en pakke kjøttdeig (jeg brukte en på 500 gram) - kan sikkert også bruke lammekjøttdeig, men jeg brukte okse
fersk (viktig at det er det!) oregano - jeg tok det som var igjen fra to planter, målte ikke opp i dl, men en tre-fire håndfuller kanskje. Riv bladene med hendene for å få ut smaken og plukk vekk grove/lange stilker
100-150 g fetaost (jeg brukte den ekte greske, den av geite- og sauemelk - da blir det litt lammepreg på kjøttbollene også :)) smuldres grovt oppi bollen
et par hvitløksfedd (eller mer om du vil ha distinkt hvitløksmak), finhakket
nykvernet svart pepper
et egg
(Evt kan du la deigen trekke en stund i kjøleskap for at smakene skal sette seg, men jeg var sulten og stekte opp en del av deigen med en gang)
Bland sammen alt med hendene til alt er blandet sammen og deigen er jevn. Lag små boller med hendene. Stek på middels til sterk varme til de har stekeskorpe, skru ned varmen og la dem steke seg ferdige inni (rundt ti minutter tilsammen). Eller putt dem i stekeovn og la dem gjennomsteke der.
Veldig smakfulle! Også gode med bare oregano og hvitløk, men fetaen la til en ekstra dimensjon :ja:
Servér med gresk salat, grillede grønnsaker, sellerirotfries eller hva du måtte ønske - veldig gode som tapas :)
Vokser masse vill oregano (bergmynte) overalt på øyene her i Oslofjorden :) Pleier ta med en bunt hver gang jeg er ute på Kalvøya, siden jeg er der rett som det er.
Oregano er for øvrig gresk og betyr noe slikt som "Fjellets glede" i følge Rolv Hjelmstad :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.