at jeg var redd for flere bomber spesielt på Oslo S, men når jeg hørte om skytinga på Utøya så begynte jeg å tvile på at det er terror men at det må være noe konkret mot AP....HElt forferdelig er det uansett!

Tenker på alle de stakkars ungdommene som har opplevd noe så forferdelig og de som har mistet sine kjære i Oslo og utøya!

Det der kan bli farlig på sikt! Jeg er veldig lettet over at jeg ikke har sett en eneste sånn hentydning blant mine venner på facebook.
Men, som jeg skrev i stad så er det kanskje ikke snakk om internasjonal terrorvirksomhet, men muligens en aksjon som er rettet mot det bestående politiske systemet i Norge, ut fra at politiet kjenner til han som nå er tatt ... Men ingenting er jo bekreftet ennå.

Men jeg har hørt så mye spekulasjoner i dag, at jeg nærmest har blitt kvalm. Jeg prøver bare å forholde meg til det som fortløpende blir bekreftet. Den ene etter den andre ekstremgruppen løper nå til for å ta på seg skylden for dette som har skjedd, og det er noe jeg forsåvidt oppfatter, men ikke forholder meg til.

trønderjente29 sa for siden:

Grusomt. Trodde aldri denne dagen ville komme.

Carisma sa for siden:

Jeg lar meg fasinere av at de som legger ut på f.eks facebook at de er mest redde er folk som ikke bor i Oslo og sjelden eller aldri er i byen.
Jeg klarer ikke å la dette skremme meg. Det kunne skjedd hvor som hhelst, når som helst. Skal man låse seg inne da?

Nei, redd er jeg ikke. Og det er jeg veldig glad for. Det er helt legitimt å være redd, og jeg forstår at folk blir det. Men her går det en jævel i meg; uansett hvem/hva som står bak dette, de skal ikke få det bedre av meg! Frykt er maktmiddel nummer en.

nellie sa for siden:

Nei, man kan ikke låse seg inne. Men jeg kjenner jeg føler meg ille trygg her i stygge lille Sarpsborg, som ingen gidder bombe:o Men herlighet. Det kan skje ting her også.. Men man kan jo ikke gå og tenke på det hele tiden heller..

LadyLike sa for siden:

Man blir kanskje litt mer redd hvis man er midt oppi det....jeg må si at jeg er litt redd for å ta trikken til jobb på mandag. Mest sannsynlig uten grunn, men tanken vil nok aldri slippe at jeg kunne vært akkuratt ved veien der, hvis jeg hadde tatt trikken 5 min. tidligere.

jannesnuppa sa for siden:

Varme tanker til alle pårørende..Dette er helt forferdelig..

marionilona sa for siden:

Varme tanker til alle pårørende. Ord blir fattige. Dypt tragisk...
:hylgrine:

Carisma sa for siden:

Skal man tenke sånn kan man jo like godt tenke at " hadde jeg gått over veien fem min tidligere kunne den bilen kjørt over meg" osv... De fleste er i livsfare til stadighet uten å vite om det engang.
Sambo ble evakuert fra jobb 2 bygg unna eksplosjonen pga knuste vinduer osv, men han kommer jo like fullt til å gå på jobb som vanlig over helga, og kommer sannsynlligvis aldri til å oppleve noe lignende igjen.

Det kan være så mye hvisomatte ... Det er jo sånn det er, livet, det er farlig å leve ... :o
Jeg skulle egentlig til byen, på Gunerius og kjøpe garn, men jeg fant ut at jeg ikke gad. Jeg kunne ha fått et vindu i hodet. Men jeg kunne også ha blitt overkjørt av en bil på vei til butikken i stad. Jeg krysser ofte Trondheimsveien utenfor overgangsfeltene, av latskap, også nå. Sånn kan man bare ikke tenke ...! Da blir jo livet helt uutholdelig ... :(

Jeg bor rett ved Sofienbergparken, som i flere år har vært et yndet sted for overfall og voldtekter. Så langt har jeg klart å beholde tryggheten jeg føler for å bevege meg fritt. Den skal jeg ikke slippe nå, på grunn av dette. Da er mest sannsynlig et ondt mål oppnådd ...

Carisma sa for siden:

Hadde jeg kommet kjørende haddde jeg gitt full gass, jeg kan ikke fordra de som svimer midt i veien, og liker å skremme de litt :D

ingerann sa for siden:

Ord blir fattige. Varme tanker til alle pårørende.

Ingen kommer kjørende. Jeg ser meg da både til høyre og venstre, skal vite!
Jeg kan heller ikke fordra folk som prøver å vise seg ved å bryte fartsgrensa bare for å gjøre et eksempel av det. :cool:

Men nå har dette lite med saken å gjøre, da.
Jeg vil bare si at jeg føler dypt med de som er berørt av hva som har skjedd. Så vidt jeg vet er ikke jeg det på noen måte, og jeg har gått inn for å finne ut av at alle jeg kjenner i byen er trygge, og sørget for at flest mulig også vet at jeg er det.
Jeg føler også med de som faktisk kjenner på den frykten som dette genererer, og håper inderlig på at de som gjør det klarer å riste det av seg, og ikke la noen vinne fram ved å skape frykt, og kanskje til og med splid på denne grufulle måten ..!
:klem: på alle!

chippy sa for siden:

Dette er helt tragisk, en trist dag for norge.

