< Tilbake til oversikten

Soleksem?

halkatlala sa for siden:

har i en 5-6 år hatt kjipe utslett innimellom som legen ikke har kunnet fortelle meg hva er. jeg har fått x antall salver og kremer som ikke har fungert. til og med en pille. nå tror jeg at det er soleksem. ser det nå at dette er noe som dukker opp etter jeg har vært i sola. i dag prøvde jeg solfaktor 50 og var ute i sola bare en time uten at det hjalp. røde kløende vabler over hele brystkassa, litt i ansiktet og på armene. noen som vet om et eller annet som tar det vekk eller får det til å slutte å klø+ eller aller helst en måte å ikke få det på, som ikke innebærer å sitte inne å se ut hele sommeren mens man venter på at det skal bli dårlig vær så man kan gå ut?

LIBBA sa for siden:

Jeg pleier å smøre med Aloe Vera gel på soleksem. Lindrer noe.:)
Ellers bruker jeg å spise betakaroten-piller fra mars-april.
Glemte det i år, og det straffet seg :eek:
Har fått noe soleksem igjen :nedfor:

halkatlala sa for siden:

ok. betakarotenpiller er notert.

KarMa40 sa for siden:

Jeg har hatt soleksem i mange år, særlig på brystet og særlig de aller første soldagene.

Vet om en som hadde det ordentlig ille og gikk med slør i barndommen, for real!

Det har blitt mye bedre etter et år på lavkarbo. Men jeg har i flere år i mars kjøpt sånn svinedyr solstick fra apoteket med 50 faktor og brukt opp en sånn i sesongen. Har sett at minst en apotekkjede har faktor rabatt for tiden, da blir 50 faktor = halv pris :)

beths sa for siden:

Betakaroten gjorde ingen forskjell for meg dessverre

Zincite sa for siden:

Jeg vet at ingen ting hjelper alle, men kom på denne gamle artikkelen i Mat&helse. Om du har lyst å prøve :)
Håper du finner noe som hjelper.

halkatlala sa for siden:

den har jeg kjempelys til å prøve:) litt dyr, så må vente til lønning.

LIBBA sa for siden:

Den synes jeg også så veldig interessant ut :ja:

gilbertine sa for siden:

Jeg har også soleksem. Men jeg har en solkrem av god kvalitet, nemlig Vichy enfants spray, kjøpt på Apotek. Den hjeper i hvert fall meg. Men jeg har ikke forsøkt å ligge på stranda eller noe sånt, altså. Kun vanlig aktivitet en sommerdag, eks. tuslet rundt i byen, gått turer ol.

En testvinner, se her:

www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article258411.ece

[url="http://go.klikk.no/go/e/v/http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article261643.ece"][/url]

Gracella sa for siden:

Fikk et tips for mange år siden om å ta kalsiumtilskudd minst 3 mnd før solsesongen begynner.
Det hjalp meg, har ikke hatt soleksem siden :)
Nå er kalsium en del av de tilskuddene jeg tar fast.

Et kjerringråd (som virket ca annenhver gang på meg) er å gni en tomatskive på soleksemen.

Synes det er bedre å forebygge ;)

Charlott sa for siden:

Da har jeg bestilt :D Blir spennende å se om den har effekt, er blant de som er veeeeldig plaget.

Sothøna sa for siden:

Mange gode forslag her, så her ser jeg det kan lønne seg å følge med ;)

Kanutten sa for siden:

Vet du?? Det høres ut som om du har det som sønnen min har. Er vablene ganske store? I så fall er det er IKKE soleksem. Det nytter IKKE med høy solfaktor. Det eneste som nytter er å holde huden i skyggen. Dvs ha på heldekkende klær. Det er en form for elveblest. Gutten var til hudlege for det og fikk det bekreftet der via biopsi. Det eneste som funket var kortisonmedisin, men det skal man ikke gå på så lenge av gangen. Poden min er vokst det av seg nå.. Men av og til kan jeg skimte at det er en vabbel på tur og da er det rett i skyggen eller inn. Du kan tro det var kjekt da vi var på ferie og poden gikk med langermet genser, langbukse, sokker og hatt som også dekte nakken?

