Skal på 5-6 dagers tur i Børgefjell om noen uker, og lurer på om dere har noen tips om hvilken mat jeg kan ha med? Må tenke på blant annet at det ikke skal være så tungt å bære på, samt at det ikke trengs så veldig mye for å tilberede det (Stormkjøkken). Skal jo gå en del dager, og man vet jo ikke åsn været blir, så må tenke på at maten kanskje må ligge i sekken i noen dager, så det må den tåle uten å bli dårlig.
Sjekk ut REAL turmat (XXL og andre sportsbutikker). Dette er mat som har høyt næringsinnhold. Ja, det kan være en del karbohydrater, men det varierer etter posene. Tilsett varmt vann og du har en METTENDE middag. Siden dere skal gå har det ikke så mye å si at det blir litt ekstra noen dager. Bacon, egg og smør er viktig. Ev. spekemat.
Osteknekkis!!!
Jeg var på (riktignok en liten) fjelltur for et par uker siden og hadde med meg bare osteknekkis. Spiste en skikkelig god bacon og egg frokost noen timer før og gikk i 2-3 timer, spiste osteflakene mine og gikk ned igjen. Var vel en tur på 5 timer tror jeg.
De veier "ingenting" og metter masse :)
SMØR ! Tilsett det i rikt monn i alt du spiser. Da har du noe å gå på. Noen Brie-oster som spises sammen med nøtter/mandler er også godt energipåfyll. God tur, jeg misunner deg ! Spis bær underveis, helse i hvert eneste ett ! :D
Finnes noen tidligere tråder på dette, søk på for eksempel telttur, så finner du dem nok.
Fenalår, ferdig skavet opp.
Stekt og frosset kjøttdeig til en av de første dagene.
Ferdig oppskåret ost.
Nøtteblanding som mellommåltider / del av lunsjen.
Frokostblanding av nøtter og frø, mye energi per volum. Vi hadde i litt havregryn og tørrmelk også, litt mer karbohydrater, men greit nok for oss. Blandet ferdig hjemme, og fylte opp små tøyposer (av teltduk-stoff). Bare å blande med kaldt vann, kjapp frokost.
Små tomater og slikt er luksus, men det blir fort for mye å bære på for mange dager. Plukke litt langs stien? Løvetannblader og turt. Men da bør du være stødig i artskunnskapen. Samt sopp?
Røde linser og quinoa trenger ikke koke lenge, vi har lurt på å bruke dette som erstatning for hurtigris og potetmos som vi pleide bruke før. Men har ikke prøvd ennå.
Ferdigstekte karbonader, til en av de første dagene.
Real turmat inneholder en god del karbohydrater, og det er ikke så mye mat for en skikkelig lang dag i fjellet heller.
Vi har lurt på å kjøpe vår egen dehydrator. Det finnes egne vakuumpakkere å få kjøpt, også. Men begrenser oss foreløpig - blir barnevennlige basecamper for oss de første årene framover.
Håper jo selvsagt på å få en del fisk, og da trenger man ikke ha med SÅ mye mat, men problemet er jo at man aldri vet med den pokkers fisken. Men stekt fisk over bålet.....! :D
Ser for meg Fiberrik som småsnacks av å til, går an å spise litt av det, ha med noe forskjellig pålegg samt majones. Tenkte også jeg sku dra på Meny å kjøpe sånne pittesmå smørpakker, slike som man får på restauranter, de er jo fine når man må dele opp smøret over flere dager. Samme med f.eks fenelår og andre slike pålegg. Jeg jobber som regel 12-15 timer om dagen med å kjøre lastebil, og da spiser jeg ofte slikt, og det metter veldig.
Drar opp på lørdagsmorgenen, og ned på Torsdag antagelig, så trenger mat til 5 dager, tingene jeg har i tankene\fått tips om sålangt er:
Lungemos (JA sikkert mange som hater det, men jeg elsker det, og det er lite karb, men mye mat)
Ferdigstekt og fryst kjøttdeig (Takk krokodillen)
Lapskaus (Lys, 3kb pr\100g)
Kjøpte viltgryte, den har 6kb pr\100g, er 320g i en pakke, vi er 2 som skal, så deler man det så blir det ikke mange karbohydratene på hver.
Lavkarbopølser fra Meny
Bønner? Noen som vet av bønner med lite karb? Minste jeg har funnet sålangt har 10kb pr\100
Bogskinke\kyllingskinke
Makrell i tomat
Dette skulle vel bli mer en nok mat til 5 dager på fjellet :)
Kom på et tips til. Vi hadde med rå egg i en gul plast-eggekartong med god lukkemekanisme, kjøpt på XXL, på forrige telttur. Stekte egg og bacon på primus. Kjempegodt! Eggene klarte seg helt fint.
En pakke ferdig salat til første dagen kan også være greit, blir lett mange dager uten særlig med grønnsaker.
Jeg ser du tåler bønner: pannekaker av kikertmel! Det er så lettvint og enkelt og har så få ingredienser at det er latterlig.
1 dl kikertmel (gram flour hos din nærmeste innvandrersjappe)
1 dl vann
litt hvitløkspulver/løkpulver el.
Bland/shake. Stek på hver side. Fyll med hva hjertet behager. Taffelost var gørrgodt. Dette gir ca to stykker mettet meg lenge.
Jeg blander i shaker (der jeg oppbevarer krydderet underveis.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.