etter å ha begynt på lavkarbo (én uke nå) så har jeg merket at håret på legger og andre steder vokser mye fortere enn vanlig. har generelt fått mer hår på legger, armer osv. til og med rundt puppene og i ansiktet. hva er det som gjør det? og hvordan kan jeg eventuelt stoppe det? vil det gå vekk etter en stund på lavkarbo eller vil det bare komme mer og mer?
takker for svar!
litt redd... har aldri hatt problemer med så mye hår i ansiktet før..
Hadde også økt hårvekst den første tiden på LCHF kosthold. Nå etter snart 5 mndr har det faktisk blitt mye mindre hårvekst i ansiktet (hadde både sjegg og bart).
Årsaken tror jeg kan være at hormonene mine har kommet i balanse.
Så det er absolutt håp. Lykke til.
Så ikke at det bare var snakk om en uke! Jeg ville gitt det litt mer tid før jeg kunne sagt noe om det var pga lavkarbo eller om det bare er ingenting. Tror ikke kroppen har omstilt seg til lavkarbo ennå etter kun en uke!
ja kan godt hende jeg innbiller meg det.. men at jeg i det hele tatt legger merke til hårveksten selv uten å ha lest om at det er ganske vanlig her inne (og blitt paranoid hehe) er jo litt merkelig. men jeg gir det litt mer tid så får vi se :)
Ansiktshår på damer har ofte med hormonendringer å gjøre .Jeg tviler sterkt på at det er lavkarboen (etter kun en uke) som har forårsaket endringen. Derimot så kan faktisk forhøyet insulin gi økt testosteron/androgen og dermed mer enn normalt med ansiktshår.
Om du leter på engelske fora ser man faktisk at flere rapporterer om mindre uønsket ansiktshår etter en (lengre) periode på LCHF. Mulig at det ofte blusser opp først for så å reduseres?
Det sm er viktig å følge med er om det også er andre tegn på hormonell ubalanse - som f.eks uregelmessig periode. I så fall kan det være greit å ta en tur innom legen.
hm....... bare en liten tanke... kan det vere at dere som er plaget med dette spiser mye soyaprodukter? Har nemlig lest en plass (husker ikke helt hvor) at dette kan påvirke hormonene.
Der sier du noe. Soya er ikke helt bra i store mengder, nei.
Den kan senke stoffskiftet (bremser ned skjoldbruskkjertelen). www.lommelegen.no/833209/soya-og-lavt-stoffskifte
(Forhøyet østrogen er et problem dersom man har stoffskifteproblemer da østrogen i seg selv virker dempende på stoffskiftet vil også østrogenhermende stoffer ha samme negative virkning.)
Dog, jeg ser ikke helt sammenhengen med uønsket hårvekst ... kun med generell hormonell ubalanse.
PS - nå mener jeg at info fra lommelegen skal - som mange andre sider - leses med skeptikerbriller på. Men de kan også være et godt utgangspunkt for å lære nok til å lete etter mer informasjon da de sjelden inneholder kontroversiell viten.
Konklusjonen her må dere ta med en klype salt, da det er gammel og kanskje litt rusten tilegnet informasjon; MEN -Mange som har pcos har også østrogendominans, ettersom østrogen dannes i kroppsfettet, og mange med pcos har overvekt. For å balansere produserer kroppen dermed for mye tesosteron for å holde tritt med hormonnivået ellers i kroppen, og det er da man ser ting som økt ansiktsbehåring, håravfall på hodet, økt abdominal fedme etc. Jeg testet i alle fall positivt både på forhøyet østrogen- og testosteronnivå, samt andre hormonelle ubalanser. Flere år med lchf og behandling av metformin har i hvert fall gjort meg symptomfri på pcos, og dermed ting som uønsket behåring har dempet seg veldig. Jeg hadde seriøse kåttiser. Heldigivs er jeg lys blond, så de var ikke så synlige, derimot var de tre fire cm lange hakehårene som plutselig dukket opp, pluss et og annet værhår ikke særlig lekkert i rett belysning. :cool:
Sier ellers som de andre at det umulig kan være på grunn av kostholdet, på så kort tid.
Jeg måtte gå se i speilet etter å ha lest tråden. Mindre med lyse hår/dun i ansiktet, men mer nedover halsen (bare dun altså). Men de svarte jævlene som dukker opp under og rundt haken kommer sånn like regelmessig :p
Det under armene vokser sparsomt og sakte, også på beina syns jeg. Greit nok det :)
Kan det være endringer i hudfargen som gjør hårene tydeligere? Jeg inbiller meg alltid at jeg har mer bart på sommeren, men det er bare fordi den syns bedre når jeg er brun :o
I starten av kostholdsomleggingen blir jeg fortalt jeg kan få hodepine etc fordi kroppen er i endring.
Gjelder nok hår også. Jeg håper også det blir mindre... Hååpe håpe
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.