< Tilbake til oversikten

Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Huldr sa for siden:

Mmmm ...

Man tager:

• en pakke kjøttdeig (jeg brukte en på 500 gram) - kan sikkert også bruke lammekjøttdeig, men jeg brukte okse

• fersk (viktig at det er det!) oregano - jeg tok det som var igjen fra to planter, målte ikke opp i dl, men en tre-fire håndfuller kanskje. Riv bladene med hendene for å få ut smaken og plukk vekk grove/lange stilker

• 100-150 g fetaost (jeg brukte den ekte greske, den av geite- og sauemelk - da blir det litt lammepreg på kjøttbollene også :)) smuldres grovt oppi bollen

• et par hvitløksfedd (eller mer om du vil ha distinkt hvitløksmak), finhakket

• nykvernet svart pepper

• et egg

(Evt kan du la deigen trekke en stund i kjøleskap for at smakene skal sette seg, men jeg var sulten og stekte opp en del av deigen med en gang)

Bland sammen alt med hendene til alt er blandet sammen og deigen er jevn. Lag små boller med hendene. Stek på middels til sterk varme til de har stekeskorpe, skru ned varmen og la dem steke seg ferdige inni (rundt ti minutter tilsammen). Eller putt dem i stekeovn og la dem gjennomsteke der.

Veldig smakfulle! Også gode med bare oregano og hvitløk, men fetaen la til en ekstra dimensjon :ja:

Servér med gresk salat, grillede grønnsaker, sellerirotfries eller hva du måtte ønske - veldig gode som tapas :)

Huldr sa for siden:

Trenger moderatorhjelp med overskriften ... ;) Ikke fesk i disse :nei:

Melusine sa for siden:

Mmmm, dette hørtes veldig godt og skal definitivt pørves!
Takk for tips :)

nellie sa for siden:

Mmmmmm, det er så gooodt med fetaost i kjøttkaker:sikle:

Huldr sa for siden:

Bare hyggelig :) Jeg har fått mye skryt for disse før (enda da var de uten fetaost :p)

Huldr sa for siden:

Oh yeah :sikle:

Men oreganoen er viktigst altså. Måååå være med! :ja:

nellie sa for siden:

Er sånn fersk urte-jomfru, jeg.. Må skjerpe meg.

Huldr sa for siden:

Prøv! Fersk oregano er nyyyydelig. Lurer på å prøve med mynte i også neste gang, men det må ikke bli for mye tror jeg ...

Kitsu sa for siden:

Oh, hørtest kjempegode ut. Skal prøves. Bokmerke siden

Furine sa for siden:

Done! ;)

Takk for oppskrift, forresten! Ser godt ut! :sikle:

Huldr sa for siden:

Takk :suss:

Alynna sa for siden:

Vokser masse vill oregano (bergmynte) overalt på øyene her i Oslofjorden :) Pleier ta med en bunt hver gang jeg er ute på Kalvøya, siden jeg er der rett som det er.

Huldr sa for siden:

Oi, gjør det det? Så kult :) Hvis jeg kommer meg ut på øyene i sommer skal jeg sannelig se etter det!

Legger inn litt info om bergmynte jeg.

Oregano er for øvrig gresk og betyr noe slikt som "Fjellets glede" i følge Rolv Hjelmstad :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.