Jabba sa for siden:
Lurer på om jeg skal kjøpe meg en iskrem maskin.....
Blir resultatet bra i disse ? Lettvint ? Enkelt å holde rent ?
Og hvilken maskin har du ? Fornøyd ?
Jabba sa for siden:
Lurer på om jeg skal kjøpe meg en iskrem maskin.....
Blir resultatet bra i disse ? Lettvint ? Enkelt å holde rent ?
Og hvilken maskin har du ? Fornøyd ?
Rin sa for siden:
Jeg kjøpte en billig lysegrønn iskremmaskin på Obs! for ikke så lenge siden, og den har vært flittig i bruk, altså. Veldig enkel å bruke og renholde, og super iskrem som kommer ut av den. :)
ThereseA sa for siden:
Vi har denne maskinen og den er veldig bra til den prisen. Lett å vaske, grei is, ikke no fiksfakseri :), går fort å fryse isen, 30-45min etter røra er helt oppi er isen ferdig
Jabba sa for siden:
Hva gjør dere med isen som ikke blir spist opp ? Heller den over i en vanlig boks og inn i fryseren ?
Isen blir helt ferdig i maskinen ? -det er ikke bare en mikser liksom ?
Jabba sa for siden:
Og er det helst krem-is dere lager ? Hvilket søtningsmiddel funker best? Sukrin kanskje ??
ThereseA sa for siden:
Vi har pleid å lage isen ferdig i maskinen, så helt den over i en boks - lagt dn i frysern og tatt den med bort så det er ikke noe problem. Den blir helt ferdig så lenge den står lenge nok - er ikke alltid jeg orker det:rolleyes:
tiris sa for siden:
I vår maskin blir isen steinhard hvis den blir stående i maskina lenge etter at den er ferdig. Siden man ikke kan bruke metall-bestikk oppi maskina blir det da ganske umulig å få den ut. Så det er best å ta den over i noe annet med en gang når du stopper maskina
Cassiopeia sa for siden:
Jeg har denne
Den er liten, og dermed akkurat passe til single jenter :-)
Men jeg har et problem: Isen blir knallhard i kantene med en gang, og jeg aner ikke hvorfor. Bollen skal ligge i fryseren i minst åtte timer, og helst over natta ifølge bruksanvisninga. -Men hva slags temperatur gjelder det?
Det kan muligens også komme av at røra har vært kald når jeg har hatt den oppi? :veitikke:
GrønnPepper sa for siden:
Du må sette den i gang før du heller i det som skal bli is, da sliper du at det fryser med det samme (i hvertfall virker det på min)
Cassiopeia sa for siden:
Det går ikke gitt, for motor og røredel sitter i lokket. Jeg er veldig kjapp da!
Bomkjøp, muligens...
GrønnPepper sa for siden:
Men du har ikke et hull i lokket da?
Motoren og røredelen sitter i toppen på min også, men den har et ganske stort påfyllingshull.
Cassiopeia sa for siden:
Joda, det er hull i lokket, men for å åpne det hullet må motor/røredel løftes opp, og da er det ingen vits i at den går rundt, eller?
Huldr sa for siden:
Cassiopeia: Har du prøvd å la bollen stå i romtemperatur en stund før du heller i røra? Jeg så Lemen skrev i en annen tråd om ismaskiner at hun lar sin stå i 40-50 minutter før hun lager isen :)
Får en sånn en plass i en sånn liten fryseboks på toppen av kjøleskapet (med litt innhold i)?
Cassiopeia sa for siden:
Har ikke prøvd det, Frøy, men det høres ut som en god måte å løse problemet på!
Min lille får uten problemer plass i minifryseboks, ja bollen er 17 cm i diameter og lavere enn den er bred.
mysil sa for siden:
Den kjøpte jeg også, men blei skuffa gitt. Trur ikke min funka som den skulle, for isen blei ikke til is, mer som milkshake, også lukta det svidd/brent etter den hadde gått ca 15 min :s
Sjokoholiker sa for siden:
er den jeg og akkurat har fått, lukter ikke svidd da, men blei skuffa over at så mye is ble steinhardt så fort. skal teste ut å la den stå ei stund på benken før bruk. kanskje du bør klage på din ang lukten?