Kanutten sa for siden:

Sjekk her... Nå var dette bildet ekstremt, SÅ ille så aldri poden ut....

halkatlala sa for siden:

ja, det jeg har kan ligne litt på det der, men mine blir ikke så store som de største på bildet også ser det ut som mine muligens er litt mer hovene enn de der også sprekker dem og det kommer klar væske ut av dem. har prøvd faktor 50 fra apoteket uten at det hjalp og har prøvd å dekke til, men virker som sola går igjennom t-skjorte. hydrokortison lindrer kløen bittelitt, men ikke nok.

LIBBA sa for siden:

Har vært å kjøpt nå i kveld (på Life helsekost).
Spent jeg også :D

Charlott sa for siden:

Da er det bare å smøre tjukt på og krysse fingrene! :p

LIBBA sa for siden:

Med det været som er her hos meg for tiden er det ikke stor fare for å bli solbrent/ få soleksem ute.
Men har ikke gitt opp håpet på sommer ennå :D
Har tatt soltimer ( 20min hver )de siste tre dagene, og det var nok til at soleksemen poppet fram,
så håper virkelig denne kremen virker :rolleyes: :D

Kanutten sa for siden:

Det var ikke hydrokortison poden fikk, men prednisolon. Tabeletter. Han fikk beskjed om at han kunne gå på maks tre slike kurer før han ble ti år. Han klarte seg heldigvis med to. Det rare er at han fikk sånt utslett på vinteren også hvis han var i kontakt med snø og fukt.

Charlott sa for siden:

Våteksem er like plagsomt :p Skal søren meg ikke rare solgløttet til før jeg ser ut som alien :rolleyes:

halkatlala sa for siden:

hmmm. jeg har også hatt det på vinteren, men ikke så mye som på sommeren. på vinteren har jeg lagt skylda på klorvann i svømmehallen og svette hvis jeg har kledd på meg for mye. har han blitt helt kvitt problemet med de pillene? nå fikk jeg også lyst på sånne piller. det skal jeg spørre legen min om neste gang jeg skal dit. sikkert værd et forsøk.

Señora sa for siden:

Den vidunderkremen, har de den på helsekosten?

langaard sa for siden:

Har du prøvd tilskudd av betakaroten? Har lest at det kan hjelpe:confused:

halkatlala sa for siden:

nei jeg har ikke prøvd betakaroten enda. kanskje jeg gjør det neste år om ikke noen av de andre tipsene virker. har forstått det slik at man må begynne å ta betakaroten på våren hvis de skal virke mot soleksem og da er det litt for sent for meg nå i sommer :)

Charlott sa for siden:

Betakaroten har ikke hjulpet på meg.... Ble kjapt brun inneimellom soleksemen dog ;)

halkatlala sa for siden:

hvis den solfaktoren virker så hadde jo det vært knall:) men hvis ikke, så kan jeg jo prøve betakaroten neste år.har googlet litt og det er visst ikke alle det funker for, nei.

LIBBA sa for siden:

Jeg har kjøpt min på Life helsekost :)

LIBBA sa for siden:

Kremen eller betakaroten?

halkatlala sa for siden:

beste hadde vært om solkremern funka så jeg slapp å spise betakaroten (som kanskje ikke virker) fra vår til høst:)

abhansen sa for siden:

Jeg har hatt problemer med å bevege meg ute i solen helt fra jeg var ca 19 år og de siste 5 årene har noen få minutter i solen vært nok til at jeg får "vannblemmer" som klør noe helt forferdelig. Disse bruker mange uker på å forsvinne. Faktor 50 og oppover har vært til noe hjelp, men blemmene kommer likevel.

Så i sommer gikk jeg på vekten.... Etter mindre enn 2 uker fikk jeg første kommentar på at huden min så så bra ut i forhold til normalt. Nå etter 3 uker kan jeg være i solen som de fleste andre. Jeg har til og med hatt gleden av å bli solbrendt.

Det eneste jeg har gjort er å kutte karbo ihht Atkins + at tidligere til dels store inntak av lettbrus er erstattet med kulsyrevann.

halkatlala sa for siden:

jeg har spist ketogent i et år nå og får fortsatt soleksem. men har nå fått tak i en faktor 30 fra body shop som gjør at jeg får mindre av det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.