< Tilbake til oversikten

Hvordan virker sukrin på deg?

Yrla sa for siden:

Første gangen jeg prøvde fikk jeg diare. Jeg tok mindre doser og merket da ikke noe.
Jeg har ikke rørt det på månedsvis men tok noen teskjeer til en kopp kaffe igår og fikk en blodblemme i svelget få minutter etter! Ekkelt, altså.

barfor sa for siden:

Aldri hatt noe problemer med sukrin, i motsetning til f.eks maltilol som kan være problematisk

Señora sa for siden:

Ingen problemer med Sukrin, Maltitol derimot ...

Charlott sa for siden:

Får litt hodepine av sukrin, utover det ingenting :)

Lindemor sa for siden:

Jeg kan ikke si at jeg merker noe av å spise mat med sukrin i. Når jeg nå ser at det nevnes hodepine, så tenkte jeg umiddelbart om det kan være sukrin som er årsaken til at jeg faktisk har litt hodepine om dagen?!

Jeg må forsøke det ut, men tror i utgangspunktet at jeg ikke reagerer.

TrillTrall sa for siden:

Bruker sukrin innimellom, på jordbær og i sjokoladempusse f.eks. og merker ingenting på magen heldigvis. :)

smgj sa for siden:

Jeg synes smaken begrenser bruken. Har ikke merket noen effekter ellers. Tilslutter meg de som har problemer med maltiol (og mannitol).

Livsglede sa for siden:

Jeg fikk luft i magen i begynnelsen, men er nå vant med det så det går fint. Men jeg bruker alltid små mengder og blander det med stevia, slipper da den isete eller litt bitre smaken. Min målemengde for sukrin er ca 1 ss pr dl "væske" altså 2 dl fløte, 2 ss sukrin, eller 1 ss sukrin og 1 gr stevia. Viktig å smake seg frem hva som passer for hver enkelt. :D Ting som før smakte himmelsk, blir ofte for søtt når en lever på lavkarbo. Så ting begrenser seg selv:)

senorita sa for siden:

merker lite men syns ikke smaken er så god.. Dessverre, for det er jo så naturlig. liker bedre smaken på splenda men det er nok ikke like bra for kroppen :p

Yrla sa for siden:

Jeg får vondt i hodet av natreen, og jeg får vondt i magen av maltitol som de fleste andre. Jeg må holde meg unna fribol og store ifa også.

Rin sa for siden:

Magen min er ikke så veldig glad i sukrin i sånne mengder som gjerne brukes i diverse bakverk. Litt går greit.

Klara sa for siden:

Helt fint! Både te, krem og kake har vært testet nå. Maltitol, derimot... :nei:

Bee sa for siden:

Reagerer ikke i det hele tatt. Ikke på smaken en gang. Gjorde det før, men nå synes jeg det smaker helt fortreffelig om ikke mengen overdrives selvsagt.

Gracella sa for siden:

Merker ingenting, hverken på sukrin, splenda eller stevita (som jeg trodde var stevia da jeg bestilte :rolleyes:)

Klara sa for siden:

Er ikke Stevita stevia?

Gracella sa for siden:

Jo, men jeg tror de har blandet stevia og sukrin (skal gå og sjekke)

Edit:
Joda, Stevita er stevia og erythritol. Sistnevnte er sukrin.

BenteR sa for siden:

Jeg har ingen problem med sukrin, annet enn smaken.
Når jeg skal teste ut ei oppskrift, halverer jeg alltid sukrinmengden og bruker en knivsodd stevia i stedet.
Da smaker det myyye bedre:D

LibraGirl sa for siden:

Blir dårlig i magen av både sukrin å natren :S

Newstart sa for siden:

Merker ingenting. Syns det er ett fantastisk produkt. Men bruker slike ting nokså sjeldent egentlig.:)

bigmum sa for siden:

Jeg får faktisk litt vondt i munnen av sukrin....! Er jeg rar?? Synes faktisk det er ganske rart at sukrin skal være så naturlig, jeg synes den har en veldig syntetisk isende ,rar smak:o... Ja, og så får jeg luft i magen :o.

trønderjente29 sa for siden:

Signerer den!

Alynna sa for siden:

Får ikke noe ubehag i det hele tatt.

Smaken blir noe annet, synes den fungerer til enkelte ting, og annet er det ikke så bra til.

streber sa for siden:

ingen bivirkninger for min del heller! Sukrinmelis smaker veldig bra i bakverk, bedre enn sukrin, synes jeg!

Hamster59 sa for siden:

Bruker mest sukrin, men i svært små mengder. Synes ikke det smaker mer kunstig enn vanlig sukker, men så likte jeg best rårørsukker (en av de få smakene jeg savner...), men er jo ikke avhengig av søtt lenger.

Bæret sa for siden:

Samme her. :)

jannesnuppa sa for siden:

Jeg har nå brukt splenda i mange år jeg pga diabetes.. Er ikke splenda bra??

Rin sa for siden:

Splenda er kunstig, mens feks sukrin ikke er det. :cool: I tillegg så er det noe i splenda som ikke brytes ned i naturen, uten at jeg husker alle fakta om dette sånn på stående fot - men sikkert mulig å finne mer info om det her på forumet! Om det er bra eller ikke blir jo veldig individuelt - jeg angster ikke om jeg får i meg noe søtet med splenda, men når jeg selv velger, så bruker jeg heller ikke-kunstige alternativer.

mjaubeibi sa for siden:

Jeg får også vondt i munnen- eller nærmere bestemt halsen- av sukrin. Klør/er sår i svelget.

stormann sa for siden:

Jeg har brukt litt sukrin i vaflene jeg lager, og jeg synes det fungerer utmerket.

Supera sa for siden:

Til dere som sier at dere har problemer med smaken til sukrin:
Forklaringen jeg har lest på den kalde smaken er at den kommer fordi sukrin binder seg til vannmolekyler i munnen. Hvis man løser opp sukrin i væske først, så forsvinner den kalde smaken. Jeg kan ikke teste nå, fordi jeg har bare en amerikansk sukrin i hus og den synes jeg ikke smakte kaldt i det hele tatt selv om jeg spiser den slik den er.

Supera sa for siden:

Ikke bare det, men splenda er 100% karbohydrat på grunn av fyllstoffet maltodekstrin. Det er bare 1% (eller var det 0,1%?) sukralose (som er det stoffet som ikke brytes ned i naturen) i splenda. Resten er maltodekstrin. 10g splenda er 10g karbohydrater, men det søter jo like mye som 100g sukker. Det er jo bedre enn sukker siden det er ti ganger søtere per gram, men jeg velger heller andre søtninger som påvirker blodsukkeret mindre og er naturlige.

Yrla sa for siden:

Stemmer nok, fordi jeg skjønte ikke hvorfor noen skrev den gir en kald følelse. Men jeg har kun brukt den oppløst i (varm) drikke.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.