mysil sa for siden:
Var nok bare uheldig med min jeg da. Men har klagd på den, levert den og fått at penga :) Så får bare se om jeg finner en annen en :)
Rin sa for siden:
Oi, så kjipt! Har ikke hatt noen lignende problematikk med min - første gang jeg lagde isen ble det litt fastfrosset, men da lot jeg den holde på for lenge, i tråd med det som sto i brosjyren. Har lært å holde øye med prosessen. :)
skal ta å lese den en gang til jeg:)
Tami sa for siden:
Den lysegrønne fra OBS koster bare 299,- og er kjempefin :) Var ferdig pisket/rørt på 40 min og klar til å spises.....:D
Engledans sa for siden:
Jeg har et tysk merke, tror jeg. Kjøpte i Danmark. Har bare brukt den en gang. Så lengre opp i tråden at di skrev at den måtte stå i 12 timer i fryser før bruk. i min bruksanvisning står det 24 timer, og at røra må stå i kjøleskapet i minst 12 timer. Kan jeg legge den i fryseren og forkorte tiden tro?
så rart altså ,mi røre var i i mindre enn 40 min også var det kjempemye is som ble steinhardt i bunnen og på sidene, ble det det når du laga?
Rin sa for siden:
Hvor stor røre hadde du? Sikkert et teit spørsmål - men mitt første forsøk frøs fast en del fordi jeg lot den stå i 30 minutter uten å se på den, og ikke tenkte over at bollen jo ikke var mer enn ca halvfull. (Da hadde jeg i sånn ca 3 dl vispet kremfløte og 3 eggeplommer, samt søtning.) I etterkant har jeg doblet grunnoppskriften og redusert ismaskin-tiden...
ja var ca samme som det du laga,skal ta å prøve å doble jeg også, bare kjedelig med stor røre hvis den ikke blir god hehe
Cassiopeia sa for siden:
Har akkurat gjort et nytt forsøk, og lot bollen stå framme et kvarter før jeg starta maskina. Nå som sist la det seg et steinhardt belegg på innsida av bollen, og dette ble til slutt så tykt at motordelen ble løfta av skåla.
Jeg klarte å tømme den, skrape løs den harde isen og blande røra sammen igjen, og satte i gang på nytt. Nå la det seg ikke belegg på bollen, men røra ble heller ikke fastere. Den smelta, faktisk!!! :mad:
Dette var et skikkelig bomkjøp, tror jeg. Får ta en tlf til Lefdal og be om å få bytte til en annen maskin. Kanskje sier de ja så lenge jeg bytter til en dyrere en?
Kan jo ikke få noe verre svar enn nei.
e84 sa for siden:
til dere som har litt peling... jeg har akkurat hatt bursdag og har fått penger til å kjøpe meg iskremmaskin ettersom jeg ønsker meg det ( is er det BESTE jeg vet ;)....) MEN...jeg har bare sånn liten fryseboks på toppen av kjøleskapet... er det kun den fra philips jeg vil få plass til da eller? skulle gjerne funnet en billigere variant ;) takker og bukker :)
vimsen85 sa for siden:
Så kjipt at maskinen ikke er bra. Jeg skulle til å bestille denne i gårkveld. Bra jeg bestemte meg for å vente da.. Men den virket så grei for den var liten og kanskje kunne få plass i den lille frysen vår. Men kanskje jeg må gå for en philips da. Siden man kunne fryse bare elementene på den og ikke hele bollen.. Noen som har en sånn? Er den bra?
Alynna sa for siden:
Ingen her som har erfaringer med en sånn litt dyrere variant, som ikke trenger at bollen står i fryseren?
Tenkte kanskje kjøpe en i USA nå og ta med hjem (har transformator)
Iset sa for siden:
Hæ, så rart. Alle ismaskiner jeg har vært borti har et lite hull på toppen som du heller massen nedi mens maskinen går. Motor og røredel sitter jo i lokket på min maskin også (det gjør den vel på alle??), men hullet er ved siden av og massen skal helles nedi der mens maskinen går. Det fryser såpass fort at man MÅ helle det i mens maskinen går. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke kan helle massen nedi hullet fordi motoren sitter i lokket? :confused:
Cassiopeia sa for siden:
Mulig jeg forklarte meg dårlig her.
Motoren sitter i lokket, og det er ikke noe påfyllingshull, så massen må fylles oppi før lokket settes på og maskinen startes.
