Første gangen jeg prøvde fikk jeg diare. Jeg tok mindre doser og merket da ikke noe.
Jeg har ikke rørt det på månedsvis men tok noen teskjeer til en kopp kaffe igår og fikk en blodblemme i svelget få minutter etter! Ekkelt, altså.
Jeg kan ikke si at jeg merker noe av å spise mat med sukrin i. Når jeg nå ser at det nevnes hodepine, så tenkte jeg umiddelbart om det kan være sukrin som er årsaken til at jeg faktisk har litt hodepine om dagen?!
Jeg må forsøke det ut, men tror i utgangspunktet at jeg ikke reagerer.
Jeg fikk luft i magen i begynnelsen, men er nå vant med det så det går fint. Men jeg bruker alltid små mengder og blander det med stevia, slipper da den isete eller litt bitre smaken. Min målemengde for sukrin er ca 1 ss pr dl "væske" altså 2 dl fløte, 2 ss sukrin, eller 1 ss sukrin og 1 gr stevia. Viktig å smake seg frem hva som passer for hver enkelt. :D Ting som før smakte himmelsk, blir ofte for søtt når en lever på lavkarbo. Så ting begrenser seg selv:)
merker lite men syns ikke smaken er så god.. Dessverre, for det er jo så naturlig. liker bedre smaken på splenda men det er nok ikke like bra for kroppen :p
Reagerer ikke i det hele tatt. Ikke på smaken en gang. Gjorde det før, men nå synes jeg det smaker helt fortreffelig om ikke mengen overdrives selvsagt.
Jeg har ingen problem med sukrin, annet enn smaken.
Når jeg skal teste ut ei oppskrift, halverer jeg alltid sukrinmengden og bruker en knivsodd stevia i stedet.
Da smaker det myyye bedre:D
Jeg får faktisk litt vondt i munnen av sukrin....! Er jeg rar?? Synes faktisk det er ganske rart at sukrin skal være så naturlig, jeg synes den har en veldig syntetisk isende ,rar smak:o... Ja, og så får jeg luft i magen :o.
Bruker mest sukrin, men i svært små mengder. Synes ikke det smaker mer kunstig enn vanlig sukker, men så likte jeg best rårørsukker (en av de få smakene jeg savner...), men er jo ikke avhengig av søtt lenger.
Splenda er kunstig, mens feks sukrin ikke er det. :cool: I tillegg så er det noe i splenda som ikke brytes ned i naturen, uten at jeg husker alle fakta om dette sånn på stående fot - men sikkert mulig å finne mer info om det her på forumet! Om det er bra eller ikke blir jo veldig individuelt - jeg angster ikke om jeg får i meg noe søtet med splenda, men når jeg selv velger, så bruker jeg heller ikke-kunstige alternativer.
Til dere som sier at dere har problemer med smaken til sukrin:
Forklaringen jeg har lest på den kalde smaken er at den kommer fordi sukrin binder seg til vannmolekyler i munnen. Hvis man løser opp sukrin i væske først, så forsvinner den kalde smaken. Jeg kan ikke teste nå, fordi jeg har bare en amerikansk sukrin i hus og den synes jeg ikke smakte kaldt i det hele tatt selv om jeg spiser den slik den er.
Ikke bare det, men splenda er 100% karbohydrat på grunn av fyllstoffet maltodekstrin. Det er bare 1% (eller var det 0,1%?) sukralose (som er det stoffet som ikke brytes ned i naturen) i splenda. Resten er maltodekstrin. 10g splenda er 10g karbohydrater, men det søter jo like mye som 100g sukker. Det er jo bedre enn sukker siden det er ti ganger søtere per gram, men jeg velger heller andre søtninger som påvirker blodsukkeret mindre og er naturlige.
Stemmer nok, fordi jeg skjønte ikke hvorfor noen skrev den gir en kald følelse. Men jeg har kun brukt den oppløst i (varm) drikke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.