< Tilbake til oversikten

Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Bindi sa for siden:

Jeg starte på LCHF i slutten av feb., og har ikke hat den store nedgangen. Jeg har gått ned rundt 4kg, og har stått stille på samme vekt siden april (+/- et par hundre gram).
Jeg har siden min første sprekk i april, ikke gått noe ned. Den siste tiden har sprekkene mine kommet oftere og ofter (opptil èngang i uka). Hvorfor faller jeg for fristelsen?
Jeg tror selv det er fordi at jeg verken går opp og ned, og kan dermed tillate meg det.
Etter en sprekk blir jeg både sur og deppa, og angrer selvfølgelig. Ikke minst får jeg vondt i både hodet og magen. Alikevell sprekker jeg gang på gang..

Jeg innser mer og mer at jeg aldri vil bli slank, eller gå ned noe særlig i vekt. Føler at jeg likså godt kan spise GR kosthold, når jeg alikevell ikke går ned på LCHF som er mer ekstremt.

Hvordan gjør dere andre det?

Dette er de sprekkene jeg husker, jeg har ikke tatt med vin.
Sprekk:
1-3. april (var i Roma og spist "alt").
15-19. april (smågodt, drink)
17.mai (sushi og vin)
4.juni (bitte litt is)
12. juni (risotto, liten sandwich, mini scones)
25. juni (svensk kladdkake, krem og litt brød)
7. juli (en halv sjokoladefondant og litt is)
14. juli (is så mye at jeg ikke orker å tenke på det)

Trj sa for siden:

Selv har jeg slakket på karbo-regimet, men uten å dermed spise noen form for "ulovlig". Jeg tillater å spise mye mer grønnsaker og bær siden jeg har nådd trivselsvekta. Innimellom føler jeg "suget" som er velkjent på et høykarbo-kosthold. Gjennom å prøve meg frem, har jeg funnet ut at det for meg er viktig å passe på at jeg ikke reduserer fettinntaket for mye. Dette kan lett skje når man "fyller opp" med mye grønnsaker. Løsningen for deg kan være å passe på å få i deg nok fett, slik at du ikke blir fristet av ugunstig mat.

Så kan jeg ikke annet enn ønske deg masse lykke til ! Håper du får det til og får resultater. :D

Yrla sa for siden:

Jeg tror det er lettere å sprekke når man ikke er flink nok til å spise riktig mat og jevnlig. At det er et behov som ikke dekkes og som du forsøker å dekke med utskeielsesmat. Diett.no er en fint verktøy. Der kan du bestemme deg for hva du skal spise på forhånd, legge det inn og se om det ser sunt ut. Når du bestemmer deg for å skrive inn alt du skriver klarer du kanskje lettere å unngå å sprekke også.

trønderjente29 sa for siden:

Enig! Planlegging er nøkkelen!:ja: Bruker diett.no hver dag selv;)

Bindi sa for siden:

Jaja, så spiste jeg en vafel i dag.
Ligger på 20khb i diett.no i dag, mao må jeg spise karbofritt resten av dagen.
Der klikker snart for meg.

Trj sa for siden:

Dersom det er vaffel etter tradisjonell oppskrift så vil det under normale omstendigheter føre til sug... Det er slike ting du unngå !

Ikke klikk! :) Spis fettrikt og drikk vann. Men du må ikke la deg friste. Jeg vet ikke noen bedre måte å si si det på...

Bindi sa for siden:

Jeg spiser sjeldent noe mer etter en sprekk.
Skal spise to lavkarboknekkebrød med smør og ost før trening.
Et eller annet lavkarbo middag.

Det går bra! :) Du kan lage deg en lavkarbopannekake/vaffelrøre og ha stående i kjøleskapet, og så steker du deg opp noen når du får lyst på. Guilt-free!:D

macadamia79 sa for siden:

Den eneste måten å bli kvitt avhengigheter på er å slutte og fôre dem... Gjør noe positivt når du blir sugen; gå en tur, leke med ungene eller plant noe. Eller noe helt annet :)

Bindi sa for siden:

Har jeg sprekket for ofte til at jeg har sjangs til å gå ned på lavkarbo?

Trj sa for siden:

Neida ! Selvfølgelig vil du lykkes om du er målbevisst. :D Men det er viktig å kjøre litt stramt til du er kvitt karbosuget. Utskeielser sinker vektnedgang og nedgang er motiverende. Bruk diett.no og ha fokus noen uker frem i tid. Plutselig løsner det.

Masse lykke til !

Peppa Gris sa for siden:

Min løsning ble å finne lovlige ting å sprekke på. Kaffe med meeeengder av fløte, krem med bringebær o.l. Disse tingene hadde jeg da alltid i hus. Kanskje det kan hjelpe deg og?

Bindi sa for siden:

Takk for supre ideer!
Jeg har i dag laget meg en plan over de neste tre ukene (da begynner ferien, og jeg skal gå i bikini).
Der jeg har laget en seksjon for mat og trening, skal huke av hverdag etter som alt er gjort riktig. Bra mat og trening. Håper dette hjelper meg.
Jeg har også ført alt inn i diett.no i dag.

Har drukket en kopp kaffe med fløte, og en smoothie med creme fraiche, fløte, egg, blåbær (tomt for bringebær), cocosa, udo's choice, kokos og litt frø.

