< Tilbake til oversikten

Vannmyten

smgj sa for siden:

Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men jeg har tenkt flere ganger at om man lytter til tørsten så er det antakelig godt nok for de fleste. Selv drikker jeg te - som "alle" påstår er vanndrivende. Jeg kan godt drikke bare te i flere dager uten å bli en rosin...

Det de færreste har fått med seg er at te (og kaffe) kun er vanndrivende når man ikke drikker det jevnlig. Når man drikker det jevnt fikser kroppen den initielle ubalansen selv.

For min egen del vet jeg at jeg kan få hodepine om sommeren - da bør jeg forsøke å drikke litt før jeg tar en paracet. Ellers .. .vel om urinen ikke ser mørkegul ut, men passe lys så regner jeg med at jeg har drukket nok.

Et siste aspekt er at de fleste bør tenke over hva de drikker - og drikke kalorifritt som tørstedrikk.

langaard sa for siden:

Signerer den:)

Charlott sa for siden:

Nå har jeg alltid drukket mye vann, kan være at min kropp er vant med 2-4 liter vann pr dag, og at jeg derfor får hodepine og en uggen følelse i kroppen om det blir "lite".

Men, om det er NØDVENDIG er jeg slett ikke sikker på... :)

Lillemy71 sa for siden:

Jeg må også ha en god del vann/te for ellers kommer hodepinen snikende ganske raskt. Jeg kjenne med en gang når det blir for lite, klarer ofte å bli kvitt hodepine også bare med nok vann. Jeg lytter til kroppen og hva den sier, er nok det viktigste tenker jeg. Vi er så forskjellige at hvilken væskemengde vi trenger er helt individuelt, men at mye vann verken virker rensende eller gir bedre hud, det signerer jeg på.

Charlott sa for siden:

Mhmm, ser om jeg har drukket under 2 l får jeg skikkelig pløser under øynene, ikke bare hud som sagger litt, men skikkelig væskefylte pløser.

Så min kropp må ha vannet sitt!

Noe som er litt tungvint når vi er på turer/treff og sover i taktelt, for vannet må jo ut igjen også :p

Huldr sa for siden:

Interessant! Det kan nok forklare en del uoverensstemmelser i erfaringer med kaffedrikking og vanndrivende effekt ...

Jeg for min del synes uttalelsene til professoren (og den britiske legen) virker tullete, hvordan kan hun slå fast at det er sånn uten å ha belegg for det? Det blir jo bare påstand mot påstand da, hun gjør seg skyldig i akkurat det samme som hun beskylder motparten for. At det ikke finnes "klare bevis" betyr jo ikke at det er en "myte".

For det første er ikke 1.5-2 liter vann mye væske i løpet av en hel dag, så jeg skjønner ikke at det er diskutabelt en gang. De fleste drikker vel såpass med væske? Og det er vel ingen tvil om at det er bedre å drikke vann enn f eks brus, så jeg synes ikke argumentet med kommersielle interesser holder vann ;)

Det at vi tisser ut igjen vannet vi drikker er heller ikke noe argument for at det ikke er bra å drikke det! Men når det er sagt, så opptar vi bedre væske gjennom mat, så det er viktig å spise vannholdig mat av den grunn. Det er heller ikke særlig kjent. Men det er faktisk et ganske viktig poeng ved å spise grønnsaker (og frukt). Det er ikke "bare vann", men vann i en form som kroppen kan ta opp, med vannløselige vitaminer og elektrolytter i cocktailen :)

TrillTrall sa for siden:

''Sundby sier videre at alle kampanjene for å få folk til å tro at de må drikke mye vann utelukkende er fremmet av næringsmiddelindustrien, som tjener grovt på å selge et naturlig stoff som er billig å fremstille.''
Hm? Det er vann det er snakk om? Og jeg tviler på at særlig mange kjøper flere liter vann hver dag - de fleste av oss drikker det vel rett fra springen?!

1,5 - 2 l vann er da ikke mye, jeg har drukket over halvannen liter bare i dag og klokka er ikke mer enn 11:15... :o Jeg drikker når jeg er tørst og føler at jeg trenger vann, så enkelt er det. :)

kamp sa for siden:

Jeg syns det er merksnodig mye vann jeg drikker fremfor det som kommer ut igjen jeg da... ;)

smgj sa for siden:

Fordamping - mye går ut gjennom pusten. Vei deg når du legger deg og vei deg om morgenen før du går på do... :eek: ... og "annet avfall". ;)

Kitsu sa for siden:

Jeg går lange perioder der jeg drikker KUN kaffe og te, jeg og. Kan tømme i meg et par liter te om dagen. Men når det er såpass varmt som nå, så merker til og med jeg at jeg trenger ekstra vann.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.