Carisma sa for siden:

Er det bare meg, eller er det litt klamt at alle legger ut norske flagg-bilder på facebook? Siden gjerningsmannen var nasjonalist mener jeg....

Lemen sa for siden:

Tja, det med flagg er kanskje ikke helt nødvendig, jeg har skiftet til et Osl♥-bilde. Er mest snakk om å vise støtte og samhold.

Jeg sitter helt sjokkert og følger med på de siste oppdateringene nå, har ikke ord. Minst 80 ungdommer drept... Det er helt ufattelig.

Tenker på alle de som er berørte, både de som har vært utsatt for tragedien, pårørende, og de frivillige og de profesjonelle hjelpemannskapene.

Jeg synes nok det er en smule insinurende, altså ... Det var nok mange som tok det som en selvfølge at det var et terrorangrep fra en ekstremgruppering fra islam, og så ser det faktisk ut til at det er helt motsatt. Folk må være forsiktige med å spekulere så mye, altså!

Det er bekreftet minst åtti døde på Utøya. Jeg bråvåknet av det verste smellet, og løp desorientert rundt her og trodde det hadde blitt sprengt flere bomber, men skjønte fort at det bare var torden. Mens jeg først var oppe slo jeg like godt på pc-en for å se nye oppdateringer. Jeg har bare sovet tre timer, og vet ikke helt om jeg får sove igjen nå.

Cyan sa for siden:

Å våkne opp til det enorme dødstallet gjorde meg faktisk helt nummen, og tankene mine går til de pårørende. Syke, syke menneske som går hen og gjør noe sånt ...

Rin sa for siden:

Samboern min er pakistaner, så jeg blir vaffal nervøs når "hele verden" er så kjappe med å peke ut syndebukker - engster meg litt for misforstått lynsjestemning i gatene fremover, selv om det ikke skulle stemme overens med informasjonen som kommer ut. Folk hører jo det de vil høre. :rolleyes:

LibraGirl sa for siden:

En tragedie som har skjedd rett å slett!
Frarøvet livet på slik en grusom måte!
Måtte de unge håpefullle hvile i fred.
Å dritten som gjorde dette aldri få fred!

157cm; Skjønner godt at du tenkte sånn, det fine var at
da folk raste om at det var innvandrere så ble det lagt ut et bilde
der en mørk mann tok vare på en skadet lys kvinne.
Jeg syntes det var fint, spesielt siden folk er så snare med å dømme!

Zillah sa for siden:

På ein måte syns eg det er heilt greit å bruke norske flagg. For det er vårt. Det er symbolet på vårt fellesskap. Ikkje berre mot "dei utanfrå" men også dei innanfrå eigne rekker som stiller seg utanfor fellesskapet. Nasjonalistane misbruker flagget. Svart eller kvit, født i Norge eller i utlandet, det å vere nordmann er så mangt, og heldigvis er det viktig for dei aller fleste av oss å ta vare på kvarandre uansett. På person-nivå så blir det ikkje så mykje "oss og dei", og takk og pris for at vi kan møte kvarandre som mennesker. Det er forferdeleg synd at ikkje alle klarer det :(

OnMyOwn sa for siden:

Jeg tror og håper at de aller aller fleste som har satt flagget på sin facebook profil har gjordt det i sympati med de berørte av gårsdagens hendelser. Et symbol på samholdet, demokratiet og friheten vi har i Norge. UAVHENGIG av nasjonalitet og hudfarge, ikke for å plassere skyld noe sted. Jeg synes det er trist hvis flagget vårt skal trekke paraleller til høyreekstreme!! Ekstremisme er galt uansett.

Bøtt sa for siden:

Det om folk legger ut flagg osv på facebook er vel totalt UVIKTIG oppi alt det jævlige som har skjedd!!

Det er helt forferdelig, tankene går til de som er berørte og de som er drept...

Insyga sa for siden:

Tror vi legger ut Norske flagg-bilder for å vise at Norge er sammen om å ha et land med ytringsfrihet, og at vi alle er samlet imot den grusomme handlingen som har skjedd.
Mine tanker går til de pårørende, men akkurat nå er jeg bare kvalm og nummen

Zillah sa for siden:

80 flotte norske ungdommar vart skotne og drepne. Vi kan berre håpe at det ikkje blir fleire, av dei som vart skadde. Eg kjenner til ei av dei. Hennar interesse er å gjere verda til ein betre stad. For alle. Ikkje berre for seg sjølv.

Eg deler ikkje det politiske synet, men engasjementet og entusiasmen og det ungdommelege håpet for framtida... Korleis kan ein mann gjere noko så grusomt? Eg klarer liksom ikkje heilt ta inn over meg det som har skjedd, for det er så enormt og så forferdeleg. Men vi må reagere, det er det menneskelege i oss som reagerer på vanviddet.

