Carisma sa for siden:
... Hvertfall ikke for kroppen vår. www.gnolls.org/3374/there-is-no-such-thing-as-a-calorie-to-your-body/
Hentet fra Facebook-siden til Pål jåbekk. Som en liten motvekt til kalorihysteriet som i økende grad råder her inne.
Carisma sa for siden:
... Hvertfall ikke for kroppen vår. www.gnolls.org/3374/there-is-no-such-thing-as-a-calorie-to-your-body/
Hentet fra Facebook-siden til Pål jåbekk. Som en liten motvekt til kalorihysteriet som i økende grad råder her inne.
Moogie sa for siden:
En god forklaring :)
nellie sa for siden:
Kalorier er vel bare et uttrykk vi bruker for "næringsinntak". Og spiser man, så har man et næringsinntak, enten man vil eller ei. Og av og til må dette næringsinntaket opp eller ned. Ser ikke hvor hysteriet befinner seg.
shailene sa for siden:
Det samme tenker jeg... Men antar at overskriften er litt spissformulert med vilje? Vi kan godt være uenig måten lavkaloridietter fungerer både i teori og praksis, men kalorier (energi) slutter da ikke å eksistere uansett hvor mye man skulle ønske det. :D
Hadde bare tid til å skumlese litt av artikkelen nå, men i går så jeg tilfeldigvis et av foredragene de refererer til. Veldig interessant! www.youtube.com/watch?v=bTUspjZG-wc
smgj sa for siden:
Les linken Carisma la ut. Den er kjempefin. Og sier det meste om hvor idiotisk det er å telle kalorier. (Hint: om man teller makronæringsstoffer så er man iallfall ett skritt nærmere et realistisk redskap.)
kaffedamen sa for siden:
Det ene utelukker ikke det andre. :)
smgj sa for siden:
Nei, man kan gjerne telle kalorier om man ønsker, men det er også riktig at en kalori ikke har noen mening for kroppen ...
Det er litt som at man kan drikke både vin og vann, men de færreste vil vel påstå at forholdet mellom dem er likegyldig, og telle kun "væske", og så forenkle det til at en som drikker 2 liter vin om dagen uten vann har et likeverdig væskeinntak som en som drikker 2 liter vann. Det er dette CI/CO-teorien forfekter...
kaffedamen sa for siden:
Inntak vs uttak har nødvendigvis noe å si. Tar du inn betraktelig mer enn du forbruker vil det gi økt vekt. Det er vel bakgrunnen for at mange av oss er her i dag.
Som nellie så fint sa det:
nellie sa for siden:
Ja, det var ingen som sa at artikkelen ikke var fin!:) Svarer på det Carisma sier om at det er et kalorihysteri her inne.
Kaloritelling idiotisk.. Jaja. Trives med kaloritellinga mi, jeg. Og uten den så går jeg ikke ned i vekt, så da får jeg vel bare være en idiot.
Carisma sa for siden:
Feil. Inntak har noe å si, men da sammensetningen av hva du tar inn. Det er jo f.eks godkjent nå at trening har minimalt å si for vektnedgang, at det er hva du putter i "brødhølet" som gir utslag. Trening øker til en viss grad insulinfølsomheten, og vil dermed hjelpe kroppen litt på vei i begynnelsen, men det varer ikke.
smgj sa for siden:
Og jeg vil dra det et trinn videre og heller si at det ikke i så stor grad er mengden kalorier, men hvilken mat vi har spist/ikke spist som gjør at vi er her.
Hamster59 sa for siden:
Jeg tror kaloriinntaket spiller en rolle for noen av oss, men ikke alle. Det er noen som må være mer forsiktig enn andre, vi er "skrudd" litt ulikt sammen. Det som passer for én, passer ikke nødvendigvis for alle.
Kanutten sa for siden:
Jeg har som nevt i en annen tråd gått ned 5 kilo de siste 4-6 ukene etter at jeg begynte på medisin som får musklene til å slappe av. Matinntaket er det samme, det samme med aktiviteten, men jeg har altså gått ned noe som legen forklarer med at nå kan kroppen bry seg om alt annet enn å prøve roe ned musklene.
Jeg kjenner at jeg har mye mer overskudd enn tidligere, men får fremdeles ikke lov til å trene eller bruke energien på hybelkaniner.
Chamomilla sa for siden:
Jeg skal lese artikkelen nå fordi den virker interessant. Så takk for link.
Men:
Jeg kjenner jeg blir irritert når det med jevne mellomrom skrives at "folk her inne" er hysteriske for det ene eller det andre. For noen dager siden så var "folk her inne" hysteriske om de veide seg litt for ofte. "Folk her inne" er her av forskjellige årsaker. Ingen liker å få stempelet hysterisk på seg vil jeg tro. Jeg hadde satt pris på en mer respektfull tone. Alle gjør så godt de kan.
Kanutten sa for siden:
:confused:
senka sa for siden:
Prater du om samme medisinen som var i den andre tråden din ??
Hvorfor har du ikke lov å trene...Gratulerer med vektnedgang :)
Kanutten sa for siden:
Jeg har ikke lov å trene fordi kroppen er allerede i konstant "treningsmodus".
Medisinen skal hjelpe kroppen å lære og slappe av.
senka sa for siden:
Skjønner, skjønner godt :) vi prater om ldn :confused:
Veldig spennende :eek:
Kanutten sa for siden:
Nei, dette er ikke ldn. ,
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.