< Tilbake til oversikten

En liten oppfordring til erfarne lavkarboere

Cherry sa for siden:

Altså, nå har jeg gått gjennom en del tråder her de siste ukene (jobber på skole vett, har ingenting annet å gjøre:p) og det er en fellesnevner i ganske mange tråder:

Lavkarbo = veldig lavt på karbene.

Det er ikke det. Lavkarbo er ett spenn på 0 - 150 gram karbohydrater pr dag. Det er også forskjell på hvordan man ønsker å sammesette kostholdet sitt, både etter prinsipp og etter eget ønske.

5% karbohydrater, 20% protein og 75% fett er en grei tommelfingerregel, men dessverre så er ikke det i harmoni med alle kostholdsfilosofier. Det er heller ikke alle som ønsker, eller greier å spise etter denne fordelingen.

Det går helt fint for mange å spise 100 gram karbohydrater og gå ned i vekt og få bedre helse altså:)

Jeg vil også oppfordre til å huske på at alle kropper er forskjellige, og selv om en ting funker på deg, så er det ikke sikkert det funker på meg og visa versca. Noen må spise mer og noen må spise mindre av både det ene og det andre.

langaard sa for siden:

Ja, sånn er det bare:ja:

Charlott sa for siden:

Fort gjort å glemme det spennet og ulikhetene ja... note to selfe ; Skjerpings!

Photobscura sa for siden:

Jeg gjør i alle fall mitt beste til å se an hva det står i kostholdsfilosofiboksen til den enkelte som stiller spørsmål. Er vedkommende på f.eks Ketolyse eller Atkins induksjon, er det eksemplet du nevnte et helt legitimt råd, men det blir igjen feil å skulle råde noen som går på Lindberg eller South Beach om det samme.

Enn om jeg selv spiser lavkarbo og høyfett og er i ketose, anser jeg det ikke som det eneste riktige, selv om det er riktig for meg, og det må hele tiden være en skjønnsvurdering når enkelte ikke vet hva de skal velge, og søker råd. Hva kan man leve med over tid? Hva føles bra for kroppen? Vil man ha det enkelt? Etc etc.
Synes det er bra du tar opp dette, Cherry. Det skal være rom for alle variabler innenfor lavkarbo, om det så er null eller hundreogfemti gram kh om dagen -det er alt lavkarbo.

Jabba sa for siden:

Hi, hi....jeg har spist ketont så lenge nå at hvis jeg hadde tatt meg en lavkarbodag med 100 gr karber hadde jeg sikkert følt at jeg hadde skeiet ut de luxe.......
Men en fortryllende tanke var det! :-)

Godt poeng Cherry....føler det er mange som tror at jo mindre jo bedre....og slik er det jo absolutt ikke!

kennygirl sa for siden:

Kjempebra at du tar opp dette Cherry! Helt enig med deg...

Zincite sa for siden:

Føler at det altfor lett blir slik at en bok fremstilles som fasiten. Egentlig er bøkene/filosofiene bare hjelpemidler (gode og viktige hjelpemidler), mens vår egen kropp gir fasit. Og siden vi er forskjellige er det ikke alltid like lett :)
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg mener for eksempel at jeg spiser lavkarbo - selv en dag jeg spiser wokblanding med litt gulerot i :)

Klara sa for siden:

Veldig enig, har tenkt det samme selv ved flere anledninger!

TrillTrall sa for siden:

:ja: Jeg er stadig borti folk som hardnakket hevder at knekkebrød ikke er forenlig mad lavkarbo. Det er det vel! Om man skal holde seg under 100 g/kh/døgn er det ikke noe problem å bruke 20 karber på 2-3 knekkebrød om man vil det. :)

Men folk flest tror det dreier seg om nærmest nullkarbo, noe som jo er noe helt annet enn lavkarbo.

sirimor sa for siden:

Veldig enig, det er til syvende og sist din egen kropp som kan gi deg svaret på hva som fungerer best for akkurat deg.
Jeg gir sjelden råd fordi jeg vil gjerne gi et så riktig råd som mulig. Da lar jeg heller de som er mye bedre på å ordlegge seg og som har kunnskap nok til å gjøre det:)

Min erfaring er at det tar tid å bli kjent med hva som passer, hva som funker best for akkurat deg. Det tar tid, og mye prøving og feiling underveis.
For ca 3-4 år siden fikk jeg et råd om at det kanskje var på tide at jeg gikk over på et mer Fedon-aktig kosthold, siden jeg nærmet meg målvekt. Jeg var fortsatt ikke helt trygg på meg selv i forhold til det å skli tilbake til gamle synder (melkesjokolade, bamsemums etc). Jeg prøvde likevel ut rådet, men fant ganske fort ut at jeg ikke var klar for et friere kosthold. Men, ble absolutt en nyttig erfaring rikere. Prøving og feiling er ikke så dumt. Man lærer mye av det. Derfor er det så nyttig å kunne utveksle erfaringer, få høre hva andre lurer på og å lese motsvar osv.

Nå derimot føler jeg meg trygg på at dette er min livsstil, og vil aldri se tilbake på tidligere vaner med sorg og lengsel. Det går bra:)
Knekkebrød, en og annen gulrot og potet går helt greit det innimellom. Nå har jeg kontroll, maten (suget) styrer ikke lenger heldigvis.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.