< Tilbake til oversikten

Et par spørsmål til de som lever på Generell lavkarbo

nightly sa for siden:

Ja, nå ble ikke det bare spm til de på generell lavkarbo, så håper alle som vet noe kan komme med sin mening:)
Leste i sted at man da kan innta opp til 100 g kh pr dag og da lurte jeg på om man da kan ha en potetmiddag (ala en lettsaltet torskefilet, hollandais/hvitsaus/fett og et par små poteter, ca 100-150 g?
Eller er kh fra poteter uansett fy?

Er dette realiteten altså? Mange er i ketose helt opp til 50kh pr dag? For mitt inntrykk etter sniklesing her inne, er at mange må under 15 kh...?

Og 72kh, trodde det var stort inntak jeg.. Kjenner jeg blir litt forvirret her:knegg:

Kanutten sa for siden:

Jeg er i ketose til ca 50 karber.Og jeg er en av dem som av og til kan ta en potet til middagen. Jeg liker best kalde poteter og dessuten sier Fedon sier kokte og avkjølte poteter er bedre enn varme nykokte.

Forrige helg spiste jeg spekesild med løk, rødbeter, smør OG en potet! :sikle: Noe MÅ man bare ha poteter til. :rodme: Men når det gjelder brødmat er jeg striks. Lavkarbobrødet jeg baker er det eneste som jeg føler magen takler og som jeg blir skikkelig mett av.

nightly sa for siden:

Ja det er sånn jeg tenker og har lyst til også.. ;)
For om jeg kan ta en potet til middag nå og da, vil jeg sikkert klare å holde meg til dette. Men å kutte den helt ser jeg ikke for meg kommer til å gå i dette huset.

Men hvor ofte kan du spise poteter da? 1-2 ganger i uken eller sjeldnere kanskje?

Charlott sa for siden:

For de som ikke ligger lavt på karbene ala ketogen kost, kan fint spise litt potet i ny og ne :)

Kanutten sa for siden:

Jeg spiser en gang pr uke: enten søndag miiddag eller lørdag kveld.

nightly sa for siden:

You guys made my day! :love:

Kitt sa for siden:

Alt under 150g karbohydrater pr døgn regnes som lavkarbo! :)
Altså er 72g sånn ca midt på treet!
Noen er veldig strenge på hvor karbene kommer fra, mens Lutz faktisk sier at så lenge du holder deg under 72, spiller det ingen rolle om det er fra blomkål eller wienerbrød!:eek:
Jeg liker bittelitt mais og gulerot i min salat og dropper heller poteter, ris og pasta, spiser Fiberrik, men dropper loff og rundstykker!

Jeg er også i målbar ketose opptil ca 50 karber. År med utprøving har vist at for effektiv vektnedgang bør jeg ligge rundt 30!
De som tror de må holde seg under 15 er i mindretall og har som regel ikke prøvd ut å være i andre enden av skalaen.

Ideelt sett skal man på ketolyse starte opp med 15, ikke mer eller mindre, og så finne sitt nivå etter hvert! :)

Kitt sa for siden:

Men uten at jeg skal henge meg for mye opp i det, du har ketolyse som kostholdsfilosofi, altså bør du følge "reglene" for ketolyse eller skifte filosofi til rett og slett Lavkarbo!;)

Kanutten sa for siden:

:ja: Ja, hør på Kitt, hun vet hva hun snakker om. :ja: :klem:

Kitt sa for siden:

:love:
Er jo mye lettere å gi riktige råd etc om man faktisk vet hva man skal gi råd og tips om!:p

Dersom man i utgangspunktet ikke vil følge et opplegg, kan man heller ikke komme etterpå å si at det ikke virket!:eek:;)

nightly sa for siden:

Jeg var på vei til å forandre det nå faktisk:) Ketolyse er nok ikke for meg merker jeg:p Jeg må kunne ha en "utskeielse" med en potet nå og da, eller et knekkebrød/grovbrød en dag uten at jeg blir helt knust.
I går var jeg ganske syk og syns så synd i meg selv, sulten og ikke maktet å lage mat, at jeg spiste en neve potetgull, jeg har tenkt på det i HELE DAG.. Blir rett stresset..
Greit nok; potetgull er jo ikke en OK utskeielse, men håpløst å bli så stresset av det bare;)

KarMa40 sa for siden:

Jeg og sambo har vært i ketose begge to på lavkarbo-på-tre-minutter.

Så ja, det trenger ikke pines frem..:)

jvsandem sa for siden:

Jeg er faktisk i målbar ketose helt opptil ca 70 karber, med normalen på 50-60. Har faktisk ikke vært ute av ketose siden siste skikkelige utskeielse i forbindelse med min kjærestes sønns konfirmasjon i midten av mai, da jeg på forhånd hadde bestemt meg for å drite i hele kuren.

Nå har jeg dager innimellom (som gårsdagen) hvor jeg er helt nede på 20 karber, men snittet ligger nok på 50-55 tipper jeg.

Og jeg må si at det gir positive bivirkninger. Jeg har i mange år hatt store problemer med å få sove. Etter at jeg var ferdig med pulverdietten og begynte på lavkarbo i begynnelsen av april har jeg sovet som en liten unge. Sovner fort, sover godt og våkner uthvilt. Livet er herlig. :)

Kanutten sa for siden:

Hmmm snakker ikke du heftig FOR pulverdietter i en annen tråd???

jvsandem sa for siden:

Jo, og har jeg snakket IMOT pulverdietter her? Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart: Søvnen er bedre i forholdt til før jeg begynte på pulverdietten.

For å gjøre det helt klart: For meg var pulverkuren et spark i ræva. Uten den starten jeg fikk der hadde jeg garantert mista motivasjonen, og aldri oppdaget lavkarbolivet. DERFOR snakker jeg også positivt om den kuren, av den enkle grunn at JEG hadde en positiv opplevelse med den. Er ikke det lov?

Kanutten sa for siden:

Sorry, da misforstå jeg denne...

jvsandem sa for siden:

Jeg ser at den lett kunne misforstås, jeg skrev litt uklart der.

Pulveret påvirket ikke søvnen hverken den ene eller den andre veien. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.