< Tilbake til oversikten

Byggris

liquid84 sa for siden:

Ja, dette byggris greiene som dei er begynt å reklamere for på TVen er det like gale som vanlig ris? :confused:

Jeg tenker for noen på lavkarbo/ketose...

langaard sa for siden:

Ja, nesten like ille. Byggris har 67,5g kh i 100g, ris har ca 76g kh:eek:

liquid84 sa for siden:

:eek: Så pass.

Jaja, da vet jeg noe mer jeg skal holde meg unna. ;)

Gracella sa for siden:

Hmm, det står 24,5 g karbo på den byggrispakken jeg har.
Det er noe jeg spiser en gang i blandt.

Edit: Det er Møllerens byggris express (diverse) jeg har.
(Og jeg går ikke ut av ketose selv om jeg spiser dette til middag.)

langaard sa for siden:

Har ikke sett den reklamen jeg, trodde det var vanlig byggris det var snakk om:)

nellie sa for siden:

Byggris er ikke noe særlig på et ketogent kosthold, men på f.eks Lindberg eller generell lavkarbo er det et veldig god alternativ i et C-måltid. Byggris har glykemisk index på 35. Fullkornpasta f.eks har ca 40.

Noenkiloformye sa for siden:

Jeg har og vurdert byggris som alternativ en gang i blant. Fant 3 typer, det var vel den med tomat og basilikum som hadde færrest kh.

Forresten..... Når det står kh i ris, er det snakk om tilberedt eller utiberedt vare? For 100g tiberedt vare vil jo ikke gi 100g utilberedt vare. Om risen da veier det dobbelte etter at den er varmet, vil jo det si at man får i seg dobbelt mengde kh..... jeg tar ikke helt feil nå vel? :confused::)

Gracella sa for siden:

Disse byggrispakkene skal ikke tilsettes vann,, baare varmes opp. Så der er nok karboinnholdet pr 100 g spiselig vare.

Det tror jeg står på en del pakker også. Noen sausepakker står det næringsinnhold for tørr vare og deretter for ferdig tilberedt vare.

Ah, så det er trygt når man ikke går ketolyse veien?

Gracella sa for siden:

Tja, trygt og trygt... De ...eeeh... luftige bivirkningene jeg får etter å ha spist slikt, kunne ha drept en hest eller to... De stinker!!! :eek:

Gracella sa for siden:

Ellers står det at byggris består av trege karbohydrater, så det er nok ikke det verste man kan spise hvis man først skal spise kornprodukter ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.