< Tilbake til oversikten

Rastløse bein

Bønna200 sa for siden:

De siste nettene har jeg hatt forferdelig rastløse bein. Jeg klarer ikke ligge stille og må sparke i lufta for å roe dem ned. Dette hjelper kun en kort stund, så er det pån igjen.
Kan dette ha noe med forandringen i kostholdet? Har noen evt noen tips?
Jeg har aldri hatt dette før... Og nå har jeg nesten ikke sovet på fire netter, så føler meg ganke gåen :(

Gracella sa for siden:

Magnesium har hjulpet mange.

TrillTrall sa for siden:

Magnesiumtilskudd. :)

Bønna200 sa for siden:

Takk for raskt svar! Når jeg tenker meg om har jeg vel hørt at mange på lavkarbo tar magnesium. Da får jeg prøve det :)

Bestemamma sa for siden:

Eneste som hjelper meg er å innta karbohydrater om kvelden rett før sengetid.... Magnesium hjalp ikke meg.....:(

Bønna200 sa for siden:

Jeg spiser ca en kilo grønnsaker om dagen, så tror ikke det er der jeg feiler;)

Nå har jeg kjøpt magnesium, så får vi se hvordan det funker. Hvis ikke får jeg vel prøve litt karbo før natten da... :)

langaard sa for siden:

Jeg har lest at jerntilskudd kan hjelpe mot ratløse ben.

Bestemamma sa for siden:

Om du spiser ca en kilo grønnsaker per dag, hvor mange karber ligger du på da?

Bønna200 sa for siden:

Prøver å ligge på ca 100 karber per dag :)

Bestemamma sa for siden:

Hei, mulig du har rett....jeg har jo fått beskjed fra legen min om at jeg har nesten tomme jernlager, svært lav blodprosent og alvorlig B12-mangel...skal se det er der det ligger.....Men hvorfor hjelper karbohydrater med mine rastløse ben og dårlige nattesøvn.(Placebo?)....Dette må forskes på....:D

Bestemamma sa for siden:

ÅÅÅÅ, jammen da ligger du jo skyhøyt over meg....jeg pusler rundt på 30-40 jeg, og syns det er mye i forhold til da jeg spiste 15-20 per dag.....Og de 30-40 er inkludert kveldskarbene..... eller sovekarbene som jeg kaller dem..... De består av to spiseskjeer med lettsyltetøy fra Nora......:D

Bønna200 sa for siden:

Siden jeg har vært så slapp i det siste har jeg tatt jerntilskudd den siste uken. Har fått litt mer energi, men beina vil ikke ligge stille...

Bønna200 sa for siden:

100 karber er mer enn lite nok for meg ;) Og går ned 1-2 kilo i uka, så jeg er fornøyd :)

Bestemamma sa for siden:

Du har jo så mye å gå på så det er bare rett og rimelig at du går ned i vekt på såpass høyt nivå av karber....jeg er så og si ferdigslanket, bare pyntekiloene igjen...de tar jeg til høsten....Vil holde meg på dette nivået av karber for jeg liker å være i Ketose.....
Håper vi finner ut av dette med søvnen. Søvn er viktig for oss....:)

Bønna200 sa for siden:

Ja, jeg har foreløpig veelid mye å gå på. Startvekten var nesten 140 :( Det hjalp ikke akkurat at jeg var sengeliggende og avhengig av rullestol fra oktober i fjor til april i år heller... Så det kan være at jeg går ned litt nå fordi jeg kan bevege meg litt igjen også. Om ikke så mye.. Men nå en vekten på 134 hvertfall :)

Bønna200 sa for siden:

Også glemte jeg jo helt å si at jeg tok to magnesium før jeg la meg i går. Sto en tabl en til to ganger i døgnet. Siden det var første gangen tok jeg like greit to på en gang. Og i natt sov jeg mye bedre:) Er det virkelig mulig at det kan virke så fort? Såfall var det vidundermedisin for meg:) Søvn er helt klart viktig.