Iset sa for siden:
Åja det ER ikke noe hull der nei, da blir det jo noe annet. Jeg har aldri sett en ismaskin uten påfyllingshull, høres nesten ut som en farbrikasjonsfeil, hehe. Det er jo både upraktisk og gjør at isen stivner før man får satt den på, omtrent. Ville nok kjøpt en med hull.
Iset sa for siden:
Min maskin koster forresten 199,- kr på Europris og funker som gull! Melissa, tror jeg den heter. Jeg kjøpte den grønne på Obs, den var elendig (mulig min har vært skadet eller noe, jeg vet ikke).
vimsen85 sa for siden:
Nå har jeg bestilt philips sin. Håper den duger :)
Albertina sa for siden:
Ønsker meg veldig...
Philips, er det denne:
www.philips.no/c/andre-kjokkenapparater/20-w-1-l-hr2304_70/prd/
Cassiopeia sa for siden:
Takk, Iset! Da stikker jeg på Europris og sjekker i morgen den dag!
frøken sa for siden:
Den har jeg. Lager perfekt is hver gang, ingenting som fryser fast.
Eneste er at jeg kunne ønske meg et fryseelement til. Noen som vet om det går an å få tak i?
vimsen85 sa for siden:
Jeg klarte ikke åpne linken, men den heter HR2304/70. Så bra at den lager perfekt is frøken. Gleder meg til å få den! :)
drizella sa for siden:
Jeg har også kjøpt denne, både for at den var liten og også at den lager is på ca 10 min. Jeg har ikke fått prøvd den ennå da...Tenkte å prøve den i kveld, men så har jeg litt problem med oppskriften som kanskje noen kan hjelpe med med: Mix 2 cups ultra-pasteurised heavy whippingcream...Er det vanlig fløte det er snakk om? Og hvor mye er en cup?:)( er en pose-mix fra USA)
Cassiopeia sa for siden:
De snakker om ultrapasteurisert kremfløte, men vanlig kremfløte er utmerket!
Fortell hvordan det går da?
Dollsine sa for siden:
Hei ThereseA. Jeg har spekulert en del på iskremmaskin og ser at mange har en type hvor bollen skal stå i fryseren i 8-10 timer før bruk. Skal denne sorten stå i frysen først??
FrkMarge sa for siden:
Da fikk dere fristet meg i dag.... var på obs og drasset med meg en slik grønn til 299,- (er jo ikke så avskrekkende pris heller så:))
Meeeeen: jeg har ingen oppskrifter!!!:eek:
Jeg handlet det jeg tror jeg trenger:
Fløte
Egg
Sukrin
vanlijepulver
I tillegg har jeg ltt rips og blåbær jeg tenkte vi skulle ha ved siden...
Tenkte å lage dette som dessert til tapasen i kveld...
Noen som har en skikkelig GOD oppskrift på fløteiskrem?
Cassiopeia sa for siden:
Da har jeg vært på Lefdal og reklamert på den blå OBH Nordicaen, fikk pengene igjen uten videre dikkedarer, og dro på Europris for å kjøpe Melissa.
-Og jeg er 300 kr rikere :)
Cassiopeia sa for siden:
Og DERR er min nye MelISsa-maskin innvia.
Skal si det var noe anna enn den Dustemaskina jeg hadde før!
ISet sin grunnoppskrift med ei halv plate sjokolade fylte bollen halveis, og jeg gleder meg VILT til å smake! Den trenger nok ei lita stund i fryseren først. :heia:
Takk ISET!!
Jabba sa for siden:
Jeg er superforvirra når det gjelder disse iskrem maskinene.....
Hvis jeg skal investere i en kan jeg ikke ha en der bollen må stå i fryseboksen....jeg har bare et slikt kombiskap.
Og hvordan fungerer de egentlig? Det virker sååååå komplisert......
Cassiopeia sa for siden:
Jeg har kombiskap, og bollen på Melissa-maskina fra Europris går fint ned i den nest høyeste skuffen.
Bollen er enkelt forklart et kjøle-/fryseelement med kjølevæske inni. Kjølevæska holder bollen kald. Innsida av bollen er av metall som leder kulde godt, og oppi der går det en visp sakte rundt. Vispen tar (nesten) borti kantene på bollen, og skraper/rører ismassen slik at den kommer nær veggene og blir kald, og så blandes sammen igjen. Maskina må gå så lenge at isen får ca softiskonsistens, men ikke så lenge at den fryser fast.
