< Tilbake til oversikten

Avokado, hvordan tilberede og servere den

Wonder woman sa for siden:

Idag prøvde jeg avokado for første gang. Det smakte ikke spesielt godt.
Noen tips om hvordan man skal tilberede dette sånn at det er spiselig?

Peppa Gris sa for siden:

Mos den med salt, pepper, chili, hvitløk, litt sitronsaft osv..

langaard sa for siden:

Guacamole:
2 avokado
1 ss hakket rødløk
1 ss hakket paprika
saft fra 1/2 lime
en blanding av majones og creme fraishe
chilikrydder
salt og pepper

Mos og bland!:)

FrkMarge sa for siden:

Avocado kan spises fra den begynner å bli bittelitt my til den en nesten ssom grøt inni.... så lenge den ikke har blitt brun :)
Jo mer moden den er desto mer nøtter smaker det av den og jo mindre bitter er den.

Jeg liker den best litt fast, men om du skal mose den så kjøp en som er godt moden. Avocado med grønnt skall er vanligvis altfor faste til å moses, men kan være passe myke til å skjære i terninger i salat fx.

Jeg bruker avocado til:
Guaquamole (er det sånn det skrives tro???) som tilbehør til taco eller som dip:
2 godt modne avocado
1/2 sitron eller lime
1/2 boks seterrømme
3-4 store fedder hvitløk
salt
pepper
1/4 ts koriander
evt bittelitt sterk chilli
Bland alt i hurtigmikser og du har verdens beste dip :D

Skåret i terninger i salatblanding

Som den er, delt i to med kaviar i hullet etter kjernen. gjere sammen med reker også:sikle:

Men avocado er noe man må like smaken på... liker du fx ikke nøtter kan det godt hende du ikke liker avocado også :o

kamp sa for siden:

Veldig god å grille:)

Wonder woman sa for siden:

Tusen takk for gode tips. Jeg har lest alle trådene og nå er jeg klar for å prøve litt forskjellig:)

Jeg tror den vi spiste i dag var moden. Må øve meg på å dele den tror jeg for det fikk jeg ikke helt til.

Yrla sa for siden:

Skjær i den til du når steinen. Kast steinen og bruk skje for å ta ut fruktkjøttet fra skallet. Jeg bruker slike skje-biter i salat med salt på. Det pluss dijon sennep funker som dressing for meg. Litt sitronsaft kan tilsettes ( mat for å senke GI (Fedon-råd). Kan man ikke skjære i den med skje er den ike helt moden ennå. Er den brun eller svartaktig inni er den harsk og må ikke spises.

Kitt sa for siden:

Youtube kan brukes til så mangt!
Avocado- instruksjonssnutt!

Charlott sa for siden:

Min favoritt er avocado, reker, majo, litt sitron/lime (event dråper på flaske) samt dill, rør sammen og gaffle innpå! :sikle:

Event avocado med litt rekesalat eller Skagensalat :D

Cassiopeia sa for siden:

Nannah-knekkebrød med smør, et par skiver moden men fortsatt litt fast avocado, litt salt og pepper oppå...

NAM!
Jeg må bake knekkebrød, gitt. Bare vente til en regnværsdag, for den sola vi har i år er hellig!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.