< Tilbake til oversikten

Østersopp til soppstuing?

nightly sa for siden:

Tenkte jeg skulle lage biffstrimler med soppstuing i dag og har kjøpt inn noe østersopp, som jeg har hørt skal være veldig gode.

Men er det noen som vet om de kan tilberedes som all annen sopp? Steke det i smør og fløte (er det kremfløte eller matfløte dere bruker?) evt noe hvitløk?

Kom gjerne med oppskrifter dere bruker!

smgj sa for siden:

Østerssopp er som annen sopp. En runde i panna med litt godt smør, salt og pepper om man skal benytte det som siderett til annen mat - eller som soppstuing (tilsett fløte i panna etter surring i smør). Hvitløk ville ikke jeg brukt rett på østerssoppen - men det er en smaksak.

nightly sa for siden:

Ok, men du.. Jeg får aldri kremfløta tykk jeg.. Tar det bare veldig lang tid eller?

smgj sa for siden:

Bruk litt og litt fløte mes du har panna på såpass varmt at det koker "overalt" oppi. Ha kjøkkenvifta på full spiker. Rør hele tiden - ellers brenner fløten seg. Vitsen er å dampe ut vann slik at du sitter igjen med mest fett og melkeprotein. Det er nemlig tykkere enn fløte.

Det blir ikke kjempetykt, men litt mer enn rennende. :)

nightly sa for siden:

Ahh, takk! Da får jeg håpe jeg klarer å imponere gubben i kveld;)

Alynna sa for siden:

Østerssopp kan du fint tilberede slik, de er litt annerledes i konsistens, og milde og gode på smak. Litt mer som skogssopp, men det er jo så mangt igjen :P Er selv ivrig sopplukker. Hadde kanskje byttet hvitløken med litt vanlig løk i tynne tynne båter (ikke for mye) så smaker du mer av østerssoppen. Løk og østerssopp smaker fortreffelig surret sammen. Salt og pepper.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.