Nettopp det at folk legg ut flagg osv er ikkje uviktig. Det er ein måte vi kan symbolisere at vi bryr oss. Ingen liv skulle gått tapt i går. Tapet av kvar og ein av desse menneska skaper ubotelege sår. Men dei stod for noko som var viktig for dei sjølve, og for oss andre som bryr oss om kvarandre. Ingen kan bringe tilbake ein einaste av dei vi mista, men vi kan hedre det dei stod for, og vise at vi bryr oss ikkje berre m varme tankar men i handling, om enn lita og "uviktig". Vise at vi vil ta det med oss vidare i den framtida dei skulle vore ein del av.

LadyLike sa for siden:

Jo så klart kan man ikke tenke sånn hele tiden, men jeg havnet jo midt oppi situasjonen 5min. etter at det skjedde. Folk løp rundt i panikk, røyk, kruttlukt, knuste glass overalt....Det er derfor jeg personlig ble litt redd. Jeg fikk jo bare beskjed om å løpe så langt unna jeg kunne og komme meg bort. Det var utorlig surrealistisk...:(

(og jeg pleier ikke være en person som tenker: hva om atte...men akkuratt i går synes jeg at jeg var for nærme..)

Carisma sa for siden:

Der jeg vokste opp var det et veldig sterkt nynazist-miljø som brukte det norske flagget mye, så for meg er det nesten bare 17. Mai det er ok å bruke flagget som symbol. Å se alle bruke det på den måten det brukes nå er for meg som å protestere mot Hitler med hakekors... :o

Zillah sa for siden:

Det er vårt alles symbol!! Ta det tilbake!

Catwoman sa for siden:

Er bare sjokkert over det som har skjedd..... Totalt ufattelig. Også sjokkert over alle som tok det for gitt at det var muslimer som stod bak!
Mine tanker går til de etterlatte :hearts:

Selvfølgelig er det helt legitimt å bli redd! Særlig når man er midt oppe i det, noe annet hadde vært rart, det er jo rent instinkt å ville rømme fra fare ...! Jeg tenker mer på ringvirkningene -hva som ønskes oppnådd med denne type handlinger, hvis mål gjerne er å spre frykt og splittelse.
:klem:

Ellers håper og tror jeg jo selvfølgelig at alle de som har byttet til norsk flagg som profilbilde på facebook, gjorde det med de beste intensjoner, som noen så fint sier over her. Jeg tenker vel mer bredt, egentlig, at nok flere tok ganske (og historisk sett, ikke overraskende, for all del) slutninger om hvem som kunne stå bak. Men enda verre, å ta flagget til inntekt for nasjonalistiske holdninger ...! Hvilket jo virkelig er fullstendig usmakelig i forhold til hva som har skjedd ...
At vi står samlet er viktig, og de eneste jeg egentlig bryr meg om her akkurat nå, er de berørte -de som har mistet noen, de som er skadet og som vil slite med ettervirkningene av dette. Det er helt forferdelig, og jeg er glad og takknemlig at jeg satt her trygt i den lille kåken min på Løkka, og så langt ikke kjenner noen impliserte.

Aline sa for siden:

Jeg la til et flagg på profilbildet mitt. For å vise støtte, for å vise samhold. Og jeg ser enda større grunn for å beholde flagget når gjerningsmannen er som han er.

Skal de få ta flagget vårt, som de omtrent har klart i Sverige?
Tro'kke det!

Det som har skjedd er uvirkelig og grusomt.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere eller hva jeg skal gjøre.
Hva er "lov" å gjøre og si. Hva skal vente?

Finnes ingen regler, men jeg tenker på det.
Jeg skal spille i et bryllup om to og en halv time.
Vet ikke hva jeg tenker om det heller.

forvirret og trist

Det er milevis av avstand mellom nasjonal og nasjonalist. Jeg bebreider ingen ved å ha et flagg på facebook, og jeg håper det er som du sier, Aline. At vi skal få la flagget være et symbol for alt annet enn hva han som har gjort dette grusomme, og alle hans meningsfeller står for. Dette går igjen og igjen, swastikaen -et østlig symbol for evighet, vil for alltid være et symbol på ondskap, islam som religion er sterkt stigmatisert. Det er alltid noen som tar symboler, tro, etc til inntekt for sin egen grusomheter og galskap. For meg har det norske flagg aldri hatt noen stor betydning. Kanskje jeg er bortskjemt fordi jeg har vokst opp i fred og frihet? Men ikke f**n om noen skal få lov til å ta det som symbol for noe så ondt og sekulariserende som det høyreekstreme og nasjonalistiske står for!

Karissima sa for siden:

Forvirret og trist :ja:
Dette skulle i utgangspunktet vært en svært så hyggelig dag her i heimen men det er ikke mye glede å spore her i dag :nei:

Snorkfrøken.... sa for siden:

For en tragedie, helt uvirkelig. Mine tanker går til de pårørende og rammede.

