Jeg har lest i boka av Ola Lauritzen "ti uker-10 kg" noe jeg vil dele. Han sier det er forskjell på innholdet av fruktose og glukose(druesukker) i frukt, bær og grønnsaker. Innhold av fruktose gir lavere GI enn glukose/druesukker.
I appelsin, eple, jordbær, kirsebær og pære er det mest fruktose og dermed lavere GI enn
banan, ananas, kiwi, druer, melon og litchi som inneholder større andel druesukker som gir høyere GI.
Fersken og svisker har langsomme karbohydrater.
Grapefrukt og sitron (yoghurt også)har lavt karbohydratnivå og lav PH. Lav PH påvrker også GI, nemlig.
Mango har mange karbohydrater.
Fruktose finnes i grønnsaker. Mindre i kokte fordi stivelsen omdannes til resistent stivelse. Men GI er høyere i kokte grønnsaker. Rå gulrot har GI på 16 og som kokt 58.
Potet 98 i GI, men som kokt, avkjølt og oppvarmet er den nede på 23 i GI!! Kålrot rå: 72. Men yamsrot bare 37. Kikerter 28, men hummus kun 6.
Jo lavere sukkerinnhold og større fettinnhold jo lavere GI i sjokolade. I mørk 60% er det GI 22. M&M er også relativt lav pga nøttene inni: 33.
I søtstoffer som sorbitol,xylitol, mannitol og maltitol er det fruktose og lav GI. Dette fant jeg hos lommelegen.
Litt interessant, men det var i forsøket brukt flytende ren fruktose. Det vil selvsagt bli noe annet å fordøye enn i form av grønnsaker/bær, så undersøkelsen er ikke nyttig i praksis.
Stod dette i boken?
Dette skjønte jeg ikke helt, for stivelse består jo av glukose, så hvorfor skulle det være mindre fruktose i kokte grønnsaker hvor noe av stivelsen er omdannet til resistent stivelse når stivelsen ikke har noe med fruktosen å gjøre?
Opplys meg!:o
Ja. Nei, jeg er ikke ekspert, dessverre. Skulle likt å skjønt mer av dette selv, det er derfor jeg lager en tråd om det. Men det handler om at stivelsen blir resistent, tenker jeg, og at det er det som gir en lavere GI. Hva resistent betyr vet jeg ikke.
Resistent stivelse betyr litt enkelt at stivelsen blir vanskelig å ta opp i tarmen, og fungerer heller som fiber i stedenfor altså å bli brutt ned til glukosemolekyler.
Jeg stusset bare over det med å blande inn fruktosen i akkurat det, så hvis det faktisk stod akkurat sånn i boken, er det jo en ganske forvirrende feil de har latt gå i trykken:p
Vil gjerne høre dine argumenter for hvorfor undersøkelsen ikke er nyttig i praksis og hvorfor du mener at det er noe annet og fordøye ren fruktose i forhold til fruktose i frukt/grønnsaker.
Kroppen behandler vel fruktosen og glukosen likt om man spiser matvarer som inneholder de respektive som når man inntar de i ren form? Eller?
Undersøkelsen er vel viktig for de som spiser etter Fedon, siden han anbefaler og bruke fruktose ( i krystaller) som søtningsmiddel...
For de som bruker fruktose strøsukker,ja. Men jeg er på strengt lavkarbo og bruker det ikke. Jeg får altså fruktose via grønnsaker bare og da opptaes fruktosen ikke like raskt som i undersøkelsen.
Grønnsaker må fordøyes. Derfor blir det ikke like raskt og like mye sukker i blodet på en gang ved inntak av fruktose i grønnsaker som ved fruktose oppløst i vann. Frukt fordøyes raskt siden det bare består av fruktose og vann nesten men det også må løses opp før det kommer i blodet. Det kan ta fra 15 min hvis det inntaes alene på tom mage. Rå grønnsaker har noen vanskelig for å fordøye. Hva som er vanskelig vet jeg ikke. Kanskje noen andre vet?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.