< Tilbake til oversikten

Kyllingburger på 1-2-3!

Hircine sa for siden:

Hei!

Jeg elsker lunsjkaker og baconburgere fra varmdisken til lunsj, men i lengden (for ofte) blir det altfor dyrt og ALTFOR mange karber. Jeg er ikke veldig striks på karbene mine (typ akkurat 20 om dagen ellers blir jeg sint på meg selv), men jeg synes innholdet i de er litt for høy til at jeg kan unne meg dette to til tre ganger i uken. DERFOR tenkte jeg at jeg skulle lage noen selv :)

Jeg brukte kyllingkjøttdeig (derav navnet kyllingburger) men det kan nok helt sikkert brukes både kjøttdeig, kjøttdeig av svin eller karbonadedeig også. Jeg brukte tre pakker deig oppi en stor bolle + 1ss potetmel (målte vekten, ca 11g) og det krydderet jeg ville ha der og da.

Blandet alt sammen til en deig og la fem klumper som jeg dyttet ut i stekepannen i en ss olivenolje (noe som tilsvarer ca 1/3 av hele deigen altså totalt 15stk). Stekte de til de var gjennomstekt og la de på avkjøling på alufolie over natten. Fryser ned noen og tar opp kvelden før jeg ønsker de til lunsj :)

Potetmel inneholder jo mye karbs per 100g, men i og med at jeg brukte kun 11g tilsier det totalt 8,8 karbs i hele deigen, deler du det på 15 er det minimalt igjen :) Kyllingkjøttdeigen jeg brukte inneholder ingen karbs så innholdet er altså så og si inteteksisterende. Eventuelt må man sjekke karbs i krydderet man bruker.

Det kan nok sikkert kuttes opp grønnsaker av forskjellig slag og putte i deigen også, det tror jeg at jeg skal neste gang! :)

Jabba sa for siden:

Jeg lager karbonader til lunch jeg. Enkelt og greit og veeeldig rimelig! Jeg bruker ikke potetmel, men fløte, egg, revet ost, salt og pepper og spekeskinke sammen m kjøttdeigen.....blir kjempegode og meget mettende....

Hircine sa for siden:

Lyst å legge ut oppskrift?

Holtappen sa for siden:

Takk for oppskrift Hircine ! Elsker som deg lunchkaker, dette skal prøves ;) gleder meg:)

HenrikBooe sa for siden:

Når jeg lager burger, bruker jeg fiberhusk som erstatning for potetmel :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.