Har testa ut brød fra lavkarbohuset og kan anbefale brødet videre. Dette brødet inneholder glutenmel, mandelmel, linfrø, solsikkekjerner, salt og krydder. Hvilke krydder var litt vanskelig å lese av posen. Ingen konserveringsstoffer.
Brødmiksen kommer i en pose med mix og en pose med tørrgjær. Man tømmer begge posene i en bolle og tilsetter 3,3 dl lunket vann og elter deigen til den blir smidig og glatt. Elt brødet til brød eller rundstykkeform eller ha i brødbakeform. Jeg valgte det siste.
Min bemerkning: 3,3 dl vann er litt for lite for å få med all "melblandinga" i en smidig deig. Dessuten kan du spare oppvask med å blande deigen rett i brødbakeforma, evt, rett på benken. :D
La brødet heve i 45 minutter på ett lunt sted. Pensle vann over brødet før steking
Min bemerkning: Brødet hever seg jo! Jeg er sjokkert, for lavkarbobakst pleier ikke å gjøre det. Når brødet er ferdighevet har det fått en mer luftigere konsistens enn den glatte, tunge deigen man la i forma. Jeg må innrømme at jeg var frista til å bruke olje eller egg å smøre over brødet, slik man gjør med normale brød, men fulgte oppskriften.
Stek brødet på 180 grader i 50 minutter.
Min bemerkning: Nå står det ingenting om hvor i ovnen man bør steke det, så mitt er stekt på rist i rilla i midten. Dessuten tror jeg at jeg overstekte brødet med å steke det i 60 minutter istede for 50.
Brødet gir en sånn herlig "nybakt brød"-duft i hele huset og det er nesten så man gleder seg til å spise det. Jeg greide ikke å vente til brødet var avkjølt så jeg spiste skalken med smør på mens brødet enda var varmt
Innvendig er brødet litt sånn mykt og klissete, nesten så man tror at det ikke er stekt. Det går over når brødet er avkjølt. Det går an å finmale eller hakke sesamfrø, solskikkekjerner eller noe sånn så blir konsistensen litt annerledes. Jeg gjorde ikke dette.
Selve brødet smaker helt normalt brød. Jeg merker at det ble litt salt ettersmak av min smaksprøve, men dette kan komme fra smøret som smelta på skiva også.
Absolutt ett bra alternativ til mange av de lavkarbobrødene der ute som ikke smaker særlig bra, eller inneholder ost, soya og andre ting.
Det er ingen som har blitt bedt om om å teste noe som helst, det som er gjort er det samme som de aller fleste gjør når man skal forsøke et nytt produkt på et marked: Man spør etter noen testpersoner. Jeg håper da virkelig ikke at det er negativt?
Neida, men det er en forskjell på det å spørre etter frivillige til å teste ut et produkt og det å BE noen om å prøve det.
Det stemmer at rundt 8-10 medlemmer her inne har fått smaksprøver på dette brødet og en pizzamiks, men det er overhodet ikke lagt noen føringer på de som har fått disse.
Hmmm. Kom til å tenke på at noe gjør deigen kort... Gluten gjør deigen laaaaang/seig. Mandelmel gjør sikkert deigen kortere. Skal jaggu meg prøve hjemme med gluten og mandelmel! OG etc etc...:ja:
Jeg har også fått æren av å prøve ut dette brødet!! :D
Jeg er en elendig baker, og må bare si at jeg har aldri før fått et lavkarbobrød eller vanlig brød til å se ut som et brød når jeg har bakt det. Ikke har det blitt noe godt heller!
Men denne mixen ble fin deig, lett å lage, og det heva, og det lukta godt i ovnen og da det var ferdig så det ut som et perfekt brød. Jeg ble så stolt at jeg tok bilder, som forøvrig ligger på telefonen. Kanskje jeg får lagt dem inn? Synes brødet var litt bløtt på konsistens og småseigt, men ellers helt bra på smak. Jeg har ekstremt høye forventninger til smak på brød, fordi jeg egentlig ikke liker vanlig brød heller, men det er absolutt en perfekt brøderstatning for oss lavkarbere som er elendige til å bake! Jeg frøys ned resten av brødet etter jeg laga det, har ikke tatt opp og smakt på det i ettertid, men kommer med oppdatering når jeg gjør så! Ser for meg at konsistensen blir bedre etter frysing og ved eventuell bruk av brødristeren.
