Nå har ikke jeg som mål å verken gå opp eller ned i vekt, men spise sunn og naturlig mat. Jeg er slank og frisk, men i 20 år har jeg hørt at fett er farlig og levd et svært "magert" liv. Dette strider egentlig imot min natur, da jeg ikke er noen fan av lettprodukter og "falsk" mat.
Jeg har tre bøker av Fedon + bedre uten brød, men jeg vet med tanke på min livsstil at Fedons mer liberale lavkarbo-kosthold passer meg (bare at jeg er nok litt mer glad i mettet fett enn han...) :)
Jeg har jobbet meg fram til under 150 g kh om dagen (den magiske grensen! ;)) Ligger mellom 100-150 g.
Jeg spiser jo mye grønnsaker, gulrot, litt frukt, bær, linser, bønner, kikerter, og noen fiberrik, fiber balance, ryvita eller rugsprø. Men ja, alltid under 150 g kh, da jeg ofte kjører ett til to lavkarbo måltid om dagen.
Men nå til poenget:
Jeg blir jo så raskt sulten igjen! Holder meg mett i tre timer da, men ikke lenger. Samtidig er jeg utrolig slapp og trøtt.
Jeg har jo lest Fedons bøke og dagsmenyer GRUNDIG.
Er det bare slik at det tar tid for kroppen å venne seg til dette?
Målet med et lavkarbo kosthold for meg er et mer stabilt blodsukker, noe jeg trenger, men nå kjennes blodsukkeret "på bånn" hele tiden.
Det er helt vanlig i overgang til nytt kosthold at men blir fort sulten og mange blir litt slappe/trøtte/energiløse.:eek:
Få i deg nok vann, spis deg mett hver gang du er sulten og ta hensyn til at det kan ta noen uker før kroppen din helt skjønner hva du driver med!;)
Godt å høre deg si det. :) Føler meg svimmel og uopplagt, døsig og vondt i hodet nå. Mener du jeg bare skal fortsette, og at blodsukkeret vil stabilisere seg sammen med at jeg blir mindre sulten?
Fortsett som før du, og drikk mer vann om du er svimmel.
Du er trøtt, svimmel, kval, uvel slapp, trøtt osv (stryk det som ikke passer og legg til det du vil) fordi kroppen ikke helt har skjønt at det er fett den skal konsentrere seg om å forbrenne. Det tar litt tid, og i melomtida roper den på karbohydrater.
Det går snart over, og du skal ikke se bort ifra at du blir piggere enn noen gang om ikke så lenge :)
Tja, kalorier skal man jo ikke tenke så mye på på dette kostholdet ;)
Forresten skal du tenke Glykemsisk Index om du følger Fedon, mer enn altall karber.
Hvor kommer da disse 150 gr karber inn? Det er øvre grense for generell lavkarbo, ikke Fedon :) Fedon har ikke en karbgrense eller gramfordelig på sitt kosthold, så vidt meg bekjent :)
"Et gjennomsnittlig Fedon-kosthold ligger på ca. 120 g karbohydrater om dagen."
Og hadde det ikke ligger under 150 g kh om dagen, kunne det jo ikke blitt definert dom et lavkarbo kosthold...
Da er det jo bare å følge Fedons tallerkenmodell, bruke oppskriftene hans, til du blir mer kjent med og tryggere på kostholdet?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.