Jeg har pr nå brukt JBK til jevning i sauser mm ved å sikte den rett i gryta ved hjelp av en mini tesil. det funker helt utmerket når jeg rører godt mens jeg sikter. Men av og til har jeg behov for å jevne f eks fløte som skal helles over ingredienser uten å måtte røre så mye og jeg har sett at andre her bruker risteglass.
Jeg har prøvd risteglass et par ganger nå, men får det bare ikke til! Det klumper seg mer eller mindre og mye av JBK'en ligger igjen i glasset. Er det noen triks for å få et bedre resultat? Jeg har forsøkt å riste ut rett i kjøleskapskald fløte. Funker det bedre i vann, temperert eller hur?
Er det andre altrnativer til jevning når jeg f eks vil ha fløtesaus i forma med gratinert blomkål - en av sommerens favoritter.
Takk for tipset - da skal jeg prøve å røre ut i bare litt vann ev fløte først for så å blande med resten.
Ofte trenger jeg ikke å jevne fløten, nei. Men i gratinert blomkål gir nok både kålen og championen som jeg putter i forma fra seg en del veske, så det blir heller tyntflytende uten jevning.
Skjønner :ja: Lenge siden jeg har lagd noe sånt nå, da jeg ikke tåler meieriprodukter så godt, men jeg synes å huske at jeg bare hadde i ost. Men eggeplomme går jo også an, som Carisma skriver. Men det er jo også smak og behag hva slags konsistens man liker, og ikke minst er jeg lite glad i konsistensen det blir med johannesbrødkjernemel :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.