JenJen sa for siden:

Siden dette er en handling som går ut over hele landet er det bare naturlig at flagget vårt brukes som en synlig måte å vise samhørighet på. Det er det ene vi har felles, og for mange er det kanskje den eneste måten å vise sin støtte og omsorg på. For oss som bor så langt unna alt som har skjedd så er det vanskelig å vite hva man ellers skal gjøre, men det påvirker jo oss også og våre hjerter blør like mye. Flagget blir et uttrykk for at vi står sammen i sorgen.

LittForTung sa for siden:

I natt var dødstallet 10 på Utøya. 7 i Oslo. I morges var det oppdatert.... Da kjente jeg at jeg ble fysisk dårlig.... J

a, det handler om å skape frykt. Gjerningsmannen sørget for å bli tatt - i live, for å spre sitt budskap og for å skape frykt for å være engasjert. Ikke, IKKE, la frykten ta overhånd...men ta vare på hverandre.

Varme tanker går til pårårende og etterlatte i dag...

vimsen85 sa for siden:

Jeg var på festival i går og hørte bare litt om det som hadde skjedd. Men en av de jeg traff der (en venninne av en venninne) hadde vært på Utøya på torsdag. Hun snakket med noen på øya og fortalte at de gjemte seg mens en politimann gikk rundt og mange var skutt. Det var skikkelig skremmende. Det var litt uvirkelig å være i en sånn setting når så forferdelige ting skjedde.

Men det var helt forferdelig når jeg våknet opp i dag tidlig og det gikk opp for meg at to venner og tdligere kollegaer av meg var på Utøya. Jeg hadde ikke tenkt på det en gang. Heldigvis så jeg på Facebook at de har overlevd og var uskadd. Det blir feil å si at de har det bra, for de har det ikke bra. Men de er uskadd. Takk og lov for det.

Nå skal jeg egentlig på festival, men jeg vet ikke om jeg orker det. De skal ha markeringer og har oppfordret alle til å stå sammen i musikken og sånn. Regner med det har lagt en demper på fylla iallefall. Men jeg vet ikke om jeg orker å gå. Kjenner jeg blir helt matt og sliten. Jeg tar ting veldig innover meg og hjertet mitt er med alle som har mistet noen eller er skadde. Sitter her og gråter.

Jeg har grått mange tårer selv siden jeg sto opp. Jeg blir totalt overveldet, og klarer ikke helt å beskytte meg mot det. Men jeg tror at som det blir sagt, at vi kommer til, og også bør, gå tilbake til hverdagen vår ganske snart, men med det i ryggmargen at noe av uskyldigheten i landet vårt er borte ...

Det er helt absurd å tenke på nå at min første tanke, lenge før jeg skjønte NOE av omfanget (og fortsatt sa til meg selv at det bare måtte være en gasseksplosjon) var om Prince-konserten kom til å bli avlyst ... det er jo det eneste som har stått i hodet på meg de siste dagene. Akkurat nå så klarer jeg ikke en gang å tenke på det, selv om alle konsekvenser av dette bryter med vår frihet, så er jeg tynget av medfølelse for alle som er involvert.

Carisma sa for siden:

Noen som har lest "aldri fucke opp" av Jens Lapidus? Klarer ikke få han ene av hovedpersonene ut av hodet, sikker på det kunne vært gjerningsmannen fra i går han skrev om! Ensom ulv som finner seg en sak han tror det er verdt å dø for. Hva skjer egentlig i det man bestemmer seg for å gå så langt for det man tror på?

Georgine sa for siden:

Flagget er et symbol på sorg og samhold og at man står samlet som et land i det som har skjedd.

Jeg ser noen diskuterer på facebook og nærmest mener man er rasist om man har flagg og det er utfattelig trist når jeg ser at de jeg kjenner som er direkte rammen ikke skal få bruke flagget som følelse for samhold.

Man har opplevd noe forferdelig, man er utrolig glad for at sine egne er trygge og man gråter over de som er borte også skal det være klamt!!! at man har flagg?

Nerthus sa for siden:

Det er veldig mye sinne ute og går - vi bør kanskje la være og la det gå utover våre FB venner som jeg ser noen gjør... alle reagerer ulikt, noen vil "henge han" - andre går løs på FrP (fordi han HAR vært medlem der), andre igjen gyver løs på de som legger ut statusmeldinger som ikke handler om det grusomme som har skjedd, eller som tar til seg og misforstår kommentarer på egne statusmeldinger...

Midt oppi det hele legger en god venn ut et bilde av sin nyfødte sønn som etter to dager har kommet ut fra overvåkningen etter et smådramatisk keisersnitt...

Vi må bare leve oss gjennom dette - sammen - men samtidig på hvert vårt helt personlige vis.

Jeg har mange små livsfilosofier jeg prøver og leve etter, men i dag er det bare en som gjelder, nemlig "en dag av gangen..."

Mitt hjerte blør for alle ofre, døde, pårørende og alle som på et eller annet vis fikk dette så tett på seg at det vil sette spor til evig tid. :hearts:

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Virkelig en sorgens dag. Mitt hjerte blør for alle, de skadde, de døde, de pårørende, de etterlatte og spesielt til alle de som fortsatt lever i uvisshet om skjebnen til deres kjære! Nå må vi alle stå sammen!