Jeg fulgte heller ikke tipset om 50 g ekstra frø etter behag for å få en fastere konsistens, så det er nok ganske selvforskyldt det også. Sånn går det. Dersom noen har BAKING FOR DUMMIES, så kan jeg kjøpe :p
Guffent med så mye gluten... Da vil jeg heller laget brød med miksen til spis deg slank. Eller enda bedre; droppe juksebrød og spise grønnsaker, kjøtt, fisk, egg eller fugl? :)
Jeg har også testet dette brødet, men jeg synes konsistensen ble som gummi. Smaken var forsåvidt grei, men det har alt for mye glutenmel til at det egner seg i vårt kosthold.
Jeg har også testet brødet og kan anbefale det :) Det er ganske seigt, men hvis man oppbevarer det i papirpose, holder det seg helt fint. Det smaker godt og iallefall ikke egg! :-) Jeg hadde litt ekstra sesamfrø etter anbefaling og ble veldig fornøyd. Pizzamiksen er også veldig god! :)
Jeg har også laget dette brødet. Bestilte det etter jeg så det omtalt her og betalte for varene på normal måte :eek:. Brødet er det beste brødet jeg har klart å få til på lavkarbo (hadde oppi masse sesamfrø som jeg elsker smaken på), men pizzadeigen ble jeg mest imponert over. Den smakte rett og slett pizza. Prøver og ikke bruke allverdens av brøderstatninger, men en lørdag i ny og ne med "ordentlig" pizza unner jeg meg. Ikke akkurat gratis, men en sjelden gang kan jeg unne meg det.
Likevel.... må man ha noe under pålegget er knekkebrødene til nannah min klare favoritt. Kjempegode på smak og kjempegode for magen, og superenkle å lage! Jeg har aldri bakt noe særlig i hele mitt liv, men dette klarte til og med jeg. Skal lage en haug i dag for å ta med på bilferie i europa :D. Redder matutfordringen til frokost når det ikke er buffet...
da har også jeg bestillt (og betalt for dette brødet..) det dessidert beste brødet så langt! :D ikke ekket besk smak fra alle frøene som er i lavkarbo-ingen ettersmak i det heletatt faktisk. ja, det er ganske seigt-og jeg ble klar i kjevene av å spise skalken.. :P men smaken og det at det ikke smaker mandel, egg eller er bløtt-gjør det til det beste jeg har kommet over så langt.
Bare sånn til info så er nå både brødet og pizzamiksen tilgjengelig i diverse Sunkost- og Life-butikker rundt omkring. Har ikke din butikk det enda så er sjansen stor for at det kommer etter sommerferien.
Jeg har prøvd mange slags sorter lavkarbobrød og dette er det verste jeg har smakt. Det var en rar smak på brødet, jeg klarte ikke å spise så mye som en skive av det. Lager heller brødene mine selv!!!!
Jeg laget dette brødet i går og hadde i litt solsikkefrø i deigen. Smaker ørlite av mandel synes jeg men ikke verre enn at det går. Supert å ta i brødristeren, det har jeg savnet :ja:
Skal skjære opp brødet og legge i fryseren , har noen av dere andre prøvd det ?
Da har jeg bestilt en brødpakke. Kun 1, for å prøve det liksom... Dyreste brødet jeg noen gang kommer til å spise! Portoen var jo helt vill! Menmen, jeg savner brød... OG om det det er godt kommer jeg jo til å kjøpe flere i slengen :)
Hei Lene. Jeg har akkurat sendt deg en mail om denne, ble sjokkert selv over hvor mye Bring skal ha selv om det er en bitteliten pakke på en halv kilo. Så vi gjør det litt annerledes, mer står i mailen.