Maskiner der bollen ikke fryses ned fungerer vel på samme måte, men der produseres kulden av maskina når du skrur den på.
Jabba sa for siden:
Takk for super forklaring! Den bolla til Melissa maskinen - hvor høy er den ? Og hvor lenge skal den stå i fryseboksen før du begynner å lage is?
frøken sa for siden:
Har lagd denne, og smakt meg frem til perfekt søtning.
Kjempegod vaniljeis
*2 dl H-melk
*3 dl fløte
*5 eggeplommer
Legg gelantinen i kaldt vann.
Ha melk, fløte og eggeplommer i ei gryte. Visp sammen slik at eggeplommane blandar seg med resten. Tilsett vaniljefrø, stenger og søtning. Varm forsiktig opp mens du rører, ha det rett under kokepunktet til det tjuknar litt. Avkjøl, ha i ismaskina.
Cassiopeia sa for siden:
Bollen på min nye maskin (Melissa, 199,- på Europris) er 14,5 cm høy, og 20 cm i diameter. Den må stå oppreist under innfrysinga.
Bruksanvisningen sier at den skal fryses minimum 12 timer på minst 17 minus før bruk, og at den ikke skal stå i fryseren mer enn 48 timer om gangen. Det er lettvint å stappe den i fryseren kvelden før du planlegger å lage is da :)
Jabba sa for siden:
Takk for info! Kanskje d blir en tur på europris i morgen da!
Dollsine sa for siden:
Jeg har sett at mange sliter med at isen blir steinhard rundt kantene; blir den ikke det med Melissa?
Cassiopeia sa for siden:
Det ble et tynt, hardt lag i kantene, men ikke så mye at jeg bryr meg om det. Den lille fra OBH Nordica derimot... Fysjom
marjusen sa for siden:
Var på europris nå akkurat og kjøpte melissa iskremmaskin. Den er på tilbud til 199,- SÅ LØP OG KJØP. Hehe. Billig da:)
Cassiopeia sa for siden:
Lagde sjokoladeis i går, og i morra står det bringebæris på programmet.
Om nom nom!!!
frøken sa for siden:
Den blir iallefall ikke det med phillips sin. Alt er mykt og godt:p
Iset sa for siden:
Jepp, et tyynt lag inntil veggen, det er jo nesten umulig å unngå, men det er altså bare et papirtynt lag som ligger på maskinveggen. Blir ikke noe hardt ellers. Jeg opplever dog ofte at det er vannkrystaller i isen, akkurat som om den blir litt vannete i konsistensen. Mulig det er blandingen jeg bruker. Jeg har prøvd å lage tofuis og da blir den myk og kremete. Med soyamelk ble den vannete. Får prøve ut forskjellige ting.
Cassiopeia sa for siden:
Håper du deler oppskrifter etter hvert som du får prøvd dem ut, Iset!
Det ser ut som jeg må ta ei melkefri periode, så alternativer kommer godt med.
-For ikke å snakke om alle den spennende veganmaten man kan lage, men som jeg har nada peiling på.
Jabba sa for siden:
Hadde vært fint med alle slags is-oppskrifter i denne tråden synes jeg.......
Cassiopeia sa for siden:
Da drar jeg til med gårsdagens:
Bringebæriskrem
Kok opp
1 pose (400g) frosne bringebær, eller bruk friske om du har tilgjengelig. La bæra koke så de får safta seg skikkeli, og sil av. Du kan gjerne få med fruktkjøtt. Poenget er å få vekk steinene så de ikke stopper maskina.
Kjøl safta godt ned (kjøleskapstemperatur)
Pisk krem av
3 eggeplommer
3 ss splenda (evt annen søtning, smak deg fram)
3 dl fløte
en dæsj vanilje (stang, pulver eller ekstrakt/essens)
Hell safta oppi kremen og pisk litt til.
Den blir atskillig med flytende, men fortsatt luftig.
Start maskina og kjør til isen har softiskonsistens før du har den over i det du vil fryse den inn i.
Tips:
Frys isen i porsjonsbeger, for eksempel engangs plastglass, så er det lettere å stoppe :D
Bringebæra gjør at det blir ca 6% karber i denne isen, mens fettet ligger rundt 80% om jeg ikke husker feil. Vil du knipe på karbene kan du bruke FunLight om du liker og tåler den.
