< Tilbake til oversikten

Savn?

komatøs sa for siden:

Åhh, hva savner dere mest fra gammelt kosthold?
Blir litt melankolsk når jeg tenker på Ruby Breakfast -jus og smågodt:o
Alt var slettes ikke bedre i de gode gamle dager, men den friske smaken av en god jus og kroppen som våkner + (forspising av) smågodt når jeg synes skikkelig synd på meg selv og at hele verden er i mot meg osv...
Det er jo litt trist da:rolleyes:

langaard sa for siden:

Pasta og salte frosker m/salmiakkfyll:hylgrine:

komatøs sa for siden:

Å gud, ja! Glemte helt lakris og salt lakris!!!!

Engledans sa for siden:

hmmmmm......epler og smågodt. Til høsten får vi verdens deiligste epler i hagen, og jeg får ikke spist særligt av de, eller vil ikke rettere sagt.

langaard sa for siden:

Åååå! Glasseplene hos bestemor:sikle:

Zillah sa for siden:

Eg saknar absolutt ingen verdens ting.

Her i går tenkte eg litt på sånn der Dream iskrem, den med kirsebær og sjokolade, samt den med mint og sjokolade er innmari kjempegod. Men... næh... hadde nok ikkje smakt like godt lenger som det den gjorde den gongen. I bunn og grunn saknar eg ikkje det slag. Eg har eit fantastisk tilfredsstillande kosthald i dag, føler eg. Kjenner meg så heldig som har fått eit nytt liv som det her.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Savner i grunn ingenting, har så mye annen god mat å velge i at jeg tenker ikke over hva jeg ikke bør spise. Husk også at smaken endrer seg etter en tid på lavkarbo. Har smakt på gamle høykarbo favoritter og det smaker ikke mye godt lenger…
[color=#000000][/color]
…dette temaet dukker opp med jevne mellomrom her på forumet:
[color=#000000][/color]
Hva savner dere mest? Og hvordan erstatter dere dette?
[color=#000000][/color]
Hva savner dere mest å spise
[color=#000000][/color]
Hva savner du i kostholdet ditt?

Aero sa for siden:

Is, masse is og salt lakris. En sigarett eller tre også, for jeg slutter å røyke om dagen.

Charlott sa for siden:

Samme her som med arnakristin, gamle høykarbofavoritter smaker slett ikke godt lenger :o
Skulle veldig ønske at det fortsatt var godt med lakrissjokolade feks....
Men, den gang visst jeg jo ikke hvor godt det er med osteknekkis feks, så det går litt opp i opp :D

komatøs sa for siden:

Hmmm, godt mulig det ikke smaker godt lenger med "falne" karber. Hukommelsen "lurer" oss ofte. Man husker nok heller selve følelsen når smågodtet, eplene, lakrisen, isen etc ble intatt -og ikke smaken per ce:rolleyes:
Bamsemumsen intatt på sofaen foran trash- TV ved kjærlighetssorg, fungerte som rakkeren, men da er det nok "at det fungerte" som jeg husker og ikke selve bamsemumsen. Eller selve kosen, alene eller sammen med andre, med "gamle karber". Men lell, det ER jo godt da;)

Carisma sa for siden:

Hvorfor fokusere på det man ikke skal ha? Det forsterker jo bare suget!

Tidl. medlem sa for siden:

Det jeg savner mest unner jeg meg, enten i mindre mengder eller i en lavkarbovariant nå og da. Jeg savner IKKE suget etter godteri, den dårlige samvittigheten etter å ha inntatt en stor pose smågodt eller følelsen av misslykkethet og anger jeg hadde før jeg la om kosten. Og nettopp derfor kan jeg unne meg noen biter sjokolade, en bolle, litt potet til middagen eller brød til frokost. Ikke hver dag, ei heller hver uke! Men på ferie, eller når fristelsen blir for stor.

Jeg får smakt det, jeg koser meg og spiser like lavkarbo som ellers etterpå! For meg er lavkarbo en livsstil. Jeg kan ikke leve mine resterende 60 - 70 år uten alt jeg de første 20 årene har vært vant til og vært så glad i, men jeg kan likevel leve lavkarbo disse årene!

På Grete Rode kurs var mottoet vi fikk høre oftest "ta hverdagen tilbake" og endelig har jeg et kosthold der jeg klarer å ikke ha fest hver dag. Men av og til er det fest. Og da koser jeg meg! Jeg trenger disse festdagene.

• og kommer de for ofte eller i for store mengder blir jeg fysisk dårlig og lengter etter "vanlig (lavkarbo) mat, så det begrenser seg naturlig ;)

komatøs sa for siden:

Signerer den!

