< Tilbake til oversikten

Advarer mot lavkarbotrenden

Cyan sa for siden:

Jeg likte spesielt denne:

Virker som en klassisk misforståelse av lavkarbo vs. nullkarbo.

Zincite sa for siden:

Og så virker hun ikke helt oppdatert på alle områder. Eller så har ernæringsrådet (og en del andre) feil som sier at mettet fett ikke er farlig, bare energitett.

Nerthus sa for siden:

Hvis jeg hadde så mye utdanning innen ernæring ville jeg vært flau over og uttale meg i media om noe jeg ikke har peiling på...

Men det holder vel kampen i gang da - denne trenden med og en dag hylle lavkarbo og den andre dagen advare mot den... ikke rart vi ikke får noen enighet innen ernæringsmiljøet i landet om media skal fortsette på denne måten.

Dessverre er det eneste de oppnår at mange mennesker går rundt med helt feil kunnskap om lavkarbo - og mange som ville hatt nytte av et lavkarbokosthold går glipp av det fordi de ikke tør...

:rolleyes:

Imens får vi andre her inne fortsette og spre det glade budskap og dele egne erfaringer - så vil det nok etterhvert bli mer akseptert at lavkarbo kan være et fint LANGVARIG kostholdsalternativ for MANGE :)

Savner forresten et kommentarfelt under artikkelen ;)

fetasnack sa for siden:

Advarer mot lavkarbotrenden

de gir seg ikke...

Ernæringsfysiologen er skeptisk til leger som anbefaler lavkarbo.

• Lavkarbo er en grei hypotese, og det er greit at det blir forsket mer på det, men det finnes ingen langtidsstudier som sier at lavkarbo er ok og riktig for folk. Problemet er at folk som følger dette kostholder også kutter ut grønnsaker, og da er du ute og kjører. Folk risikerer å ikke dekke alle behovene kroppen har, sier Hernæs.

ehm, lol....? jeg spiser mer frukt og grønnt nå enn noen gang tidligere, forskjellen er at jeg styrer unna de skjulte karbo-bombene i fruktverdenen. jeg spiser ca 200g salat til lunch og 200g grønnsaker til middag. samt diverse bær, kiwi eller honningmelon nesten hver dag. gått ned ca 10kg på 2 mnd.....

Emmelu sa for siden:

Helt enig med deg! Jeg spiser også mye mer grønnsaker enn jeg gjorde før jeg startet på lavkarbo...!!

Noen burde bedt han legen ta seg en tur inn på forumet og se på noen oppskrifter her... eller bare søke på lavkarbo-blogger der ute... der er det ofte lagt ut bilder også... mye grønt å finne blandt de bildene ;)

Cyan sa for siden:

Jeg begynner å bli litt matt av den kampen, jeg.

Og så begynner jeg å bli litt matt av dem som tror at jeg bare følger en trend :p At jeg har fulgt denne "trenden" i over 4 år er visst ikke så nøye :rolleyes:

Sugarpill sa for siden:

At du har fulgt den "trenden" i fire år betyr vel bare at du er treg?:p

marionilona sa for siden:

Hallo, lavkarbo er jo bare sooooo last year da... knis

Cyan sa for siden:

Jeg er forut for min tid :cool:

Georgine sa for siden:

Vel, jeg stoler mer på Espen Rostrup som er lege på hjerteavdelingen på samme sykehus og som anbefaler lavkarbo. Kanskje de burde møtes i kantina i ny og ne så ernæringsfysiologen lærer av hjertelegen hva som er best for hjertet??

Trolltika sa for siden:

Må si jeg likte den siste setninga i artikkelen også:

• Å anbefale noe man ikke vet hva er, er ikke bra. Men vi vil gjerne være med på å forske mer på dette, sier Hernæs.

Men å advare mot noe man ikke vet hva er, er bedre?? :rolleyes:

jvsandem sa for siden:

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg spiser ca dobbelt så mye grønnsaker i dag som før jeg begynte på lavkarbo. Hva er det egentlig som gjør at slike mennesker bare må uttale seg om ting de helt tydelig ikke har greie på???