Dollsine sa for siden:
Heisann. Jeg har prøvd Melissa ismaskinen nå, og er ikke særlig imponert ennå. Jeg var så spent på å prøve at jeg laga is med eggedosis av eggeplommer og splenda, og piska dette lett sammen med fløte. Isen ble ikke godt nok eltet, og deler av den ble rennende. Den tinte også veldig fort da jeg hadde den over i en annen skål og serverte. God på smak da!
Jeg skal ikke gi opp, og kommer til å prøve meg fram til jeg får det til. Det som er viktig ser jeg er å passe på at det kommer is på veggene (unntatt det som maskina selv har dit) - da stopper eltinga. Kommer tilbake med mer når jeg har prøvd meg fram.
Dollsine sa for siden:
Og så fant jeg en oppskrift på italiensk gelato vaniljeis her
marjusen sa for siden:
Burde du ikke piske kremfløten halvstiv først? Så blande lett med eggedosis.. Husk også at beholderen må være i fryseren i ei natt før du begynner
Alynna sa for siden:
Man lager hovedsaklig to typer (fløte)is:
Vanlig fløteis lager man ved å koke sammen en del ingredienser, til en slags "feit vaniljesaus", i alle fall er ofte ingrediensene ganske like som en vaniljesaus.
Parfait lages ved å lage eggedosis av sukker/eggeplommer og blande dette forsiktig med pisket kremfløte. Til slutt evt. smakstilsetninger.
Fordelen ved 2. er at man ikke trenger ismaskin for å slippe hard/kornete konsistens og kan bare fryse ned smeten og røre i den nå og da. Synes 1. er hakket bedre på konsistens.
Jabba sa for siden:
Jeg fikk tak i Melissa ismaksin på europris i dag.....
Skal jeg helle i fløten rett fra kartongen ? skal jeg piske sammen eggeplommer og fløte først kanskje ?
Cassiopeia sa for siden:
Jeg synes konsistensen på den ferdige isen (parfaiten) blir bedre om du pisker det litt først.
Dollsine sa for siden:
Hei. Takk Marjusen som anbefalte å piske fløten litt først. NÅ har jeg laget is!
Så svaret til deg Jabba, hvis du ikke bruker oppskrifta som fulgte med maskinen din, så anbefaler jeg at du prøver denne:
Bland de to godt sammen med en slikkepott og tøm forsiktig i maskinen mens den går. Her er det viktig å være forsiktig slik at du ikke søler på veggene mens du heller i. Den trakten som var med er jeg ikke helt imponert over, men tømmer du forsiktig og "sikter" inn i bollen så går det bra. Kommer det på veggene stopper nemlig maskin å gå fordi den eltegreia setter seg fast.... La maskina stå og gå til den begynner å stoppe/hakke (7-10 min på min), slå av, ta ut eltekroken, rør litt i den for å blande alt til samme konsistens/temperatur og hell over i boks, porsjonsskåler eller hva du nå vil. Isen er som softis når den er ferdig i maskina og kan spises med en gang, alternativt legger du den i fryseren og spiser senere.
Jeg har ikke prøvd den kokegreia ennå, men det blir sikkert det en dag og.
Lykke til!
Jabba sa for siden:
Tusen takk for ypperlig trinn for trinn forklaring! akkurat hva jeg trengte!!! Nå gleder jeg meg til å lage is!!!:)
Dollsine sa for siden:
Så bra Jabba! Gled deg til isen. Jeg har siklet etter softis hele sommeren og nå har jeg endelig fått det. Kremaktig og godt. Legg gjerne ut oppskrifter hvis du finner på noe lurt ;)
Jabba sa for siden:
Jeg er veldig glad i sjokoladeis......hva blir best - med kakaopulver eller m smeltet sjokolade (sukkerfri mørk)???
Dollsine sa for siden:
Umiddelbart tenker jeg smeltet sjokolade - eller hakket i biter som haes i etter at isen er ferdig i maskina (hvis ikke stopper elteren :( )
Jabba sa for siden:
Blander jeg den smeltede sjokoladen i eggeplomme/kremfløteblandingen for så å helle i maskinen eller heller jeg i den flytende sjokoladen i etter de andre ingrediensene er i maskinen ?
Dollsine sa for siden:
Slik den maskina fungerer så er det best å blande den i før du heller massen ned i. Alternativt å vente til isen er ferdig, ha i smeltet sjokolade i tynn stripe mens du samtidig rører med sleiv - kan du da få sjokoladestriper i isen?