Huldr sa for siden:

Leste bloggen, tårene bare rant ... Jeg underskriver på dette. Sender medfølelse og kjærlighet til alle involverte og også alle som ikke er direkte berørt, men som er det likevel fordi vi er knyttet sammen som mennesker og samfunn. Vi trenger masse kjærlighet i dag. Klem til alle :klem:

Carisma sa for siden:

Jeg ser mange legger ut statusmeldinger om at folk skal slutte å bruke dette politisk, men har enda ikke sett noe sånt. Har jeg bare sofistikerte venner? :o

Jeg klarer ikke helt å ta det inn jeg. Men alt kom mye nærmere når jeg opdaget at ei av mine beste venner fra barneskolen sannsynligvis er savnet! :eek:

Huldr sa for siden:

Ikke jeg heller. Tydeligvis bare anstendige mennesker på min liste. Hurra for det! :hearts: Uff, så trist :_oppgitt:

Jeg tror ofte man går rundt med et skall, det har vært sånn for meg i mange tragedier som har vært tidligere. Det er en beskyttelse og forsvarsmekanisme. Så det er ikke rart om man ikke greier det, spesielt om man er vant til å takle ting ved å gjøre seg tøff og ikke føle. Det er mange som har det sånn ...

Pruttilutt sa for siden:

Vi har et langt stykke arbeid for oss for å hjelpe de rammede, de savnede og deres pårørende. Men, jeg er av den bestemte oppfatningen av at dette er noe vi, som nasjon, kommer til å stå sammen om. Vi er sterke sammen, og i dag er vi alle AUF'ere og AP'ere.

Hva angår flagget anser jeg det som et budskap om styrket demokrati, fellesskap og brorskap. Dem som tolker det dithen at det handler om rasisme og/eller nazisme må ta seg en tur i skapet. Det er gjort mye stygt med flagget vårt, men for meg - og for sikkert flere enn meg - handler flagget om samhold, demokrati og folkesuverenitet. Patriotisme, giverglede og behov for å hjelpe til.

Det er en sorgens dag. En tur til sentrum av Tromsø var sterkt. Nesten tomme gater overalt. Flere politibiler patrulerte. Domkirken holdt et bryllup, men det var tydelig dempet stemning. Det var annonsert over hele byen meditasjonskonsert og gudsjeneste, og det er så flott! På torgtrappen var der tent flere lys. Rema1000 i nærheten gav hver kunde gravlys og telys.

Det er fremmedfrykt. Ikke for ekstremistiske organisasjoner, Krekar og andre mulige trussler. Det er fremmedfrykt for tanker og ideologier som er innad i nasjonen. Det vi ikke ser med det blotte øyet.

Mine tanker går til alle, uavhengig av hva de har opplevd, opplever og tror. Til hele Norge.

Carisma sa for siden:

jeg mener ikke aat flagget i seg selv er nazisstisk relaatert, men å bruke flaggbilder som symboler. og jeg sa vel nasjonalistisk.

Ser det dukker opp meninger rundt omkring om at gjerningssmannen bør få dødsstraff. Hvorfor det? Skal han slippe så lett unna? Er det ikke mye større straff å måtte leve i fangenskap resten av livet med vissheten om hva han har gjort? Og å aldri kunne få et normalt liv fordi alle alltid vet hvem du er. Ikke få bolig, omgangskrets, jobb.... DET er vel mer straff!

Pruttilutt sa for siden:

Rettet det ikke mot deg og dine ord, sa det på et generelt grunnlag pga. de meningene jeg ser på nett og særlig facebook.

Jabba sa for siden:

Fengselsstraffene i Norge er jo latterligt lave - i dette tilfellet er vel strengeste straff 21 år ?
Eller er det forvaringsdom i bildet her mon tro ?

Tenk å ha drept over 90 mennesker og kommer til å slippe ut av fengsel i god tid til å gjøre det igjen......

Deanna sa for siden:

Flagget er vårt symbol på nasjonens samhold og styrke. Hvis noen bruker det på annen måte, så må vi ta det tilbake. De får ikke lov til å ta det fra oss.

Det er heller ingen som skal skremme oss, eller fylle oss med hat. De som roper om dødsstraff har ikke skjønt det. De er redde og lar redselen fylle hjertet. Det er det siste vi trenger.

Jeg blir glad når jeg se nordmenn stå sammen og være sterke og uredde sammen. Vi har vår frihet og vår åpenhet, og den må vi kjempe for med kjærlighet.

Jeg synes heller ikke det er tiden å glemme at vi er en del av verden. Dette kan skje overalt, og vi må stå sammen både med de som er sterkere enn oss, og de som er svakere enn oss.

Jeg er fryktelig trist og lei i dag, dette går veldig innpå meg. Men jeg ser også et land med ryggrad, og jeg er stolt over å være norsk.

langaard sa for siden:

Føler meg helt satt ut! Hadde panikk en stund i går, da jeg ikke fikk kontakt med min sønn, han svarte heller ikke på sms! Fikk kontakt med kjæresten hans, som kunne fortelle at han var trygg!
Dette er helt grusomt, jeg har ikke ord!

