< Tilbake til oversikten

Utskeielse = magetrøbbel?

FrkMarge sa for siden:

Hver gang jeg unner meg en bitteliten utskjeielse får jeg skikkelig magetrøbbel etterpå...
Noen få timer etterpå blir jeg kvalm, så kommer luftsmertene og i verste fall diaré... det kan vare et par dager før det gir seg igjen...

...er dette vanlig?:confused::confused::confused:

Er ikke store bommene jeg har gjort, men har hatt en heftig uke nå med 70-års lag, minicruse og kaffebesøk og det har blitt 2 tynne skiver is (den ene lettis riktignok), et ganske stort stykke rabarbrakake og litt mer jordbær og fløte og ellers litt mer mat enn ellers i løpet av uka:rolleyes:
Nå ligger jeg på sofaen og tør egentlig ikke lee meg omtrent i redsel for at jeg egentlig burde gått med bleier:o

Har hatt en mildere variant av dette en gang før da jeg spiste rømmegrøt til middag, men det var jo ikke så ille som det denne uka ar vært da....:p

Anitave sa for siden:

Jeg reagerer alltid med litt luftsmerter i løpet av en times tid etter jeg har inntatt.. Løs mage/diare kommer mange timer etterpå eller dagen etter. Men det er over etter ett døgn ca.... Jeg skeier ikke ut på kvelden hvis jeg skal noe dagen etter, kommer an på hva. Jeg vet ca hvordan jeg reagerer på forskjellige ting. Noe matvarer fjerter jeg voldsomt av og da bør jeg være alene, men det er over etter en halv dag... andre varer får jeg blaut mage og det er oftes over etter ett døgn. Enkelte få ting får jeg skikkelig magesmerter, kvalme og hodepine av i løpet av de neste timene etter inntak. Så jeg må veie opp i mot hva jeg skeier ut med på hvordan timeplanen ser ut de neste timene og dagen etter..... Men vi er jo forskjellige på hva vi tåler og hvor mye vi tåler av å skeie ut.

smgj sa for siden:

Innebærer utskeielsene at du spiser en matvare du ellers ikke spiser på lavkarbo? I så fall kan du ha funnet en matintoleranse...

FrkMarge sa for siden:

Ja det gjør jo det... det går jo på hvetemel.
Jeg har ikke spist noe som helst av bakst - overhode ingenting - i løpet av disse 5 (?) ukene jeg håper jeg har vært i ketose nå.
Kosten min nå består egentlig kun av kjøtt,fisk, grønnsaker, fete meieriprodukter (ost, fløte og rømme), og litt bær med fløte på innimellom.

Første utskeielse var en porsjon rømmegrøt med natreen på.
Resultat: ekstrem kvalme og luftsmerter utover kvelden og litt diaré dagen etterpå. Men det gikk da over...:o

Utskeielse 2 var min svigerfars 70-årslag. Da spise jeg et lite stykke hjemmelaget is.... Fikk ikke diare, men ble oppblåst og kvalm.

For 3 dager siden spiste jeg et stykke rabarbrapai... skulle ikke gjort det kjenner jeg...
Så var det kaffeselskap dagen etter og da tok jeg bittelitt lettis (den burde være grei i små mengder en sjelden gang eller?:confused:)
Men nå har jeg aldså fortsatt diaré, selv om det er på tilbakegang. Magen er fortsatt ballong og jeg er småuvell:(

Fløte, egg og natrena bruker jeg jo ellers også... men jeg merker at fløte og kaffe gjør det verre når jeg er sånn jeg er nå. Må kutte fløte til jeg er i form igjen.

Hvordan vet man at det er en matintoleranse?
Vil det si at jeg har glutenintoleranse???:confused::confused:

Megvel sa for siden:

Det er tre forskjellige jeg tenker på. Dette kan du lett teste ut!
Laktoseintoleranse
Gluten/hveteintoleranse
Fruktoseintoleranse

Enkelt sagt - Hold vanlig lavkarbo ei uke, så tester du et glass melk. Greit? Forferdelig? Om greit, ta en uke til, så lag saus med hvete. Greit? Samme igjen, prøv et stykke frukt. Greit? Ikke?

Noen voksne har vanskelig for å tolerere laktose generelt, det finnes enzymtabletter du kan ta.

Rin sa for siden:

Det er nok ganske vanlig, ja. Jeg blir direkte syk av potet/mel/gluten-greier, så det frister rett og slett ikke noe særlig, lenger. Sukker "tåler" jeg, men blir liksom litt fyllesyk av det.

FrkMarge sa for siden:

Må jeg kutte ut, fløte, rømme og ost også da? for å sjekke ang laktose?:confused:

smgj sa for siden:

Dersom du spiser fløte og rømme i de mengder som er vanlig på lavkarbo og ikke har problemer - så er det nok neppe melk som er problemet... :) Det er i så fall det du bør teste sist om ikke noe av det andre som er foreslått gir deg et hint.

Jeg tipper at du enten har et snev av glutenintoleranse eller ren hveteallergi (man kan nemlig reagere på bestemte kornsorter også, ikke bare på "gluten").

Det er forøvrig ganske vanlig at man starter med en irritasjon, ignorerer den over lenger tid og utvikler flere... Så det kan hende at fløten kun irriterer når magen/tarmsystemet allerede er "plaget".

FrkMarge sa for siden:

Ja det er sånn det føles... Ellers kan jeg godt kose meg med fløte, men rømmen er "tryggere" på en måte... Vanligvis drikker jeg ikke melk heller, så har ingen formenng der. Er det noen måte jeg kan få stadfestet en sånn allergi/intoleranse via legen? Om det er det jeg har (har mistenkt overfølsømhet for gluten og særlig hvete, i mange år), hadde det vært greitt å ha det "på papiret" om du skjønner hva jeg mener...:o

smgj sa for siden:

Om du skal ha "på papiret" at du reagerer på gluten må du spise gluten i 2-6 måneder + få tatt prøve av tarmtottene og prøven må bevise at de er "flate". Skolemedisinen anerkjenner ikke annet enn det som gir utslag på prøvene deres.
Om mel-proteinallergi kan testes på andre (som anerkjennes) måter vet jeg ikke. En eliminasjon/provokasjon vil fortelle deg bedre hva du tåler enn noen prøve...

Megvel sa for siden:

Ren hveteallergi kan fastlegges ved blodprøve.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.