Luguber sa for siden:

Når jeg har mensen savner jeg ferske børek med potet- og løkfyll, kanelboller fra Åpent Bakeri og diverse smågodt - av den salte og sure typen!:p

De fleste andre favoritter greier jeg fint å erstatte om suget skulle melde seg en sjelden gang. Har for eksempel funnet sukkerfrie, mørke sjokoladetrøfler i Sverige, og synes de er like gode som sukkervariantene jeg spiste før. Mørk sjokolade kommer jeg aldri til å kunne klare meg helt uten.;)

Min gamle favorittfrokost var forresten havregrøt med eple, kanel og cottage cheese, og den unner jeg meg nå og da. Noe av det beste jeg vet!

Okie sa for siden:

snufs kanelboller... hjemmelaget.... og cheesecake.. pannekaker med lønnesirup...smågodt og generelt alt som er sukker og ikke bra for kroppen...:(

mysil sa for siden:

Akkurat nå så savner jeg pepsi max, har tatt grep og bestemt meg for å kutte den ut en periode fordi jeg er avhengig. Så nå sitter jeg på andre dagen med skallebank fra helvete pga den dumme pepsien :p

Ellers savner jeg ikke så veldig mye, ikke noe som jeg kommer på nå. Jeg er ikke så glad i snop, kaker, snacks osv, så slipper heldigvis unna det suget der :)

komatøs sa for siden:

Kanelboller ja....Pleide å bake verdens beste, og kjerring som jeg er var jeg alltid kjempestolt når jeg bakte til andre på bursdagen deres:rolleyes:

langaard sa for siden:

Og nå er du ei lavkarbokjerring:D som lager sunnere varianter:)

Jabba sa for siden:

Sjokoladepudding med vaniljesaus! Tortillachips m smeltet ost! Sørlandschips! Ostekake! Kakao! Og Fyrstekake........ for kun å nevne noe!!!
Det er utrolig mye jeg savner - men jeg har vært flink og har ikke falt for fristelsen så altfor ofte...... hi, hi....

komatøs sa for siden:

Det er jeg vet du:p Har laget Bountys: soma.no/oppskrifter/cocosa/bounty-sjokolade/ (ps. DE er gode altså)
Men folk er litt skeptiske til alt fettet, haha, men de går jo unna. Har faktisk ikke hatt søtsug, bare litt trist at jeg må ha gravøl over smågodtet

Efterår sa for siden:

Ser at der er en del der savner lakrids. Prøv at blande 3 tsk lakridspulver med en knivspids stødt ingefær = salmiaklakrids. Kan drysses over græsk youhurt :D

langaard sa for siden:

Lakrispulver, hvor får man kjøpt det?

LadyLike sa for siden:

Jeg savner ingenting fordi jeg går på lavkarbo, men så klart savner jeg kaker og potetgull til tider. Men jeg ser ikke på det som et savn på grunn av Lavkarbo, men pga at jeg har valgt å levere sunnere.

Jeg unner meg noe godt i bland, men det blir ikke 3 is på en dag eller 1 pose potetgull til kvelds. Jeg storkoser meg med crème fraish og bringebær, som er det søte jeg unner meg.

Men jeg prøver å ikke se på dette som en diett, men som mange andre en livsstilsendring. Det betyr at det er lov å kose seg når man f.eks er invitert til middag, men det er ikke nødvendig å ta 3 store kakebiter men det kan være nok med en veldig liten bit. Jeg tror at så lenge man hverken er ekstrem mot den ene, eller den andre siden (altså fråtse eller droppe ALT av karbomat) så blir ikke savnet så stort. :)

Photobscura sa for siden:

Jeg har aldri fokusert så mye på hva jeg må "forsake", men heller tenkt på alt det vidunderlige jeg faktisk kan spise.

Med det sagt, så rykker det litt i savnet når våren kommer og uteserveringene åpner etter den ene første symbolske utepilsen. Det kan jeg leve med, kjøper jeg i stedet et glass tørr vin, så nytes den fortsatt ute. ;)

smgj sa for siden:

Jeg forsøker å unngå å fokusere på hva jeg ikke kan spise. Jeg synes det gjør alt verre.
For meg er det absolutt største savnet er nystekt surdeigsbrød. Og egentlig all brødbakst. Menmen
Dernest er det vin. Men vin kan jeg antakelig snart smake litt på. :)

Photobscura sa for siden:

Morsomt at du sier det, for jeg bodde ved siden av Godt Brød før, og syntes alltid det luktet så koselig og godt da jeg passerte dørene på vei til jobb hver morgen. ... Til jeg la om kostholdet. Ei venninne av meg flyttet ikke minst inn i etasjen over, og jeg syntes den surdeigsbrødlukta var så påtrengende og bare helt forferdelig! Det rev rett og slett i neseborene, og jeg kunne ikke for mitt liv skjønne at dette skulle bli "godt brød".
Rart hvordan ting endrer seg sånn.

smgj sa for siden:

Ah - det må helst være langtidshevet og hjemmelaget ... Surdeig kan bli for sterkt og for surt ellers. Nei - god brødlukt er en av de få tingene som faktisk rykker i "savnet"... Ellers er det helt fint. Spiser nå sukker for harde livet (3-dagers provokasjonsfase) og det er rett facinerende hvordan jeg kjenner at det er "avskyelig" og "godt" søtt samtidig. Etter å ha vært uten så lenge er det iallfall ingen tvil og at det trigger både "bevisstløs neve i skåla" og blodsukker i berg og dalbane.
Der gleder jeg meg faktisk til å gå cold turky igjen. (Må bare ta en marengs til først... :p )

komatøs sa for siden:

Akkurat når det gjelder brødfronten er jeg happy med å ha gått over til lavkarbo`s rekker. De siste 6 årene har jeg bakt brød selv, nettopp for å få de grove ingr og uten tilsetningsstoffer. Men, med heving og tid i ovnen tok det 3-4 timer å lage de. Nå baker jeg bare proteinbrød en gang i uken, og så enkelt og greit som det er! Ingen heving og tung elting etc.
Det er ikke lenger et pes med baking og ingen kamp om plassen i fryseren:D

Carisma sa for siden:

Men det finnes jo ikke! :D
Jeg hater lukta av nybakt brød! Jobbet i bakeriutsalg i mange år og får frysninger av lukta av gjærbakst :eek:

smgj sa for siden:

Sånn har jeg det med fisk etter litt fartstid innen den bransjen. :D (Og NB - ikke gjær; surdeig.)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg savner igrunn ingenting i det daglige jeg..=) Stortrives med maten og alt det lovlige "snackset" som jeg kan spise :snill: Men det var en dag jeg skulle handle og "nybakt kanelbolle-lukt" slo imot meg i det jeg skulle gå inn døra.. Akkurat da savna jeg det litt, men så glemmer jeg heldigvis sånne ting fort og har ikke tenkt på det før nå.. Men her jeg sitter stappmett etter en lavkarbolatte laget med eggemelk er det igrunn ingenting høykarbo som frister akkurat nå :snill:

Grovsnus sa for siden:

En tråd full av fristelser. Spar meg. ( Led meg ikke inn i fristelser, jeg finner vegen selv)

langaard sa for siden:

:lol:

Efterår sa for siden:

Lakridspulveret køber jeg i Helsam - jeg ved ikke om i har den hos jer men de har internetbutik www.helsam.dk så det kan være en mulighed.
Lakridspulveret er fra Urtegaarden som også forhandler over nettet på www.urtegaarden.dk
Håber at det kan bruges

linams sa for siden:

Se etter lakrispulver på helsekosten, jeg har kjøpt der iallefall:)

Lava sa for siden:

Jeg savner ingenting av det jeg spiste før! basta

Men, noe kjapt og enkelt å spise sånn i farten, uten å måtte lage, steke,
bake osv på forhånd, kan jeg savne. (og ja, jeg vet om alt man kjapt kan spise) :p

Når det gjelder gjærbakst, så syns jeg fortsatt lukten er god, men magen min tåler det bare ikke. Og jeg blir nesten vond av å se på skoleungdommene som har vært på butikken i matfri, og kjøpt cola og skoleboller, eller urge og en pose hveteboller.. Min mage blir som om jeg har spist en murstein i lang tid etter noe ferskt bakverk! au au

langaard sa for siden:

Syns det lukter gjærbakst i huset når jeg har stekt osteknekkis jeg:D

komatøs sa for siden:

Haha:D Ser det er noen her som begynner innlegget sitt slik: "jeg savner ingenting ved det gamle kostholdet mitt! Men...." eller "Jeg savner ikke is/sjokolade/godt ol i det hele tatt!! men....." -eller noe i den duren.
Synes det er herlig med "men..." etter at de ikke savner noenting:lol:
Thihi

Klara sa for siden:

...med masse, deilig jordbærsyltetøy å dyppe i! Det er noe av det beste i hele verden!

Savner egentlig all søt gjærbakst, min store favoritt. Og ikke si at jeg kan spise det av og til, for jeg får bare vond og oppblåst mage av det nå :hylgrine:

Store boller med myke rosiner i, sprø croissant og nystekt pain chocholat :love:

LadyLike sa for siden:

Jeg er så glad for at jeg aldri har vært noe begeistra for søt gjerbakst eller kaker....det må være forferdelig å gå forbi et bakeri for dere som er fans av slikt!!

Min store synd er melkesjokolade, eventuelt melkedrøm fra freia (den med bringebær/yoghurt)....men samtidig så blir jeg kvalm av tanken på sjokolade. Tror det er varmen...enda godt jeg jobber hele sommeren så jeg slipper å gå rundt å få lyst på is!:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.