Heihei :)
Jeg har nettopp begynt på lavkarbo, er faktisk ferdig med dag tre nå, og jeg må bare si at det her er tøft! Har aldri før hatt så lyst på mat med karbohydrater. Pannekaker, vafler, sauser, poteter, pommes frites, pizza, kebab, u name it. Kjenner jeg blir helt skjelven i kroppen om kvelden etter en dag med kun lavkarbo. Og da lurer jeg på, er dette normalt? Jeg er ikke langt unna og lage meg ei pannekake med blåbærsyltetøy eller en vaffel med smøt og sukker, så trenger litt hjelp og støtte her. Er det bare sånn i starten, eller er det sånn konstant? Håper på svar :)
Det er sånn det er i begynnelsen. Kroppen din går gjennom abstinenser, den prøver å lure deg til å spise karbohydrater...
VÆR STERK og motstå så blir det bedre snart.
Det finnes jo lavkarbovarianter av både pannekaker og vafler som er kjempegode :) Rør litt blåbær med feks sukrin og/eller flytende natreen så har du blåbærsyltetøy også.
Er du helt desp etter karbomat bør du sjekke at du spiser NOK mat og ikke minst NOK fett! De første par ukene anbefaler jeg at du spiser så mye lovlig lavkarbomat som mulig for å avhjelpe disse abstinensene. Store nakkekoteletter med et lass med kokte grønnsaker, litt fløte i stekesjyen og sprøstekte soppskiver feks? ;)
Jeg tror det er viktig å kose seg med det man kan kose seg med. Ta en burk med setterrømme. Ha i en vaniljestang + noen dråper flytende natreen og ha det som dessert. Om en uke kan du ha noen bær til :)
Jeg spiste av og til en atkinsbar de første ukene for å komme over kneika. Det skaper ikke noen god tarmflora, akkurat, men jeg kunne skifte det ut med annen mat etterhvert som jeg følte meg bedre med lavkarbo. Jeg var også generøs med grønnsaker. Grønnsaker ble erstatningen for frukt og ost erstatningen for atkinsbar.Brød var jeg avvent med, men det er det mange erstatninger for som smaker som brød.
Pass på å få i deg nok fett. Da mister du søtsuget.
Jeg drikker en kopp te/kaffe med cocosa oppi. til frokost og kvelds.. Nydelig syns jeg bare en venner seg på fettlaget:)
Lag deg pannekaker av egg, fiberhusk og fløte ( veldig enkel oppskrift, og pannekakene blir veldig gode. Vil du ha dem søtere bruker du litt sukrin i røra) Jeg bruker noen ganger å fylle dem med taco kjøttdeig og salat, eller ost, skinke og salat, eller smør, sukrin og kanel.... nam nam...
Det finnes mange gode vaffelrører.. I helga lagde jeg den fra dr.hexeberg boka... Fy f...... Det var utrolig godt.... Og veldig mektig... Så det ble ingen middag den dagen... hihi
Det finnes som sagt utrolig mange gode oppskrifter på lavkarbomat.. Også mange snacks og kakeoppskrifter... Det er bare å prøve ut... Men jeg anbefaler deg til å prøve å begrense snacks til helga.. Slik at du får litt variasjon på helg og hverdag...
De pannekakene der ble jeg litt nysgjerrig på siden de andre oppskriftene jeg har sett har vært med havregryn etc...
Blir de ikke tynne? Hadde du giddet å lagt ut blandingsforholdet/ "oppskrift" på de? God ide det du bruker de til!:)
Fløtepannekakene er fantastisk gode! Hender jeg lager dem, og har på sukkerfritt blåbærsyltetøy. Mmmmmmm smattsmatt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.