< Tilbake til oversikten

Vann i føttene ...

mamz sa for siden:

merket i helga at jeg var så hoven i bena, tom tærne så litt hoven ut:( er ikke så ille nå, men er ikke helt bra nei, hvordan bli jeg kvitt dette, noen som har råd?:)

Cassiopeia sa for siden:

Hovne føtter kommer vanligvis av vannansamlinger, og kan faktisk tyde på at du er dehydrert. Kroppen tviholder på vannet fordi den tror det er en tørkekatastrofe på veg.

Vann fordriver vann, så løsningen på vannansamlinger er oftest mer vann.
Pass bare på å få i deg salt også, for akkurat som kroppen holder på vannet når vi spiser for mye salt, så holder den på vannet når vi har for lite salter.

Jeg har vært mye plaga med hovne føtter/legger i sommervarmen, og vann/salt er som regel den beste medisinen for meg. En gang var det så ille at jeg dro på legevakta, for jeg begynte å få skikkelig hodepine også. Kjente igjen symptoma fra jeg hadde svangerskapsforgiftning. Hva legen sa? Dra hjem og drikk øl og spis potetgull. Ølet er vanndrivende, og potetgullet gir deg saltene du må få i deg for at kroppen skal klare å skille ut vannet. (Ikke akkurat LCHF nei, men det finnes jo andre "medisiner".) Det gikk unna, skal jeg si deg!

Årsaken til hele greia var så enkel som at jeg hadde fylt på med vann og holdt igjen på saltet, for salt binder jo vann...

mamz sa for siden:

Tusen takk for svar :) skal prøve dette ;)

Cassiopeia sa for siden:

-Og gå deg en tur også! Det kan være veldig ubehagelig, til og med vondt, på hovne føtter, men bevegelse hjelper kroppen å løfte vannet opp og ut.

mamz sa for siden:

Har ikke vært så flink til å gå tur den siste tiden, heller ikke drukket mye vann...så jeg skal gjøre begge deler, vil ikke se ut sånn :rolleyes: takk igjen :)

Stabukken sa for siden:

Sitt med bena høyt( på en krakk) og drikk mye vann! Eller kjøp deg elastiske strømper på apoteket eller" enklere liv". Veldig behagelig men varmt nå om dagen.

Carisma sa for siden:

Det eneste som fungerer for meg (jeg trekker veldig lett vann) er akupunktur.

KarMa40 sa for siden:

For meg er vann i føttene = har spist mel.

Forøvrig synes jeg at Farris burde sponse alle gravide...

Tante TI sa for siden:

Helt enig!
For lite vann er drepen, for mye vann uten noe salt er også drepen, da blir man uvel og svimmel.
Kanskje en grunn til at spekemat er sommermat? :D Spekemat og vann er en ypperlig kombinasjon for meg, og mesteparten av det er jo lavkarbo!

I fjor gikk jeg på vanlig lavkarbomat med mye grønnsaker og litt frukt, bena var som elefantføtter som alle påpekte. I år er det nesten karbofritt og masse fett som gjelder for meg, og bena er helt normale!

Håper det er noe som hjelper deg, det er vondt når skoene ikke passer... :blomster:

mamz sa for siden:

har jo også vært ganske så svimmel de siste dagene, så jeg kjenner meg godt igjen i det dere skriver om her :o godt med en påminnelse noen ganger, takktakk :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.