Livsglede sa for siden:

Ha,ha kutter ut grønnsaker?? Hallo..... vi erstatter jo poteter,ris og pasta med grønnsaker. Spiser mye mer grønnsaker nå enn før. Før i gamle dager var det kjøtt/fisk, så kom det påfyll med ris/pasta/potet og så litt grønnsaker på siden. Nå er jo halve tallerken med grønnsaker. Så hva er det de snakker om de vel skolerte, har de lært noe da de utdannet seg. Litt oppdatering trengs kanskje:p

Peppa Gris sa for siden:

Jeg måtte le når jeg så det med grønnsakene. Jeg har aldri spist så mange grønnsaker som når jeg var i ketose :D

Ueland sa for siden:

Spørs om ikke artikkelen bare er klippet litt for kraftig. Det står jo at det er kutt av grønt som er farlig, ingen motsier vel det. Deskene i avisene er jo ikke akkurat vanskelige å be når det gjelder å vinkle om artikler så det blir mest mulig sensasjonspreget.

smgj sa for siden:

Det er agurktid - og da passer det jo bra å advare mot grønnsaksmangelen i LCHF... :D:rolleyes:

Johnny_b_good sa for siden:

Etter det lille en har lest så langt så virker det jo som at denne berømte mosen er stappfull avbåde det ene og det andre egentlig. Forskning viser jo svært lite i mange settinger siden man ikke har tilgang til materiale. I tillegg er det også veldig mye som er misvisende eller mangelfullt på bakgrunn av metodisk svikt og resultatene blir deretter. Det virker jo mer som at det er trender innenfor hva som er greit å spise innenfor skoleverket og ingen tør å rokke helt ved det.

Om dagens kostholdsråd er optimale så ville ikke menneskerasen ha overlevd til dags dato.

Fauna sa for siden:

Har nå hatt et lavkarbo-kosthold i snart 4 uker. Trives kjempegodt med det! Jeg er mye bedre i magen, blodsukkeret er stabilt og vekta viser 3,3 kg mindre :-)

Jeg leser det Rostrup skriver og stoler på at dette er riktig i forhold til hjertesykdom. Kjenner allikevel et lite stikk av bekymring da jeg for 3,5 år siden fikk svangerskapsrelatert hjertesvikt. Er livredd for at jeg skal gjøre noe som ødelegger det at jeg nå er erklært frisk og medisinfri i 1 år. Jeg vet ikke om jeg tør å nevne for min kardiolog at jeg nå spiser lavkarbo da jeg er regner med å få masse motbør av på det.

Noen som kan fore meg med mer som støtter oppunder at dette her er bra for meg? ;)

smgj sa for siden:

Hvorfor nevne det? Bare følg med resultatene av undersøkelsen? Jeg tror ikke du vil få negative følger av lavkarbo. Iallfall ikke om ikke bare totalkolesterol måles (det kan gå noe opp, men vanligvis går det dårlige kolesterolet ned... og det er viktigere).

Aero sa for siden:

Signerer denne.
Ja, og i tillegg har vi kuttet ut maaaaasse søtsaker og kaker. Rart ikke det blir kommentert!?

Hun skulle kanskje ikke uttale seg om noe hun ikke har satt seg grundig inn i, i og med at hun ikke kan anbefale noe hun ikke riktig vet hva er.

Zillah sa for siden:

Er jo litt morsom ingress, da... "Såkalt steinalderkost med egg, bacon og mye fett er ikke bra for hjertet, slår nye retningslinjer fast."

Fordi retningslinjer kan fastslå at noko er fakta, liksom? LOL.

Tirililltove sa for siden:

Du spiste ikke lavkarbo da du fikk hjertesvikt? Det er jo et argument, les bøkene om den store kolesterolbedraget, forlaget lille måne f. Eks. Skift til en hjertelege som er oppdatert på dette, de blir flere.
Det er mye og lese, les den store matrevolusjonen av dr. Eenfeldt f.eks. Viten gir deg argumenter og trygghet på at du nå spiser for helsen.

macadamia79 sa for siden:

Kjedet meg på jobb på freddan' (noen som kjenner seg igjen) og tenkte jeg skulle skrive et innlegg istedetfor å bare lese her inne.

Her er retningslinjene: pdf lenke

Og her er listen over mulige interessekonflikter (som ESC selv har listet) på de som har laget disse "nye" retningslinjene: pdflenke

(Spoiler: det er mange som vil tape mye penger hvis legemiddelindustrien ikke selger like mye piller lenger...)

Fauna sa for siden:

Hjertesvikten den gang var ikke relatert til kosthold eller vekt, men en svangerskapskomplikasjon. Jeg følges opp av kardiolog som er spesialist på dette på Riksen, så kan nok ikke bare skifte lege.

Men skal lese foreslått literatur! :)

Johnny_b_good sa for siden:

Det kan jo virke som at det er en industri som pøver å gjøre folk sykere for å selv tjene mer med påskudd av å bedre folks helse. En ser jo dette overalt egentlig. Mye symptombehandling men lite på årsaker. Om en behandlet årsakene ville man jo være frisk og ikke trenge legemidler.

krokodillen sa for siden:

Ja, den la jeg også merke til.

Har sett liknende flere ganger, folk som "slår fast" eller refererer til at det er "fastslått" dersom en guru har sagt noe, da ER det liksom sånn. Som om de kan definere virkeligheten. Tror ikke slike skjønner hva skikkelig forskning er.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.