Megvel sa for siden:

Jepp, essensielle mineraler er ganske mirakuløse slik...

Bønna200 sa for siden:

Jippi:) Da er forhåpentligvis søvnen reddet framover:)

Tirililltove sa for siden:

Får du behandling for b12 mangel, det kan nemlig føre til nevropati i bena og er svært plagsomt om natten, svært viktig og få korrigert dette.
Alt kjøttet i denne dietten har jo mye b12, men følg opp dette med blodprøver er mitt tips.

komatøs sa for siden:

Jeg kan ha rastløse bein om natten i perioder, og kjenner meg godt igjen i søvnløse netter! Nå virker det som du har rastløshet i begge beina....? Jeg hadde mest i høgrebeinet, og hovedforklaringen på det er en låsning jeg har nederst i ryggen/bekkenet og den tirrer noen nerver når ryggen er "irritert". Det som hjelper (bortsett fra kiropraktor) er å strekke ut ryggen før leggetid ved å legge seg ned og gjøre en "twist".
Nå vet jeg ikke om du har låsninger, men tja, greit å legge til en ekstra mulig forklaring likevel:)

Bestemamma sa for siden:

Før jeg begynte på dette kostholdet brukte jeg alltid å knekke opp ryggen min når jeg hadde lagt meg, eller twiste som du kaller det. Men etter at jeg ble tynnere får jeg ikke lenger til å knekke opp ryggen min, føler egentlig ikke at jeg har noe behov for det heller, men prøver innimellom like fullt....:D

Bestemamma sa for siden:

Doktoren min er så dum at hun tror at det er mitt nåværende kosthold som er skyld i B12-mangelen. Men det tar 3 til 4 år å tømme B12-lagerene i leveren så det jeg har holdt på med siste året kan umulig ha skylden. Dessuten spiser jeg jo så mye kjøtt som jeg aldri har spist før + både melk/fløte og egg i mengder. Så jeg spiser i hennhold til ernæringsrådene når det gjelder både B12 og annet. Eneste jeg ikke har begynt med er lever...det fikk jeg stygt til en gang på 80-tallet, etter en vond lever-episode, så jeg har holdt meg til leverpostei siden da:p

Om ikke evnen til å ta opp B12 i tarmen min er ødelagt etter mange år med diaré og te-misbruk er jeg mest fristet til å prøve å få opp igjen B12 nivåene ved å fortsette med rett kosthold og ikke ta B12 tilskudd..... Diaréen er det blitt helt slutt på etter at jeg begynte på LCHF-kostholdet, og sterk sterkt søtet svart te sluttet jeg med da jeg la om kostholdet for ganske nøyaktig ett år siden......:)

Bestemamma sa for siden:

Da er du jo godt på vei til et bedre liv....Lykke til :goodluck:

Jeg tok to magnesium i går før jeg la meg jeg og. Sov i natt, men siden jeg sover annenhver natt, og dette var den andre natten, kan det ha vært fordi jeg var utslitt av søvnmangelen fra forrige natten.....(tok ikke syltetøy om kvelden i går, men spiste en del sjokolade gjennom dagen)
Ikke at jeg tror at magnesium ikke hjelper andre, men jeg har ikke opplevd at magnesium har hjulpet meg...da skulle jeg jo ha fått sovet godt hver gang jeg tok dem da, og det har jeg slett ikke gjort.....:(

Bønna200 sa for siden:

Tusen takk, bestemamma:) Tror jeg trenger den på veien... Er ikke første gangen jeg slanker meg. Sist gikk jeg ned 50 kg. Men selv om jeg fortsatte med det samme snudde det bare og jeg gikk opp igjen. Da levde jeg kun etter kcalorier og på ganske mye karbo, så jeg tror det er feilen.

Du får spise mer syltetøy, så du får sove! :) Og grattis med å ha kommet i mål:)

Bestemamma sa for siden:

Takk skal du ha....:)
Det er dette som er så hææærlig med lavkarbo, jeg kan spise over 4000 kcal. uten å legge på meg et gram engang.....:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.