Hei, jeg har hatt problemer med aa finne Rapsolje her jeg bor, men kom i dag over Rapsolje fra Eldorado. Siden det ikke staar kaldpresset paa flasken, saa gaar jeg ut fra at den ikke er det? Jeg steker alltid i smör naar jeg lager mat inne, bruker Extra Virgin Olivenolje til det meste ellers, men griller mye og da lurer jeg paa om Eldorados Raps er et ok alternativ?
Ja,den må du ikke bruke. Kaldpresset olje bør kjøpes på grønn eller brun flaske og det må stå kaldpresset på. Olivenolje finner du nok kaldpresset, den tåler svak varme i stekepanne. Smør kan brukes til steking på høyere varme. Cocosa for steking også. Har du helsekost hos deg har de kaldpresset olje der.
Hehe ja jeg også bruker den litt. Så går nok sikkert greit vil jeg tro.:D Har lest om at det ikke er så bra å bruke spesielle oljer for de ikke tåler varme eller hva det var for noe. Det legger seg igjen i kroppen.
Når den ikke er kaldpresset er den veldig raffinert (lite naturlig i sin form) og du vil trenge ekstra antioksydanter som selen, sink, a-vit, e-vit, c-vit m.fl. Jeg bruker rapsolje i sprayflaske, fire sprut er nok så jeg får minst mulig oppvarmet fett i meg.
Bor i Spania, og her tror jeg ikke de selger rapsolje, etter den store forgiftningsskandalen paa 80-tallet. Naa er det ikke saa sikkert at det var oljen som var synderen, men siden 700 (tror jeg det var) döde av det, er det vel ikke saa rart at markedet for rapsolje forsvant.. Olivenolje finnes i et vannvittig stort utvalg, bruker Extra Virgin. Men siden den ikke skal ha saa sterk varme har jeg jaktet paa et alternativ til grilling. Liker aa la det som skal stekes ligge i en oljebasert marinade og legge det paa grillen paa höy varme. Kan cocosa brukes til dette? (vet ikke om de har det paa helsekosten her, men kan sjekke). Eller har noen andre tips? Har en indisk matbutikk i omraadet, kan de ha noe der som egner seg?
Å ja, tenkte på at du kunne bo i utlandet (pga mangelen på å'er og æ'er :p), men så skrev du jo om Eldorado.
Olivenolje og rapsolje tåler omtrent samme temperatur, ca 180 grader. Så det er ikke så mye å hente på å bytte til rapsolje sånn sett. Jeg holder en knapp på olivenoljen for min del.
Jeg tror ikke jeg ville hatt betenkeligheter med å bruke olivenolje i marinaden og grille etterpå, du kan vel tørke av det meste av marinaden som ligger utenpå kjøttet? Selve grillinga krever jo ikke mye fett.
Ellers kan du jo bruke kokosolje :ja: Om du ikke får tak i det der du bor, så kan det kjøpes bl a på iHerb.
Tusen takk for svar! Det finnes en butikk her med en del norske varer, og der kom jeg over Eldoradoen. Skal sjekke om jeg finner kokosolje paa helsekost eller indisk, ellers holder jeg meg vel til olivenoljen som för. :D :D :D har ikke de norske bokstavene, men til gjengjeld har jeg denne: ññññ Iññmari fin hvis man skal skrive tröndersk;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.