Catwoman sa for siden:

Do not stand at my grave and weep.
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning's hush.
I am the swift uplifting rush.
Of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there. I did not die.

Oppfordrer alle som har meldt seg på arrangementet "30 minutters stillhet for ofrene" (eller hva den heter) på facebook om å sjekke det ut på ny. Ser det har blitt hacket en sånn side, og endret til støtte for Anders Behring Breiviks sak ...

Georgine sa for siden:

Den er ikke endret. Derimot så er de som er medlem her kunne få seg en ubehagelig overraskelse: www.facebook.com/event.php?eid=166957000044018

Den har nemlig byttet navn i løpet av natten.

Ja, det var den jeg mente ... Det er fa*n meg helt utrolig.

Nå skal jeg ned til byen en tur. Jeg føler jeg trenger å se sentrum nå.

:klem: på alle!

Carisma sa for siden:

Sentrum er nok for det meste ryddet nå, så bilder av feiebiler som kjørte i skytteltrafikk i går.
Jeg lurer på hva smellet egentlig har gjort med byggene der nede jeg. Kammerat av sambo var innom kontoret sitt i går i møllergata, og vinduene med ramme hadde flytta seg 20 cm innover i rommet (men holdt!). Endel av gårdene der er jo veldig gamle, f.eks den der justisen ligger. Som om ikke den er skeiv nok fra før! :rolleyes:

Aline sa for siden:

Gå gjerne inn på det eventen som er hacket og rapporter til facebook... håper dritten blir fjernet!

KarMa40 sa for siden:

Det virker jo ikke som om fyren har hatt mye til sosialt liv, sånn sett har han vel resonnert seg frem til at han ikke risikerer mye ved fengselsstraff i Norge, ref Greven eller hva han nå kaller seg for tiden.
Beredskapstroppen har vist utrolig beherskelse ved ikke å skyte under pågripelsen.

Jeg må si jeg er glad jeg ikke jobber i politiet eller rettsvesenet og står fritt til å fordømme og hate mannen og alle hans gjerninger. Jeg vil anta at vilkårene for forvaring er veldig aktuelle og vårt sterkeste håp hva gjelder soning utover 15 år i praksis. Det er ganske mye avstand mellom å forakte politiske motstandere og smile om de plages personlig og å iscenesette det mest dramatiske terroren i Norge siden andre verdenskrig for å personlige reise avgårde for å skyte ungdommer du tidligere ikke har møtt på nært hold.
Avstumpet er et ord som ligger nærme...

Og hva i hule helvete er i veien med folk på ytterkantene? Kan ikke tolerere multikulturalisme og raseblanding? Hva skal du gjøre da? bare snakke med tvillingen din? Personlig har jeg hatt problemer nok med å forholde meg til folk i min nærmeste familie, og sånn har vel de fleste hatt det innmellom. Det kalles tenåra og er jævlig for de fleste. Du trenger ikke noe manifest, bare bli voksen og kom deg ut i livet.

Nerthus sa for siden:

Greit at alle går inn på sine kontoinnstillinger og ber om varsling når navn på gruppe man er medlem av blir endret ... fy f... det er mye uintelligente mennesker der ute...

Jeg har nå vært i byen. Det har vært en helt virkelighetsfjern stemning. Soldater med våpen bak politisperring, butikkvinduer erstattet med treplater, politi over alt, og helt utrolig mange folk, smil og gråt, sol og regn. Midt i alt var det herlig trivielt å bare smile til ukjente, og se barn som hoppa i sølepytter.
Venninna mi hadde med seg en blomstbukett og jeg et telys som vi la utenfor domkirken. At det var helt pakket med folk har aldri plaget meg mindre. Og tårene kom de også. Det var sterkt, men samtidig vakkert på sin måte.
Det føles ikke lenger som om verden står helt stille. Jeg er glad jeg har vært i sentrum i dag.

KarMa40 sa for siden:

Nei.

Dette er vennene til stesøsteren min. For tjue år siden ville det vært en god bit av mine medelever på videregående.

Jeg tenker også at i mine år på Universitetet i Oslo har jeg uforvarende omgåttes folkene som holder liv i denne underskogen av internettavkroker der man anonymt kan hate hele folkeslag og grupperinger.

Jeg trenger ikke ikke å roe meg ned, jeg trenger å føde så jeg kan begynne med kampsport igjen og få ting ut av kroppen. Jeg synes hat og avsmak er helt på sin plass.

Og for ordens skyld vil jeg helst slippe å være auf-er eller ap-er for å ha medfølelse eller oppleve dette riktig.

Pruttilutt sa for siden:

Får gåsehud, Photo. Ser det på TV, men kan ikke sette meg inn i hvordan det faktisk er, hvordan det ser ut og hvordan stemningen er.
Verden står ikke lengre stille, og vi må vel sakte, men sikkert, begynne vandre med den.

I morgen er det fakkeltog her i Tromsø, kl 18 for de av dere som er her, hvor det ender i Domkirken etter cirka 2 timers tog.