Og der kom brødet :)
Nesten spist det opp :D
Kjempegodt, og så utrolig sprø skorpe!
Litt "svampete" men det overlever jeg absolutt! Kunne visst tilsette noe som minsket det også :)
Tips: Siden brødet skal oppbevares i papirpose (Sto veeeldig spesifisert) så merket jeg at det ble hardt ganske fort. Den ytterste skiva er det bare å riste istede for å kaste.
Jeg skjærte brødet i skiver og frøs ned, så var det bare å riste skiver når jeg trengte.
Hallelujah:D Jeg har savnet brød og derfor prøvd div lavkarbovarianter, men synes alle har en forferdelig bismak. Så etter å ha lest om det her, måtte jeg bare prøve og nå er alle mine sorger slukket;) Var litt rart å tygge med en gang, men det vennet jeg meg veldig fort til. Og kjempeenkelt å røre sammen også:ja:
Men lurer på en ting; noen som vet hvor lenge det holder seg når man ikke har tilgang til fryser?
Jeg har hatt det på benken under et kjøkkenhåndkle i 6 dager uten at det ble dårlig. Den første skiven blir litt tørr, men det er 15 sek i brødrister det, så er det som nytt. :D
Tilsett 40-50 gram finhakkede frø etter eget valg i deigen, så blir det mindre svampete. Selv bruker jeg en blanding av solsikke- og gresskarkjerner samt litt sesamfrø, dette har jeg i et halvlitersmål og kjører stavmikseren på fullt i 10-15 sekunder. Altså bare frøene, ikke innholder i posen!
Mildt sagt overaska da jeg fant brødte surt i kveld. Etter to dager! Er frøene som var sure, fant jeg ut. Hatt det i papirpose, som det sto presisert. Ikke like begeistra lenger... Men er fornøyd sånn forøverig, så skal fryse ned og ta opp det jeg trenger.
Merkelig, det problemet har ikke jeg hatt. Har som sagt hatt det på benken under ett kjøkkenhåndkle i 6 dager. Har også hatt det i papirpose 3-4 dager uten å merke noe galt.
Kan jeg bruke eltekroken på kjøkkenmaskina mi eller burde jeg elte for hånd?
Rask levering btw. Bestilte søndag og fikk idag. Litt synd jeg så dem har brødet, pizzabunn og pastan på helsekosten her. Samme pris, men slipper jo frakt. Hehe
Jeg har både eltet selv og brukt ektekroken, og begge deler funker like bra. :)
Jepp, du får produktene i stadig flere Life- og Sunkostbutikker, og de fleste steder er prisen den samme som hos oss i nettbutikken. Det blir jo litt galt om vi skal utkonkurrere våre egne butikkunder på pris. Men vi har jo rabatter ved kjøp av flere da. ;)
Dette brødet har jeg akkurat bakt og har tidligere prøvd både pizzabunnen og sjokoladekakemixen! Thumps up for samtlige! Brødet ble jeg særlig overrasket over, hever seg dobbelt og fikk en gyllen fin skorpe. Jeg stekte det i liten brdøform og stekte det den siste tiden ute av forma på rist. Synes ikke brødet er så svampeaktig som ble beskrevet her, tror bare man må steke det tilstrekkelig. Eltet også deigen godt, sånn at den ble fast og fin. Jeg fikk 20 skiver, dvs lunsj for meg (2 skiver) i to jobbuker, så da er prisen levelig :p
Pizzabunnen hevde godt den også og smakte ganske godt. Smaker litt grovere enn man er vant med eneste. Kaken var også god, men trenger noe ekstra, enten glasur av noe slag eller krem med bær kanskje :D
For meg er det ikke noe problem med gluten, tåler det fint :)
Har nettop satt brødet til heving. Må ærlig innrømme at jeg blir veldig overrasket om dette blir bra. Hehe.
Jeg eltet brødet med kjøkken maskin. Hadde i litt sesamfrø og solsikkekjerner. Det ble en fryktelig seig klump. Men spent på smak og konsistens
Du får værtfall den deilige nybaktbrød-lukta i huset :P
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.