Grensen er individuell - så du må nesten prøve deg fram :) Noen kan spise mer enn 30 også og fremdeles være i ketose.
Ketostixen kan ha variabel kvalitet, noen ganger må man kjøpe seg en ny boks fordi den gamle faktisk ikke fungerte...
Ikke heng deg opp i stixen, har du kontroll på antall kh, spiser godt med fett og ellers følger reglene for ketolysekuren er du nok i ketose etter få dager :)
Du har jo også vektnedgang, selv om den første uken vanligvis er kun vann - så nyt maten, og planlegg det du skal spise framover :)
Det skjer hele tiden det... Hvorfor kroppen slipper mer den første tiden har jeg ingen formening om. Tror jeg kanskje har hørt noe om at glukose i musklene binder mer vann enn om musklene ikke er proppet fulle?
Karbohydrater binder 2,7g vann pr gram, så ikke noe rart at man mister mye vann ved å kutte ned på karbene, og da mest mens kroppen brenner karbolagrene.
Vi har sukkerdepot i lever og litt sukker lagret i muskelcellene våre (lagret som glykogen). Når vi er i aktivitet er det disse depotene som tømmes først, da dette er den lettest omsettelige energien vi har i kroppen.
Som Carisma sier binder hvert gram glykogen nesten 3 g vann, så når disse sukkerdepotene tømmes kvitter vi oss også med en del vann i kroppen.
Det er altså i starten da disse sukkerlagrene tømmes at vi mister mest vekt. Og om vi ikke fyller lagrene på ny, vil vi ikke ha ekstra vann å miste, altså ikke se så stort vekttap ved fortsatt slanking.
Leverglykogen
Leverglykogenet har som oppgave å opprettholde stabilt blodsukkernivå, noe den klarer selv etter uker med faste. Glykogen fra lever forsyner hjernen som bruker glukose som energi. Blodsukkernivået er relativt stabilt rundt 5 mmol/L. Dette styres av hormoner (insulin og glukagon) og nervøse stimuli som registrerer endringer i blodsukkernivå og stimulerer lever til å sende ut mer eller mindre glukose samtidig som opptak i annet vev reguleres i ønsket retning.
Tomme glykogenlagre i lever og lavt blodsukkernivå (hypoglykemi) er assosiert med tretthet. Hvor fort lagrene tømmes avhenger av størrelse, kosthold og aktivitetsnivå. Lagrene er på ca 80 – 150 g, men det skjer en produksjon av glukose på ca 180 g per døgn fra lever og nyrer. Dette kalles glukoneogenese (neogenese – nydannelse) og foregår ved at lever danner glukose ut fra sirkulerende aminosyrer, glyserol, laktat og pyruvat. Oppbygging av lagrene skjer i hvile og ved lav intensitet med en hastighet på ca 2 – 7 % per time avhengig av type karbohydrat, tidspunkt og inntatt mengde. Ved en hastighet på 5 % per time tar det ca 20 timer å gjenoppbygge tomme lagre.
Muskelglykogen
Muskelglykogen har som oppgave å forsyne muskelen med glukose. Denne glukosen er fanget i musklene siden molekylene er fosforylert og mangler et enzym som kan omdanne glukose–6-fosfat til glukose. Dermed kan ikke muskelglykogen bidra direkte til å opprettholde blodsukkernivået.
Imidlertid kan nedbrytingsprodukter fra muskel, som laktat, pyruvat og alanin gå ut i blodbanen, til lever og brukes til gjenoppbygging her (glukose – alaninsyklus, cori syklus). Størrelsen på glykogenlagre i muskel varierer fra 300 – 500 g. Hvor fort lagrene tømmes avhenger av intensitet, varighet, treningsform, størrelse på lagrene og tilførsel av glukoseholdig mat og væske under aktivitet. I hvile forbrennes ca 90 % fett og 10 % karbohydrater. Ettersom intensiteten øker hentes mer energi fra karbohydrater siden dette gir mer energi per tidsenhet enn fra fett.
Hei! Hvordan starter man tråder???? Jeg bare lurer på om det er ok med helmelk i kaffen? Jeg er på 3. dagen og har gått ned 1,4 kg (vann?) siden torsdag morgen. Er det mulig at jeg kan fortsette med helmelken min i kaffien, eller bør jeg strengt talt bruke kremfløte/ingenting??? (tusen takk for svar)
Gå inn på riktig underforum og trykk på ny tråd øverst til venstre.
Hvorvidt du kan fortsette med helmelk kommer jo an på hvilket nivå karb pr dag du har valgt å legge deg på, mengden melk du bruker, og hva annet du spiser. Regn på det :-)
Er det noen spes grunn til at du ikke ønsker å bruke fløte?
Btw noen opplever melkeprod som partystopper. (og noen må pøse på med masse fett, andre må tenke kcal i tillegg til karbo, vi er alle forskjellige, du må teste ut hva som funker for deg)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.