Selv er jeg trett. Trett av kommentarer det er umulig å gi et vettug svar på. Kommentarer av politisk karakter, tildels rasistiske tilnærminger. Det smerter faktisk oppå det allerede verkede såret vi alle sitter med. Men sinne hjelper ingenting.

Pruttilutt sa for siden:

KarMa40: Dine uttalelser hjelper ikke særlig. Jeg velger derfor å trekke meg fra denne tråden.

Ja, det var spesielt. Men jeg føler det var viktig. Det er helt umulig å kunne forutsi hvordan man reagerer på noe sånt, før det faktisk skjer. Ingen reaksjoner er feil heller! Jeg har vært, kanskje overraskende ettersom jeg ikke er direkte berørt som annet enn medmenneske, utrolig følelsesmessig overveldet, og jeg har grått mye.
Jeg har heldigvis klart å ikke ta en eneste spekulasjon innover meg, men fortløpende forholdt meg til det som har blitt bekreftet av politiet.

Jeg har lenge sett på med bekymring over grupperinger som NDL og SIAN, for ikke å snakke om russiske nasister som har kommet til Oslo de siste par årene, angrep på Blitz etc. Jeg håper det i beste fall vil komme et større fokus på dette til nå så hermetiserte miljøet. Det er alt for lett å føyse de av, og ikke ta dem på alvor.

Carisma sa for siden:

What? Det hun sier er vel at vi ikke skal tie om de som lever ut hatet på nett, og dermed kan gli over i ekstremimse? Og du forsøker å kneble det??

KarMa40 sa for siden:

Beklager Pruttilutt, poenget mitt var snarere at jeg ikke trenger å påberope meg auf, for jeg er allerede et helt vanlig menneske, sånn som deg som synes at dette er forjævlig.

Pruttilutt sa for siden:

Handler ikke om å kneble. Jeg er fullstendig klar over ytringsfriheten.
Handlingen er gjort i hat, og da tenker jeg - sikkert naivt i deres øyne - at hans hat skal ikke få avle mitt hat. Jeg synes heller ikke synd på ham, for han er visstnok en knakende intelligent mann som dessverre har valgt å vende sine interesser mot ekstreme holdninger som går over de aller, aller flestes fatteevne. Han må stilles til ansvar, og da velger jeg faktisk vende min vrede mot straffeloven, men det er ingen relevant diskusjon det heller.

krokodillen sa for siden:

Jeg tviler ikke på at denne personen får forvaringsdom.

Lava sa for siden:

Godt du fikk høre at sønnen din var ok! :klem:

Jeg tenner lys hver kveld, og tenker mye på alle som er innblandet i dette på alle vis, både som nære pårørende og dem litt utenfor det helt nære.
Blir for mye å se på nyhetene hele tiden, så jeg MÅ kople ut og finne en tv-kanal som sender noe helt annet.
Blir helt rørt og satt ut av all oppmerksomheten fra andre land, men når jeg leste noen skrive at prosentvis så tilsvarer dette at statene mister 5000 mennesker, og på WTC forsvant 3000 mennesker...
Det sette det hele i ett helt annet perspektiv for min del. Jeg ble kvalm da jeg hørte at det var (da) over 80 personer døde på morgenen lørdag, og det er selvsagt altfor mange, men når det ble sagt det om %-vis så ble jeg virkelig dårlig!

Mine tanker går til alle pårørende! :love:

HenrikBooe sa for siden:

Hei

Håper dere syntes det er greit at jeg deler et bilde av fakkeltoget som var i Ålesund 25.07.11 :)

Var mange som møtte opp, noe som jeg syntes var kjempeflott!

Var flere som holdt taler. Var veldig trist, men samtidig fantastisk at så mange møtte opp :hearts:

bildet er tatt av meg foresten :)

Lindemor sa for siden:

Tusen takk for at du delte bilde!

Jeg har også gått i fakkel- og rosetog i kveld sammen mange andre. Det var en verdig og rørende markering som det var godt å få delta på.

I den kommunen jeg bor, som er en middels stor kommune, var det over 10 tusen som møtte opp. Fantastisk.

HenrikBooe sa for siden:

Ingen årsak :) Har flere bilder om dere vil jeg skal dele :)
I Ålesund var det 18-20 tusen mennesker som møtte opp :) Fantastisk!

Restart sa for siden:

I Oslo var det en så enormt rørende stemning...
200 000 mennesker, og veldig spesielt å være en del av.

Jeg så på det på VG nett nå da jeg kom hjem igjen også, og det var en så fin opplevelse.

Jeg var så takknemlig for å være en del av det, og det gir en sånn god fellesskapsfølelse å vite at det var sånne markeringer over hele landet.

Det var absolutt mange følelser i kveld, og en av dem var stolthet.

Faen så trist, vondt og urettferdig det som skjedde på fredag er. Jeg klarer ikke å legge det bak meg ett eneste minutt uansett hvor hardt jeg prøver. Tårene presser på hele tiden, og hverdagslige ting virker ganske meningsløse. Huff huff, jeg tenker på de pårørende og de overlevende og hvor grusomt de må ha det, og så sitter jeg her og har det vondt . har jeg "rett til" å ha det så vondt når jeg ikke kjente noen av de drepte personlig? Samtidig så sørger jeg jo over tapet av medmennesker, og for hele Norge - og den sorgen må da være like berettiget hvis man kan bruke et sånt ord? Skulle ønske jeg kunne gjøre noe. Det blir godt, dog vanskelig, å begynne på jobb igjen på mandag!