Vær klar over at den på et tidspunkt slutter å elte og bare går rundt og rundt. Da er det for seint å ha i sjokoladen. Når min maskin slutter å elte bruker jeg å la den stå og fortsette å gå til den begynner å hakke/stoppe fordi isen blir kaldere og mer fast.
Gleder meg til å høre hva du finner ut og hvordan du gjør det jeg :D
frøken sa for siden:
Hos meg stopper ikke elteren, hadde en hel pose med daimbiter i før jeg startet maskina, ikke noe problem der. (var ikke til meg altså;) )
Dollsine sa for siden:
Gjør den ikke Frøken? Hva slags maskin har du da? Jeg har Melissa fra Europris og på den er det så lite "klaring" mellom elteren og sidene at det ikke går. Maskina stopper når det har frosset på så mye på veggene at elteren ikke får til å gå rundt lengre.
frøken sa for siden:
Jeg har en fra phillips. Har aldri opplevd at det har frosset fast i veggene eller elteren heller. Alt er like mykt og godt.
Dollsine sa for siden:
Da er du litt heldigere enn meg i alle fall! Hva slags maskin har du da; denne?
frøken sa for siden:
Den ja:) Den har et fryseelement i bunnen, så jeg fryser bare det, ikke hele bollen. Er kanskje derfor.
Antoinette6 sa for siden:
Jeg lagde nyyyydelig iskrem i går kveld, jeg. Frosne bringebær, sukrinmelis og kremfløte. Så, VIPS i stavmikseren og etter 30 sekunder hadde jeg deilig, deilig iskrem.
Neste gang skal jeg forsøke med smeltet sjokolade ! :sikle:
Dollsine sa for siden:
Hm.... jeg kikket på den maskinen jeg og Frøken, men gikk for den fra Europris da så mange anbefalte den. Nå har jeg nå den maskinen og får kjøre det beste ut av den.
Høres deilig ut med den isen du laget Antoniette6!
Jabba sa for siden:
Da har jeg også laget iskrem. Jeg har den maskinen fra Europris som heter Melissa.
Har hatt bolla i fryseboksen i 14 timer. Pisket fløte lett og blandet egg og søtning + litt vaniljedråper. Jeg smeltet sjokolade i vannbad og hadde den så i blandingen egg/kremfløte. Dette fungerte ikke helt optimalt da sjokoladen stivnet i isblandingen før jeg fikk den i maskinen. Det lå igjen slike "sjokoladeflak" i bunnen av bollen etter at jeg hadde helt i ismassen. Men jeg dytta det nedi påfyllingshullet og etterhvert som isen ble eltet ble det blandet sammen. Resultatet ble vaniljeis med sjokoladebiter, ikke sjokoladeis. Tror jeg må ha i kakaopulver neste gang for å få sjokoladeis smak....
Men isen ble god på smak, jeg brukte følgende søtning: 2 SS Sukrin og 1 SS Splenda.
Min is ble aldri så hard at maskinen begynte å hakke.....jeg lot den stå 35 min.
Har helt den over i ei skål og satt den i fryseren nå....
Jeg lurer på om kanskje fryseren min ikke er kald nok siden isen ikke stivnet skikkelig.....men den ble litt tykkere enn en slags suppe konsistens.....ikke fullt saftis konsistens.
Men smaken var god!
Gleder meg til å prøve videre....håper noen butikker snart vil kjøre tilbud på kremfløte - mann og barn er nemlig veldig ivrige etter å lage sin egen is de også.....
Cassiopeia sa for siden:
Ifølge bruksanvisningen trenger maskina minst 12 timer i en fryser som ere 17 grader eller kaldere.
Du får ta tempen på'n ov evt skru den opp (ned) et hakk!
Dollsine sa for siden:
Det er ikke isen som får maskina mi til å stoppe/hakke - det er isen som legger seg på veggene i bollen. Kanskje har jeg fortsatt sølt litt da jeg helte det nedi; meget mulig. Bra du fikk det til med din!
marjusen sa for siden:
Akkurat laget en ladning.
3 eggeplommer ble pisket luftig med stevia toffe og natreen.
3 dl kremfløte ble pisket halvstiv i egen bolle, tilsatte litt vaniljepulver og 2 ts kakao.
