< Tilbake til oversikten

Munnsår?

lucifine sa for siden:

Har aldri hatt et munnsår i hele mitt liv men etterat jeg begynte på ketolyse så har jeg stadig sårhet i munnviken der det sprekker. Må jo bare kalle det for munnsår... Hvorfor i all verden har jeg fått det? Flere som erfarer dette?

Kitt sa for siden:

Sprekker i munnvikene er ikke munnsår, men oppleves jo tildels likt!:p
Veldig ofte kommer det av vitamin- mangel. Tar du ketolysevitaminene eller tilsvarende?
Da min sønn var plaget av det, kjøpte jeg en salve på apoteket, A-DERMA Avoine rhealba Dermalibour
Den inneholder blant annet sink som hjelper godt på sårtilhelingen og hindrer nye sprekker.

smgj sa for siden:

Spiser du nok sink og får du i deg godt med omega3? :)
God bedring - munnsår er VONDT.

lucifine sa for siden:

Tar ketolysetablettene ja! Omega3 er det verre med sparkelittmedfoten Kan det skyldes lite omega3 altså? Aldri hatt problemer før..?

smgj sa for siden:

Jeg vet ikke - jeg vet bare at godt balanserte fettsyrer gir mer naturlig fuktig hud. Så tenkte jeg at det kanskje da også kunne gjelde for leppene.

Jeg ser at omega3 listes på en del siter som omhandler "cracked lips" - og det gjelder også for b2 (riboflavin). www.mybodylanguage.co.uk/crackedlips.htm

Drikker du nok? Det er også lurt å unngå leppeprodukter (bruk heller kokosolje eller aloe vera, eventuelt noe med kort innholdsliste og vitamin e - olivenolje?).

Yrla sa for siden:

B2, b6 og b9-mangel kan føre til slike revner i munnvikene.B-vitaminer får vi jo ikke lenger gjennom korn, så jeg tar tilskudd siden jeg er på lavkarbo. Om man spiser variert kan man få i seg b-vitaminene på lavkarbo også, men det er lurt å lese om hvordan.

lucifine sa for siden:

Bestiller time hos legen i morra. Takk dere!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.