Skjønner akkurat hva du mener! Jeg har også en mann som er litt mørkere i huden, og er fra et muslimsk land.. Virker heldigvis ikke som om det er noen lynsjestemning her i Trøndelag iallefall.

Kanutten sa for siden:

Sambo og jeg er nettopp kommet hjem fra fakkeltoget. Det var utrolig emosjonelt og deltagelsen var enorm. Samholdet er vakkert! :love:

22 juli blir stående som en underlig dag; det som skjedde i Oslo/Utøya og den oppmerksomheten rundt det, en bekjent av meg som mistet barnet sitt i en ulykke, men som IKKE får oppmerksomhet eller hjelp, og ei venninne av meg som giftet seg bare en time før det smalt.

Idarull sa for siden:

Jeg tror ikke jeg helt har skjønt hva som skjedde der ute. Snakka med ei på jobben, sønnen hennes hadde hjelpa hu jenta som mista mora si etter hu kom fra øya. "Mor Utøya". Har litt klump i halsen nå egentlig. Tenker på hu som mista mora si altfor tidlig, og under sånne tragiske omstendigheter....

Lindemor sa for siden:

Mine tanker har gått mange, mange ganger til dere som gjorde en fantastisk innsats Trixie. Virkelig. Sender gode klemmer din vei. :klem:

Bokhylle sa for siden:

Det har vært en trist og surrealistisk uke.

Har ikke mistet noen venner eller kjente selv, men kjenner jo flere som har mistet noen. Vi er et så lite land at det er vanskelig å unngå. Helt forferdelig. Og det er så fælt å høre vitner fortelle om hvordan det var på øya, se bilder og film fra Oslo rett etter at bomben eksploderte, og høre om alle de omkomne. Faren til en venn av brødrene mine ligger i kunstig koma fikk jeg vite i dag, etter bomben. Forhåpentligvis overlever han, men han kommer kanskje til å miste beinet.

Hvil i fred alle dere som mistet livet 22. juli, og jeg sender også varme tanker til de som fortsatt ligger på sykehus og kjemper for livet med store skader. Tenker også på de som overlevde, både etter bomben i Oslo og på Utøya. Klarer ikke en gang å forestille meg hva de må ha gått gjennom.

Har også veldig vondt av den siktedes nærmeste familie. Tenk å oppleve at en man elsker og holder nær og kjær gjør noe slikt. Håper at alle har vett og empati nok til å la dem sørge i fred.

Uff... Lille Norge. Har felt mange tårer den siste uken, spesielt de første dagene. Men det har også vært fint å være i Oslo og tenne lys og legge ned blomster. Var også med i starten av fakkeltoget i Bergen, og det er utrolig fint å se hvor mye de fleste faktisk bryr seg.

OnMyOwn sa for siden:

Lurer så på hva som skal skje med alle blomstene, lysene, kort og andre ting folk har lagt ned over hele Norge......Håper skriftlig dokumentasjon blir tatt vare på.....

Cyan sa for siden:

Alt skal taes vare på, og blomstene skal det visst lages kompost av og brukes til et minnesmerke.

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Det er lenge siden det ble oppdatert i denne tråden, men jeg sitter og ser på dokumentaren på tv2 sumo og jeg får innmari vondt i magen. Må ta meg pauser innimellom.

Jeg skulle selv vært på Utøya 22.juli, en ren tilfeldighet gjorde at jeg ikke reiste. Jeg mistet mange venner, og nå som rettsaken snart begynner for fullt merker jeg at følelsene kommer til overflaten igjen. Sorgen er fremdeles der, men den er enda dypere enn i starten. Allikevel, livet går videre, hvilket gjør det helt forjævlig og godt på samme tid.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Kan jeg få lov til å gi deg en stor klem? Om enn ikke i virkeligheten, så over nettet? Man blir så tom for ord.:klem:

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Tusen takk.

Jeg blir helt skjelven jeg altså, av å se slike ting. Og så klarer jeg ikke å la være, det er jo den fantastiske øya jeg har vært minst 10 ganger på tidligere, på dugnader, konferanser og sommerleirer. Jeg har vært på 5 eller 6 sommerleirer, så det er helt merkelig. Snodig. Rart. Motbydelig.

Jeg kommer aldri til å bli sint for at det regner, det var nemlig det som gjorde at jeg aldri reiste. Ville så gjerne se Gro den dagen, men orket ikke tanken på være på Utøya en hel dag i øspøsende regnvær. Jeg vet hvordan det er, spesielt når man må reise helt fra Kristiansand for så å reise hjem igjen på kvelden. 6 timer én vei for å møte regnet var ikke fristende.

Og tenk, at det faktisk var mitt lykketreff. Ufattelig ekkelt å tenke på.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.