< Tilbake til oversikten

Lavkarbomat uten kjøleskap

Student88 sa for siden:

Hei:) Etter eit inspirerande foredrag om lavkarbo av ein foredragsholdar, valgte eg å låna boka til Annika Dahlquist på biblioteket. Same dag rydda eg ut alle matvarer med karboinnhold over 5 g/per 100 gram og var klar til å testa. Syns det er deilig å vera i ketose, og har lyst å prøve å halda meg til lågkarbo kost. Men, første utfordring blir om halv anna veke, ei venninne og eg skal gå tur i fjella, fire dagar og tre netter om været blir som me håpar. Og, me skal bu på turistforeningshytter. Eg gjekk same turen i fjor, knall fint. Men, kva mat skal eg ha med? Det er ikkje kjøleskap på nokre av hyttene, og eg tenkjer at me dagsetappar på rundt 6-timar med 10 kg sekk blir eg nok svulten i løpet av tida vår i fjellheimen. Einaste eg kjem på er mandler som har ok lågt karboinnhold. Kan jo droppe lavkarbo desse dagane, men vil nå helst fortsette. Mulig me finn litt bær og kan fiske der. De som har peilig, ville det ødelagt forbrenninga med nokre dagar utan så mykje feitt/mat?

kattungen sa for siden:

Spekeskinke kan vel holde seg ganske greit i romtemperatur, kan det ikke det? Og paranøtter, mandler, mørk sjokolade (86%), avocado, enkelte typer ost?

krokodillen sa for siden:

Hvis du søker på "telttur" får du opp flere tråder som sannsynligvis er relevante for deg. Tror det ligger noen ganske nye tråder i underforumet for generell lavkarbo, med mange tips.

Vi har prøvd å holde oss til lavkarbo på telttur i år, det har blitt litt mer karbohydrater enn hjemme, men bedre enn hva vi pleide å spise på telttur før.

smgj sa for siden:

... og dessuten skal du nok opp i høyere aktivitet enn du er i til vanlig? Det hjelper jo forbrenningen bra - uansett karbohydratmengde. :)
Spekepølser har også bra holdbarhet og ofte (sjekk pølsene) bra med fett i forhold til karbohydratene.

martefie sa for siden:

Skal du bo på helpensjonshytter eller ubetjent/selvbetjent?

Havregrøt med medbragt kokosolje og hakkede nøtter og et egg ved siden av er vel bedre en 3* kneipp med brunost og syltetøy, hvis du skal bo betjent med mat.

Men uansett boform:
Slik taffelost holder bra. Kokte egg holder noen dager. Tubeost, makrell i tomat og sardiner og dess like. Smør over i mer varig plastboks (enn den som følger med) funker også bra, så lenge solen ikke står på.

Megvel sa for siden:

Hermetikk! Turistproviant og Snurring. Tunfisk i vann med medbragt olje (raps eller EVO oliven). Skinke på boks.

Festina lente sa for siden:

Spekemat, tørket kjøtt (beef yerky) og tørrfisk. Rent protein, holdbart og lett å bære. God tur! :)

mysil sa for siden:

Fiberrik og osteknekkis til å ha pålegg på :)

Student88 sa for siden:

Tusen takk folkens! Ser ut til at det skal gå bra:)

Takk for bra tips, det skal eg gjera:)

Yrla sa for siden:

Jeg tror jeg hadde satset stort på nøtter som mandler og valnøtter siden man ikke trenger mange gram av det for å få næring nok med tanke på at du skal bære maten. Å drasse med seg champigningbokser og asparges på glass viser ikke næringsvett;).Tørka kjøtt veier heller ikke mye. Og litt mørk sjokolade siden det blir mye vandring.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.