Blandet så fløten med eggedosisen. Smeltet en halv sukerfri melkesjokolade som jeg avkjølte igjen litt før jeg blandet den godt inn i røra. Helte så oppi maskina. Gikk 15 min så stoppa den. Var ganske så softis enda. Står nå i fryseren. Hehe
Dollsine sa for siden:
Den høres god ut, og må prøves. Legg ut smakserfaringen da :D
marjusen sa for siden:
Denne var såååååå god. Nam nam. Besteste isen. Grovhakka litt sukkerfri sjokolade og rørte inn til slutt. Nam nam. Uten den sjokoladen er hele røra 10 kh. Passer til 4 pers.
Alynna sa for siden:
Åh, gode gud, det høres digg ut, Marjusen. Har faktisk savnet karamell/toffee-smaken. Bruker mye vanilje, men er fristet til å teste disse stevia-variantene. Har latt være til nå fordi en flaske stevia som sto hos eksen (etter tidligere romkamerat) smakte bittert, føi og phy! Men jeg mistenker den hadde stått i mange år.
Holder igjen på lommeboken siden jeg skal til USA om en uke, gjett om jeg skal på lavkarbo-jakt i butikkhyllene! De må da ha toffee-smak og det meste der borte...
Om noen andre har gode tips til smakstillsetninger i retning karamell så si gjerne ifra! Er klar over hjemmelaged fudge med sukrin fra før....
Kanskje man kan knuse sukkerfrie drops?
marjusen sa for siden:
Fikk akkurat en pakke fra iherb idag. Masse atkins. Der er det en karamell brownie sjokkis. Tenkte å hakke opp disse og tilsette isen. Elsker is med brownie. Nam nam
FrkMarge sa for siden:
Da har jeg fått prøvd dette grønne vidunderet mitt... (kjøpte den fra obs)
Brukte "brimi-oppskriften" lenger opp i tråden her, for den så så enkel ut. :)
Jeg laget bare vanlig vaniljeis i første omgang og hadde rips til.
1 del fløte, 1 eggeplumme 1 ss sukker (jeg brukte sukrin) + ca 1 ts vanilje.
Isen la seg litt på sidene av bollen slik at det ble et hardt lag der, men den kjørte seg ikke fast allikevel. (belegget ble fin smaksprøve etterpå :P)
Isen ble fin og kremet, men den ble ikke hard nok synes jeg. Jeg puttet den rett i en boks og frøs den videre.
Men hvordan får man is som ikke er så eh.. fet? Jeg syntes den ble for å si det mildt kvalmende fet. Litt for mye fløteis liksom.
Skal sies at jeg stort sett har spist first prise melkeis de siste årene... ikke fordi den er best, men fordi det er mindre kcal og den er mye billigere. men jeg liker jo vanlig diplomis osv, hvordan lager man sånnt?
Dollsine sa for siden:
Hei FrkMarge. Disse oppskriftene fulgte med min ismaskin (Melissa, Europris). Kanskje det er noe for deg?
Grunnoppskrift is
3 eggeplommer
3,5 dl melk
70 g sukker
Varm melken langsomt opp til det danner seg små bobler. Pisk eggeplommer og sukker til alt sukkeret er oppløst. Hell eggeblandingen gradvis i melken og varm opp blandingen til den begynner å tykne. La blandingen avkjøles i kjøleskapet i ca 2 timer. Hell blandingen i maskinen mes vispen går rundt. La blandingen røre til den har ønsket konsistens.
Tips:
Grunnoppskrift sorbet
2 dl vann
200 gram sukker
200 g most frukt eller 2 dl fruktsaft
Bland vann og sukker i en kasserolle, og rør til sukkeret er helt oppløst. Kok opp og la laken koke i 2 min. Avkjøl. Tilsett most frukt eller fruktsaft i den kalde blandingen. Hell den deretter i bollen mens vispen går rundt. La den gå til blandingen har ønsket konsistens.
Lykke til!
Vipp!! sa for siden:
Prøvde den øverste til ongane no med vaniljestevia, og den forsvant veldig fort!
Skrapa skåla og heiv oppi ei lavkarbo røre no rett etterpå, regna med det tek litt lenger tid sidan den er litt varmare bollen no...
3 egg, 3 ss sukrin t eggedosis
3 dl kremfløyte nesten piska til krem, bland krem og eggedosis, tilsett smak, prøvde vailje stevia og vaniljepulver no.
Hååååper det ikkje vart for varmt slik at eg også får is i kveld.... :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.