Rikkem0r sa for siden:

Lykke til, heier på deg! :heia: :heia: :heia:

Yrla sa for siden:

Fremfor å trøste seg med usunn mat av mangel på kjærlighet fra andre kan man hente frem kjærligheten i seg selv og med den gi seg selv sunn mat. Vi vil være ulykkelige så lenge vi tror vi er avhengig av kjærlighet fra andre. Vi kan heller velge å tro vi har den i oss selv til oss selv og til andre. Kroppen er fin å øve seg i kjærlighet på siden den klager og gir andre signaler som et barn. Den rommer vonde minner, tanker og følelser som vi med vår kjærlighet kan forløse med vår omsorg. Kroppen er et redskap som må passes på. Den kan oppfattes som en fiende først når vi ikke tar godt nok vare på den.

Nerthus sa for siden:

HELT enig! Har du lovlige alternativer i huset, har du planlagt på forhånd og det er lettere og følge planen!

Det er MASSE godt i lavkarbofamilien man kan kose seg med :) Du sprekker kanskje fordi "jeg går ikke ned allikevel så det er ingen vits og holde seg strengt til lavkarbo"? Dette er typisk saboteringslinje - og den beste måten og vinne over denne tankegangen er å ha planlagt på forhånd hva som skal være i hus og hva du kan sprekke på. Ta en dag du IKKE har lyst til å sprekke og sett deg ned og se på hva du sprekker på. Finn så lavkarboalternativer og evt lag ferdig til den dagen du sprekker. Lag lavkarbois feks, eller ha lavkarbovaffeloppskrift lett tilgjengelig. Ha frosne bær i frysereren sånn at du enkelt kan tine i mikro og blande i litt sukrin eller natreen flytende til syltetøy på dine lavkarbovafler.

Når man blir deppa kjører hjernen litt annen kjemi enn ellers - forsøk en rask gåtur når du kjenner ting skjærer seg litt - lov deg selv at om du går raskt i 20 minutt (eller evt andre aktiviteter) og FREMDELES har lyst på noe annet, så kan du lage deg lavkarboalternativer og spise. Det er ikke sikkert du har så lyst etterpå ;)

For meg handler det om å være "bevisstløs" i øyeblikket, siden jeg de gangene jeg spiser "feil" liksom "våkner" opp etterpå og tenker "what the f...." ;) En gåtur er fin jording, det samme er andre jordingsøvelser som å legge seg flat på gulvet og si høyt eller inni deg hvor du er (på gulvet hjemme), hva klokka er, hvilken dato det er, beskriv omgivelsene, beskriv hver del av kroppen som berører gulvet (rumpa, ryggen, albuene, bakhodet) osv. Dette tar bare noen få minutter og kan få deg utav bevisstløsøyeblikket :)
Jeg gjorde det ofte før - og ser jeg må bli flinkere til å gjøre det IGJEN siden man driver litt vekk i negative tanker (deppa) om man ikke er tilstede her og nå :)

:klem:

princes sa for siden:

Hahaha...må si jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen der. Akkurat som jeg får et slags blackout og kommer til meg selv med trynet i matfatet. Å bare smake litt er uaktuelt for meg, siden den minste lille karbooverskridelse fører til det forferdelige suget.
Kommer jeg i uføret er det bare å pøse på med fet mat; bacon stekt i meierismør med et egg på toppen (med en god klatt majones) er finfin "trøstemat".

Roadie sa for siden:

Jeg tror litt av hemmeligheten bak å bli kvitt de verste utskeielsene er å kvitte seg med den dårlige samvittigheten etterpå. Går man og grubler og angrer konsentrerer man seg om det negative, og det er større sjanse for at det skjer igjen.

Utskeielser skjer, hva så? Vi må leve med at vi ikke er perfekte. Gjør ditt beste, husk å kose deg ofte med ting som gjør deg glad - enten det er mat(planlegg "lovlige" kosestunder, her har du fått mange gode tips), shopping, lese en god bok, se en god film, løpe naken i skogen eller drømme deg vekk. Livet skal tross alt nytes.

Dette høres kanskje frekt ut, men jeg tipper du er jente? Som typen min sier til meg: "jenter må lære seg å gi mer faen". Jeg tror nøkkelen ligger der. Jeg er ihvertfall blitt flinkere til å gi faen nå - og det er vidunderlig!

Lykke til! Husk at du er god nok akkurat som du er, disiplinert eller ei!

Så fint skrevet! Det skal jeg ta med meg videre..:)

Bindi sa for siden:

Må bare si takk for mange gode svar, det har hjulpet meg.
Lagde LCHF Bounty i dag, og vet dere hva? Jeg fikk aldri lyst til å spise de. Men nå har jeg uansett noe klar til neste helg.
Jeg har også bestillt noen Atkinsbarer, jeg tåler bare en halv, men det holder.
Planen min har fungert utmerket (selv om den starter i morgen, for at det skulle bli riktig på oversikten min).
Jeg er kjempe klar for å kjøre full guffe.
Kroppen min trives beste på LCHF kosthold, er utrolig deilig å ikke være oppblåst med magesmerter. Det er noe jeg må tenke på de gangen jeg har lyst til å sprekke.

Jeg blir ufattelig lei meg, deppa, sur og lyst til å kaste opp de gangene jeg sprekker. Det koster mer enn det smaker.

Festina lente sa for siden:

Akkurat det sier min samboer også! :D Jeg tror det er et veldig viktig råd (som jeg arbeider for å lære meg å gjennomføre selv :o)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.