Har aldri hatt et munnsår i hele mitt liv men etterat jeg begynte på ketolyse så har jeg stadig sårhet i munnviken der det sprekker. Må jo bare kalle det for munnsår... Hvorfor i all verden har jeg fått det? Flere som erfarer dette?
Sprekker i munnvikene er ikke munnsår, men oppleves jo tildels likt!:p
Veldig ofte kommer det av vitamin- mangel. Tar du ketolysevitaminene eller tilsvarende?
Da min sønn var plaget av det, kjøpte jeg en salve på apoteket, A-DERMA Avoine rhealba Dermalibour
Den inneholder blant annet sink som hjelper godt på sårtilhelingen og hindrer nye sprekker.
Drikker du nok? Det er også lurt å unngå leppeprodukter (bruk heller kokosolje eller aloe vera, eventuelt noe med kort innholdsliste og vitamin e - olivenolje?).
B2, b6 og b9-mangel kan føre til slike revner i munnvikene.B-vitaminer får vi jo ikke lenger gjennom korn, så jeg tar tilskudd siden jeg er på lavkarbo. Om man spiser variert kan man få i seg b-vitaminene på lavkarbo også, men det er lurt å lese om hvordan.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.